Kettős történelem

2004. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretem a miniszterelnököt. Oly mély, benső érzékkel beszéli az eufém nyelvet, hogy ő a mai zűrzavarban majdnem tökéletes iránymutató. Március tizenötödikén arról elmélkedett a Pilvaxban az e célra összeválogatott széles néptömegek előtt, hogy szeretné megérni azt az időt, amikor az ország népe közösen ünnepli a nemzeti ünnepeket, hiszen egy történelmünk van, nem kettő.
Nos, ha az eufém iránytűt kézbe vesszük, rögtön látjuk, hogy amerre északot mutat, arra van dél, és fordítva. A műszer hibátlan. A nyelv is ilyen… Ha valaki eufémül egyet mond, nem kettőt, akkor tudjuk, hogy legalább kettő van, egy azonban semmiképpen sem. Természetesen és például maguk a történelmi tények egyfélék, úgy estek meg, ahogy, ám értelmük kettős a médiumokban, a tankönyvekben, a politikában. A szívekben és a fejekben legalább két történelem él. A szocializmus bevezetése óta, amióta a bennszülöttek másképp beszélnek a múltról, az életről és az igazságról otthon, s másként az iskolában, a gyárban.
Például március 15-e nemzeti ünnep volt a naptárakban Kádár János idején, akinek oldalán szeretett miniszterelnökünk fölszárnyalt a politika magasába. Ámde a világon példátlanul fekete betűvel nyomtatták, mert nem volt munkaszüneti nap. A nép ráérősebb és hetykébb része 1972-től szerény ünnepségekkel emlékezett ’48 hőseire a Petőfi-szobornál, mire jött a rendőrség, igazoltatott, letartóztatott, bántalmazott. Magam láttam, amikor a rendőrök kitépték a nemzetiszín szalagot egy lány hajából. Ha jól emlékszem, ’73-ban a KISZ rohamcsapata, az Ifjú Gárda az Akadémia utcában megtámadta, ütlegelte s szétverte a Batthyány-örökmécseshez igyekvő kis csapatot. Sokan emlékeznek a lánchídi csatára is. Ez idő tájt mindkét kormánypárt vezetői káros nacionalizmusnak minősítették a nemzeti emlékezet ápolását, és többen, a főpolgármestertől a mai kormány számos tagjáig meg is tették a tőlük telhetőt. Mármint a magyar nép ellen. Hogy miféle nyilvános és szigorúan titkos beosztásokban, közismert. S megteszik azóta is. Elég talán a Kvassay hídnál történtekre utalni; a mai kormány rendőrsége épp oly keményen föllép a nemzeti színek viselői ellen, mint a kádári zsaruk.
Mindenki sorolhatja napestig, hogy Pilvaxban összegyűlt széles néptömegek mikor, hányszor, hol s honnan, kinek az érdekében, kikre lőttek, és kiket sanyargattak.
Nyilvánvaló, hogy a sanyargatók és sanyargatottak homlokegyenest ellenkezőleg élték át a történelmet – mint egy évtizedeken át parázsló polgárháború hősei és áldozatai. Akinek villanyáramot vezettek a nemi szervébe, annak emlékei aligha kapcsolhatók össze pribékje élményével. A megkínzott számíthatott börtönre, utána belső száműzetésre, jogfosztásra, a verőlegény kitüntetést kapott, előléptetést és dicsőséget. Lényegében a mai napig így megy ez. A kormánypártok történelemlopói már azt sulykolják, hogy a Kádár alatt kibontakozó ellenállás, sőt ’56 is a szocialisták műve volt. Mondjuk, Horn Gyula főszereplésével. Őrület? Tessék tanulmányozni a politikai eufémizmusok nyelvét, s rögtön világos lesz, hogy 1956 dicsőséges ellenforradalmi népfölkelés volt, amelynek során a nép lerázta magáról önuralma béklyóit, s megpróbálta elkergetni önmagát. Mivel azonban csak negyedmilliónyian menekültek el, behívta maga ellen a szovjet csapatokat. 115 esetben saját tüntető tömegei közé lövetett, s vagy félezer legjobb vezetőjét fölakasztotta.
A történelem távolabbi korszakaiba tett kormánykirándulások is hasonlók. Olyanok, mint a söjtöri eset. Söjtörön a megalázottak és megszomorítottak elutasították a mulatozókat. Deák Ferenc nevében is: kizárt dolog ugyanis, hogy a haza bölcse fogadta volna otthonában a Mágnás-kertből odarándult politikusokat.
Baj, természetesen nagyon nagy baj, sőt tragédia előjele a kettős történelem. Egyesíteni nem lehet kormányfői, eufém malasztokkal. Tettekkel kellene kísérletezni inkább. Visszaadni a szavak értelmét, a lopott holmikat, az elcsent történelmet. Kiteríteni az önéletrajzokat, jóvátenni a vétkeket… nem általában, hanem egyenként és konkrétan megkeresni, megkövetni azokat, akiknek ártottak. Aki pedig arcát veszítette Eufémiában, az álljon föl a bársonyszékből, a felügyelőbizottságból, s mindenünnen, ahol arctalan ember nem mutatkozhat. Húzódjék félre vezekelni. Ez a nép nem fogja üldözni.

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.