Visszaesés az otthonteremtésben

Mádi László
2004. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Forrong a lakáspiac. No nem a csaknem két hónapos késéssel publikált hosszú távú lakásprogram miatt, hanem mert a kormány többszöri ígérete és deklarációja ellenére szigorítani kívánja a több év alatt kialakított, a szakma és a statisztika, valamint nem utolsósorban az emberek szerint is nagyon sikeres polgári otthonteremtési rendszert. Kezdődött a bérlakásépítéssel, ahol a korábbi 20-22 milliárdos költségvetési forrást a 2003-as évre a kormány lefeleztette szocialista parlamenti többségével. A kiszivárgó hírek szerint most folytatódik a történet a kamattámogatási rendszer megkurtításával. A tervezett változtatással kapcsolatosan a probléma összetett. A legsúlyosabb része az, hogy több évtizedre szóló döntéseknél a polgárok és nem kevésbé az építőipari cégek tekintetében (amelyek szempontjából az uniós csatlakozás közelgő óriási versenye miatt a szisztematikus építkezés egyébként is alapvető és kulcsfontosságú) a bizonytalanság méreganyaga óriási, túlzás nélkül beláthatatlan károkat okoz. Meggyőződésem, hogy az eltelt bő fél év hitelrohama nem kis mértékben a félelemből, a kormánnyal szembeni bizalmatlanságból fakadt.
Részben emiatt is téves az a kormányzat hátteréből hallatszó vélemény, amely szerint az állami kamattámogatás és adókedvezmény felfalja a lakástámogatásra szánt költségvetési forrásokat. Ez a vélemény két alapvető körülményt nem vesz figyelembe. Statikusan kiindulva a jelen helyzet sajátosságaiból, illetve tendenciáiból, nagyvonalúan elfeledkezik arról a tényről, hogy a mai döntések a meglevő pesszimista várakozások következtében sok esetben előre hozott, mesterségesen felkorbácsolt igények. Márpedig ha így van – legalábbis ezt még nem vitatta senki, maximum a mértékén lehet vitatkozni –, akkor a jelen helyzetet nem lehet mechanikusan extrapolálni. Nem is beszélve arról, hogy az igények könnyen telítetté válhatnak, azaz mindenki előtt nyilvánvaló, hogy az igénybevevői kör véges, így a láznak előbb vagy utóbb csillapodnia kell. Van még egy tendencia, amelyről sokan elfelejtkeznek. Ez pedig az a gazdaságpolitikai szükségszerűség, hogy az uniós csatlakozás, illetve az eurózónába való belépés középtávon automatikusan együtt kell hogy járjon az infláció s ezáltal a kamatok jelentős mérséklődésével. Márpedig ha így van, akkor ez az állami kamattámogatás fokozatos csökkenését jelenti, amely párosulva egy növekvő GDP-vel és egy azon belüli növekvő lakástámogatási részaránnyal, óhatatlanul a kamattámogatás súlyának visszaszorulásával jár együtt. Ne felejtsük el, hogy az MSZP a négyéves kormányzati ciklusban a GDP-n belül megduplázni ígérte a lakástámogatásra szánt költségvetési pénzek arányát.
Jelenleg a félelem mozgatja a piacot. A kormány az ígérte, hogy nem szigorítja a kamattámogatási rendszert – miközben az újságokban manapság másról sem lehet olvasni, mint erről. Évente 7500 bérlakás építését vállalták, miközben a költségvetési szigor miatt jó, ha a fele megépült a 2003-as évben. Januárra ígérték a lakáskoncepciót – amire aztán csaknem két hónapot kellett várni, s amelyet úgy aposztrofál a legnagyobb példányszámú s a kormányhoz közel álló napilap, hogy ingatag pilléreken áll a lakáspolitika. Egy lépés helyett két lépésben emelik a szocpolt, amelynek februári bejelentése az érintettek részéről tíz hónapos kivárást idéz elő a piacon. Nem csodálkozhatunk azon, hogy szinte minden potenciális szereplő kivár a magasabb támogatás reményében, amelyről ugyanakkor tudomásom szerint kormányzati döntés még nincs is. Új konstrukciót ígérnek a lakásfelújításban – ám ma már azt állítják, hogy nincsen szükség változtatásra. Eközben évente félszázezer panellakás felújítása lenne indokolt, nem is beszélve az egyéb házgyári technológiával épült lakásokról vagy a hagyományos, szintén felújításra, korszerűsítésre szoruló épületekről.
A kormányt képviselő Csabai Lászlóné el akarja törölni az úgynevezett befektetési célú lakásvásárlások kamattámogatását. Az ő definíciójukban ez azt jelenti, hogy akinek már van lakás a nevén, az nem igényelhet ilyen hitelt. Csodálkozom, hogy ötven-hatvan éves emberek hogy nem emlékeznek azokra a trükkökre, amikor sokan a nagyszülőkre íratták a lakásukat, vagy pedig nem a saját nevükre vásároltak lakás(oka)t. Nem hiszem, hogy össztársadalmi bújócskát kellene játszani.
