Alternatív megoldás kell a zengői lokátor helyett

Varga Zoltán
2004. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élesebb konfliktushelyzetet elképzelni is nehéz, mint amilyen az elmúlt hetekben a Zengő-hegy, illetve az ottani bazsarózsa-termőhely és a hegy csúcsára tervezett lokátorállomás körül kialakult. Az ütköző vélemények közül néhányat szükséges külön is kiemelni.
Markánsan megfogalmazódott, hogy a Zengő csúcsa nemcsak hogy az optimális helyszíne a tervezett légtérellenőrző lokátorállomásnak, de az egyetlen lehetséges is. Ez a leghatározottabban a NATO-nak a hazai zöldszervezetekhez intézett leveléből tűnik ki: „NATO-szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a radar áthelyezése nem alkalmas megoldás, mivel a Zengővár területe kivételével Délnyugat-Magyarország további területe nagyon sík, és nem biztosítaná a szükséges lefedettséget. Egy hegytető biztosítja a legjobb lefedettséget.” Ezzel teljesen azonos vélemény olvasható ki a Honvédelmi Minisztérium több állásfoglalásából is.
Ezzel az állásponttal gyökeresen szemben áll az a természeti értékek védelmének prioritását megfogalmazó álláspont, amely leszögezi, hogy a lokátorállomás tervezett helyszíne fokozottan védett természeti terület, amely egyúttal a fokozottan védett, Kárpát-medencei bennszülött bánáti bazsarózsa (Paeonia banatica) legjelentősebb állományának termőhelye, ami miatt a tervezett építkezést és a hozzá tartozó szervizutat nem lehetséges a természetvédelmi érdekek súlyos (aránytalanul nagy) sérelme nélkül megvalósítani. Ez tükröződik az 1997-ben és 2000-ben elkészült botanikai szakvéleményekben, és ez fogalmazódott meg akkor is, amikor az elsőfokú hatósági engedélyező eljárás során a Duna–Dráva Nemzeti Park igazgatósága nem járult hozzá az építkezéshez szükséges szakhatósági engedély megadásához.
Körvonalazódott azonban bizonyos kompromisszum lehetősége is, amikor a területre vonatkozóan nagyobb számú (szám szerint 23) korlátozó feltétel előírásával a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség megadta a másodfokú természetvédelmi szakhatósági engedélyt, amelyet többen ma is érvényben lévőnek és iránymutatónak tekintenek. A korlátozó feltételek közül kettőt többször is említettek. Az egyik a fakitermelés tilalma, illetve térbeli-időbeli jelentős korlátozása, a másik pedig a fokozottan védett és védett növények áttelepítése, ezáltal megóvása a pusztulástól.
A fenti előzmények után azonban minden jel arra vall, hogy az élet újraírja a fenti vélemények alapján felvázolódó forgatókönyvet. Ennek kapcsán különös hangsúllyal kell két körülményt említenünk. Az egyik: maga a természeti érték, annak jellege, unikális volta és megvédhetősége. A másik: a védett élőhelyekkel és fajokkal kapcsolatos nemzeti és nemzetközi védelmi kötelezettségeink. Lássuk hát ezeket!
A bánáti bazsarózsa és állományainak helyzete.
Valóban: Kárpát-medencei bennszülöttről, egyben harmadidőszaki reliktumról, azaz úgynevezett ereklyefajról van szó, amely nemzeti kincs, és egyben európai érték. Mivel számos bánáti és horvátországi állománya elpusztult, jelenleg a világállomány mintegy 90 százaléka Magyarország területén található, ennek döntő többsége is a Zengőn, a terület különleges természeti adottságainak, illetve a területi védelemnek köszönhetően. Korábban Hosszúhetény, Pécsvárad és Zengővárkony térségében, hagyományos fás legelőkön is voltak jelentős állományai, ezek azonban a legeltetés felhagyása utáni becserjésedés-beerdősödés következtében zömmel elpusztultak, nagyon meggyérültek. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy e faj fennmaradása döntő mértékben függ a zengői termőhely megvédésének lehetőségétől. Ezt a körülményt a korábbi botanikai szakvélemények és az elsőfokú elutasító szakhatósági állásfoglalás is kellő súllyal mérlegelte.
