A magára hagyott cigányság keserűsége

Kerékgyártó T. István
2004. 04. 23. 18:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindennél egyértelműbb, hogy az elviselhetetlen szegénység és a többnyire vele együtt járó kirekesztettség a leginkább a cigányságot sújtja. Miközben az is észrevehető, hogy a romák legsebezhetőbb csoportjai – mint legutóbb Szlovákiában – könnyen az éhséglázadás fegyveréhez nyúlnak. Miután végképp elveszítették a munkaerőpiaccal való mindenféle kapcsolatukat, s a szociális jogosultságok köre szemmel láthatóan szűkül, nyilván nem marad más számukra, mint akár erőszakosan érvényt szerezni követelésüknek. Azonnal felmerül a kérdés: elszigetelt esetről van-e szó, vagy járványszerűen terjedő jelenségről? A nyomasztó munkahelyhiány következtében a szegény romák között már Magyarországon is olyan új réteg jelent meg, amelyben sem a szülők, sem gyermekeik nem ismernek más életet, mint a munkátlansággal társuló nyomort, a teljes reménytelenséget. Az is igazolódott, hogy a munkahelyért folyó versenyben a romák a legnagyobb vesztesek, ráadásul elveszítették azt a kapaszkodási pontot, amelyet az államszocializmus időszaka alatt – sok más mellett – megszereztek.
Cáfolhatatlan igazság, hogy napjainkban egyre inkább a versenyre képes és a versenyre képtelen társadalmi csoportok állnak szemben egymással. Az ellentét kiváltó oka – valamelyest leegyszerűsítve – az értékteremtő munkaköréhez kapcsolódik, hisz a különféle javakból való részesedés egyenlőtlensége abból is következik, hogy ki dolgozik, és ki nem. Mint köztudott, a szociális segélyezés vagy a különböző jóléti juttatások hosszabb távon mindenképp a dologtalan, élősködő életmódot tartósítják. Hiába van a romáknak elvileg joguk arra, hogy arányosan részesedjenek a források és a lehetőségek társadalmi javaiból, igényük nagyobbrészt írott malaszt marad. Nemzet alatti létük egyre inkább olyan tény, amely személyiségük, kötődéseik és ambícióik minden sajátosságánál erősebben befolyásolja azt. Ahogyan a társadalmi többség érzékeli őket, ahogyan bánnak velük. Miközben például ugyanolyan jogokkal rendelkeznek, mint bármely más állampolgár, túlnyomó többségük mégis tehetetlenségre kárhoztatott.
Származásuk és szociokulturális helyzetük miatt joggal merül fel a kérdés: lehet-e azt mondani, hogy a romák éppúgy felelősek önmaguk sorsáért, mint bárki más? Vagy pusztán hibás magatartási beidegződésekről kell beszélnünk? Csak éppen azt látjuk, hogy köreikben a többségi társadalom életvezetési normái eleve hiányoznak. A pozitív megkülönböztetésre épülő romaprogramok mindig azt a célt szolgálják, hogy a megcélzott csoportok valóban integrálódjanak. Itt abból a szempontból kell különbséget tenni, hogy míg egyes romák nem képesek munkát találni, addig mások nem hajlandók dolgozni. Tegyük hozzá rögtön: a származás napról napra leküzdhetetlen akadályt jelent, s ugyanígy a cigányság áldatlan szociális és kulturális helyzetéből származó életesélyeinek aszimmetriája.
Paradox módon úgy válnak számos esetben kizsákmányoltakká, hogy az életesélyek termelésének meghatározott társadalmi formáiból végképp kiszorulnak. A legfélelmetesebb aszimmetria az oktatási rendszerben jön létre, a másik pedig a munkaerőpiacon, az ott elérhető ellenszolgáltatások megszerzésének a kudarca körül. Ha tovább erősödik az állami szociálpolitika minimalizálására való törekvés, akkor egy korlátozott körű éhséglázadás sem kerülhető el. Napnál is világosabb, hogy a romák végzetes nyomorukból önállóan semmiképp sem tudnak kikeveredni. S ebből a szempontból igazán mellékes körülménynek számít a személyes felelősség megléte vagy hiánya. A személyes felelősség akkor értelmezhető, ha az egyén rendelkezik azokkal a képességekkel, illetve lehetőségekkel, amelyek biztosítják számára, hogy szabadon és értelmesen döntsön arról, milyen életet kíván élni. Többek között az egyenlő bánásmód elve, a különféle döntésekben való egyenlő részvétel joga az, ami a felelősség feltételeit megteremti.
Az utóbbi időben viszont arról van szó, hogy a magára hagyott cigányság – ahogyan a gondtalan jólét határon túli képzetei felszínre törnek – múlhatatlanul Európába vágyik. Bármilyen legyen is a vágyott világ, a viszonylagos jólét reményei egyre vonzóbbak. A különféle politikai és szociális ígéretek számukra már semmit sem jelentenek. S hiába kapták meg az önkormányzatiság – valóban példa- és mintaadó – jogát, ennek érvényesítése gyakorta a civakodásokban merül ki. A konfliktus abban rejlik, hogy miközben a romáknak elidegeníthetetlen joguk van a civilizatórikus javakból való részesedésre, a valóság az, hogy a társadalom legaljára szorulva a vegetatív létezés kényszerűségei között vergődnek.
A kirekesztődés a romák állandó léthelyzetévé vált, s a kollektívan megélt nyomorúságos sorsukban lényegi áttörés nem várható. Ha pedig a cigányság kiszolgáltatottsága felszámolhatatlan, kirekesztettségük szükségképpen hozza magával azt a szellemi-lelki restséget, amelynek bénító hatása alól csak kevesen szabadulhatnak. A rászorultságelvű szociálpolitika így mindenképp mentőövnek bizonyulhat, legalábbis Szlovákiához képest.

A szerző szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.