A kormány újabban a szociális szempontok hangoztatását használja védőpajzsul a restrikció elleplezésére, illetve megmagyarázására. Nem akarok most bővebben foglalkozni azzal a ténnyel, hogy az önkormányzati bérlakásépítés drámai visszafogása ennek a meghirdetett célnak szögesen ellentmond, csupán a gazdasági összefüggések fontosságára hívnám fel a figyelmet. Elöljáróban nem tartom véletlennek, hogy a Széchenyi-terv egyik leghangsúlyosabb területeként a gazdaságpolitika centrumában szereplő s a gazdasági minisztérium alá tartozó terület ma koncepcionálisan a Belügyminisztériumban, támogatásilag a Pénzügyminisztériumban, sajtótájékoztató szempontjából pedig a Miniszterelnöki Hivatalban van, s a sok kompetensnek mondott személy egyike sem közgazdász. Miközben jelentősen meg akarják kurtítani a kedvezményeket, máig nem hallottunk pontos számot arra vonatkozóan, hogy vajon hány embert érinthet, illetve milyen százalékot jelent a befektetői kategória. S ha netalán igaza van az állami tulajdonú Földhitel- és Jelzálogbanknak, hogy ez az arány nem éri el az öt százalékot, akkor érdemes-e erre ennyi energiát és ennyi bizonytalanságot előidéző deklarációt szánni? Vagy ha sokkal több, akkor vajon nem öntjük-e ki a fürdővízzel együtt a csecsemőt is?
Ne felejtsük el, hogy az új lakások megépítése csak az áfabevételeken keresztül húszszázalékos „hasznot hajt” a költségvetésnek. A szakemberek szerint pedig két használt lakás vásárlása végül is egy új építését eredményezi, miközben a használt ingatlant érintő tranzakciók igen jelentős felújítási és korszerűsítési tevékenységet eredményeznek. A fejlett világban állományban és értékben a felújítások sok esetben meghaladják az új lakások építésére jutó építőipari produktumot. S ekkor még nem is beszéltünk a munkahelyteremtő hatásról (amely most a gyárbezárások idején egyébként is égető probléma). A közgazdászok által multiplikátor-hatásnak nevezett folyamat közérthetően azt jelenti, az építőipar tipikusan olyan ágazat, amelynek növekedése az egyik legjótékonyabb kisugárzó hatású terület a gazdaságban. Fontos még megemlítenünk, hogy ez az ágazat tekinthető az egyik leginkább magyar tulajdonúnak, tehát fontos szereppel bír a hazai kis- és középvállalkozásaink uniós versenyképességének fokozásában – s ez megint csak fontos kormányzati cél (lenne).
S van még egy folyamat, amelyet örömmel kell üdvözölnünk, nevezetesen azt a – KSH-jelentésekből jól észrevehető – tendenciát, hogy az építőiparban egyre nő a társas vállalkozások szerepvállalása a lakásépítéseknél. Ez lényegében azt jelenti, hogy visszaszorulóban van a kaláka, ezáltal a masszívan működő szürkegazdaság egy olyan ágazatban van visszaszorulóban, ahol mind ez ideig az egyik legnagyobb részaránnyal bírt. A múlt év gazdasági folyamatait elemző, friss KSH-adatokat vizsgálva az egyik napilap Az építőipar javított az összképen címmel a következő folyamatokról számol be: „A beruházások csaknem negyedét képviselő feldolgozóipari fejlesztések 9,2 százalékkal, a gép- és berendezésberuházások fél százalékkal csökkentek tavaly, miközben az éves építési beruházások 10,7 százalékkal emelkedtek.” Mindezen összefoglaló nagyon hangsúlyosan kiemeli az építőiparnak a gazdasági növekedésben játszott szerepét. Eközben nem feledkezhetünk meg arról a tényről sem, hogy ez évben mind az autópálya-építések, mind az útfelújítások drasztikusan esnek vissza, s az önkormányzati válságév miatt az önkormányzati beruházások jelentős visszafogásával kell számolni.
A polgári kormány évi negyvenezer lakás építését tartotta kívánatosnak. Egy összehangolt és szisztematikus otthonteremtési politika eredményeként több mint ötven százalékkal nőtt a lakásépítések száma, ám még így is alig haladta meg a harmincezret a tavalyi évben. Újabb lendületre és kiszámítható állami szerepvállalásra lenne szükség ezen cél eléréséhez. Se lendületet, se kiszámíthatóságot nem tapasztalhatunk napjainkban. Van mit féltenünk. A folyamatok rossz irányt vettek.

A szerző országgyűlési képviselő, a Fidesz Otthonteremtési Műhelyének vezetője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.