A védelmi lehetőségek és kötelezettségek ügye.
A helyzet itt bonyolultabb, egyúttal kettős. A rendelkezésre álló szakmai anyagok alapján biztonsággal állítható, hogy a kompromisszum szándékával megkísérelt növényáttelepítés sikertelennek bizonyult. Ennek pedig nem elsősorban az aszályos időjárás az oka, hiszen az áttelepítendő növények jelentős része a megmaradt föld alatti gyöktörzs- és gyökérdarabokból kisarjadt. Sokkal inkább arról van szó, hogy a különleges termőhelyigényű védett növények a sziklás-törmelékes aljzatból nem emelhetők ki súlyosabb sérülések nélkül, vagyis az áttelepítés termőhelyi okok miatt lényegében megoldhatatlan. Ezzel pedig az engedély megadásának egyik feltétele súlyosan sérül.
A védett növény- és állatfajokra vonatkozó 2001. évi módosított rendeletben a bánáti bazsarózsa mint fokozottan védett faj már tövenkénti 100 ezer forint eszmei értékkel szerepel, ami a korábbi szakvélemények értékmegállapításában így nem szerepelhetett, de ma így érvényes. Ezenkívül a bánáti bazsarózsa szerepel az Európai Unió élőhely irányelvének II. sz. függelékében is, amely azokat a közösségi jelentőségű, fokozottan védett fajokat tartalmazza, amelyekkel szemben élőhely-megőrzési kötelezettségek is fennállnak. Mivel pedig e fajnak mind az EU-tagállamok, mind pedig a csatlakozó országok közül egyedül Magyarországon van tenyésző állománya, e faj megőrzéséért az elsődleges, másra át nem hárítható felelősséget Magyarország viseli.
Végül, de nem utolsósorban, szintén az EU élőhely irányelve I. függeléke tartalmazza azokat a közösségi jelentőségű élőhelytípusokat, amelyekkel kapcsolatban a tag- és a csatlakozó országoknak élőhelyvédelmi kötelezettségei vannak. A Zengő erdőtársulásai közül mind a szikla- és görgeteglejtő-erdők, mind pedig az illír jellegű gyertyános-tölgyesek és bükkösök ebbe az európai szinten védett élőhelytípusba tartoznak.
Mivel az EU élőhely irányelveinek a javított, bővített változata 2003 áprilisában jelent meg, ez sem volt érvényesíthető a korábbi engedélyezési eljárás során. A 2004. májusi csatlakozásunk viszont e tekintetben is kötelezettségeket ró ránk.
Mindezeket a körülményeket kellő súllyal mérlegelve, az alábbiak szögezhetők le.
Természeti értékeinket, ezen belül is kiemelten a pótolhatatlan nemzeti kincset képező bennszülött és fokozottan védett fajainkat élőhelyeiken, élőhelyeikkel együtt kell megőrizni.
Többszörösen bebizonyosodott (lásd még a Tétényi-plató ügye is), hogy téves út ehelyett a védett fajok áttelepítésében látni a megoldást, mivel az csekély sikerrel, nagy veszteségekkel és felesleges költségráfordításokkal jár.
Jelen helyzetben a jogilag is egyetlen járható út az alternatív megoldás keresése, és az ezzel járó új engedélyezési eljárás megindítása. S mivel teljesen nyilvánvaló, hogy új engedélyezési eljárást kell kezdeni, az alternatív megoldás a párbeszéd. Ennek során kell összeülniük több szakma (természetvédelem, repülés-biztonságtechnika, honvédelem, civil szervezetek) képviselőinek, hogy a lehetséges megoldás közül a legelfogadhatóbbat kiválasszák.
Több ilyen alternatívát is elképzelhetőnek tartok, például (1) a közelben más, nem okvetlenül a legmagasabb hegyet keresni; (2) két lokátorral kiváltani a mostani egyet (ezt már pedzegették); (3) légügyi együttműködést kialakítani Szlovéniával (nem csak a járőrözésben), ahol jóval magasabb hegyek vannak, kiépített utakkal, nem védett területeken.
Csak egy dolog kell: hogy ne a szegezz szuronyt, csak előre, édes fiam! mentalitás érvényesüljön.

A szerző az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.