Az MSZP megkapta a sárga lapot

Csite András
2004. 06. 15. 18:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz június 13-án történelmi győzelmet aratott. A párt történetében először tudta legyőzni a szocialistákat a pártlistára adott szavazatok tekintetében: 400 ezer szavazattal verte meg a kormányzó szocialistákat. Nagy jelentőségűnek is tekinthetjük ezt a politikai sikert, hisz a választók ezzel igent mondtak a 2002-es választási vereség után meginduló szövetségi átalakulásra, a polgári néppárt életre hívására. Mindez talán azt is jelenti majd, hogy a jobboldalnak a rendszerváltoztatás forgatagában elkezdődött, s meglehetősen hosszúra nyúlt intézményesülése végéhez érkezik, és a polgári politizálás szervezeti keretei állandósulnak. 2002-ben sokan vélték úgy, hogy a jobboldal Orbán Viktorral még egy választást nem fog tudni megnyerni. Kétségtelen, hogy a Szövetség elnöke miniszterelnökként és a jobboldal vezetőjeként követett el hibákat, de a mostani választási eredmények bizonyították, hogy épp azon a területen tudott megújulást mutatni, ahol a Fidesz tizenöt éves működése során a legnagyobb hiányosság mutatkozott: a párt szervezettsége tekintetében.
A választások legnagyobb vesztese az MSZP, és azon belül is a Kovács László– Medgyessy Péter kettős csapata. A választási eredmények alapján nem lehet megválaszolni a kérdést, hogy vajon az MSZP vezérkara Ron Werberrel, avagy nélküle vág neki az elkövetkező két év kormányzásának és a 2006-os választási kampánynak. Talán azok nézete győz majd, akik szerint a köztársaság politikai magasabb rendűségébe vetett közhitet erősítené, ha Werber úr és erőszakos, a jogszabályokat gyakran, a lovagiassági szabályokat pedig szinte mindig figyelmen kívül hagyó kampánymódszerei kikopnának a szocialisták eszköztárából. Nagy kihívás ez az MSZP-nek, mert rövid távon lehet, hogy Werber úr módszerei, ha csak hajszálnyit is, ám sikert hoznak, ám hosszabb távon mind a demokrácia minőségére, mind pedig az MSZP belső életére, értékeire kedvezőtlenül hatnak, s a magyar társadalom különböző csoportjai közti konszenzuskeresés helyett a tartós konfliktus lövészárkait ássák mélyebbre. A választási eredmények azt mutatják, hogy az MSZP kormányzati teljesítményével és kemény kampánymódszereivel azok nagy része sem értett egyet, akik 2002-ben rájuk szavaztak, ők vasárnap inkább távolmaradásukkal tüntettek a szocialisták tehetségtelensége ellen. A párt elitjében várhatóan felszínre kerülnek az eddig elhallgatott ellentétek, a Kovács–Medgyessy kettős működésének ellenzői hangosabbá válnak, s újrakezdődik a külső szemlélő számára mindig érdekes szocialista belháború.
Az SZDSZ a választási eredmények alapján bizonyította, hogy a liberális értelmiség közvetlen támogatása nélkül is képes fönnmaradni, a magyar politikai életben velük tartósan számolni kell. Úgy tűnik, hogy a párt szavazótáborát szinte bővítve tudja újratermelni az egyre terebélyesedő budapesti egyetemi és médiaértelmiségi miliőkben. Sikeresen hozták létre és működtetik azokat az intézményeket, ahol a divatos amerikai liberális nézetek hívei dominálják a kisközösségi gondolkodást. Az SZDSZ ráadásul azt is bizonyította, hogy Budapesten ellenükre, nélkülük belátható ideig nem lehet a helyi hatalmat működtetni. Ezt a szocialisták különösebben nem fogják szorgalmazni, mivel mára világossá vált, hiábavalók voltak a szabad demokraták szavazótáborát megcélzó, azt a szocialista táborba integrálni kívánó lépéseik. A budapesti liberális miliőkben a szocialisták ugyanolyan parvenünek számítanak, mint a jobboldali fideszesek, csak annyival kiegészítve, hogy az MSZP-sek múltja foltosabb, intellektuális kapacitásaik meg szerényebbek, ezért aztán hajlandóbbak a radikális liberális értelmiségnek szimbolikus engedményeket tenni. A kormánykoalícióban ráadásul meg fog erősödni a szabad demokraták hangereje, s ha jól értettük Demszky Gábor vasárnap esti értékelését, meg fogják próbálni elfogadtatni a szocialistákkal, hogy 2006-ban a főpolgármester legyen a közös miniszterelnök-jelölt.
Az MDF, köszönhetően az alacsony részvételi aránynak, mandátumhoz jutott június 13-án. Dávid Ibolyának, azt kell mondjuk, igaza volt, s ezzel keresztülhúzta e sorok írójának korábbi várakozásait. A siker ellenére azonban továbbra is bizonytalannak tartom az MDF helyzetét, s csak remélni lehet, hogy a pártban fölül tudnak kerekedni a Szövetséggel tartós együttműködést kialakítani kívánó erők. Az MDF-nek újra kellene határoznia helyét a politikai palettán, erősítenie kellene az agrár- és vidékorientációt, s szükség lenne egy stabil kispárti profil kialakítására is.
Nemzeti érdekeinket talán jobban szolgálta volna, ha az ország nem csatlakozik az EU-hoz, vagy nem most és nem a kialkudott feltételekkel, mert a gazdasági fölzárkózás és a parlamentáris demokrácia tömegtámogatottságának stabilizálása érdekében nagyobb mozgástérre lenne szüksége a magyar kormányzati szereplőknek. Különösen fájdalmas, hogy a gazdaságfejlesztési és -támogatási politikákban lényeges nemzeti eszközök vesztek el a csatlakozás áraként, ami tovább erősödhet az önálló pénzpolitika, a forint föladását követően. A pályázati megoldásokkal kapott, újraosztott uniós strukturális fejlesztési források ezeket az eszközöket nem pótolhatják.
Az Európai Unióhoz történő csatlakozás a középosztályok erősítésének nem túlzottan kedvez, mert az önálló nemzeti gazdaságfejlesztési politika eszköztára erősen beszűkült. Így a következő esztendőkben az Európai Parlamentben és a brüsszeli hivatalokban azért kellene küzdeni, hogy a nyugat-európai vállalatokat és munkavállalókat a keletiekkel szemben közvetlenül és közvetve védő szabályok (pl. környezet- és fogyasztóvédelmi előírások, munka-egészségügyi és diszkriminációs szabályok, agrártámogatások stb.) megszűnjenek, az önálló nemzeti gazdaságpolitika folytatásához elengedhetetlen nemzeti valutát, a forintot pedig ne váltsa föl a nagyrészt politikai és nem gazdasági megfontolásokból életre hívott euró.
Az Európai Néppárt keretében működő Fidesz – Magyar Polgári Szövetségnek a párt Európa-politikája tekintetében fontos döntést kell meghoznia: az angol Konzervatív Párt vezetésével formálódó kevesebb Európát, vagyis kisebb brüsszeli bürokráciát, a nemzeti keretek megőrzését, a közös alkotmányozás azonnali leállítását követelő irányzat mögé zárkózik-e föl, vagy pedig a baloldaltól egyre nehezebben megkülönböztethető, további európaizálást sürgető néppárti erők mögé. Nemzeti érdekeinket az előző megoldás segítené jobban elő, s az Európa-szerte alacsony részvételi arány, az euroszkeptikus pártok előretörése azt mutatja, hogy kontinensszerte erősödik az igény a brüsszeli egységesítési törekvések leállítására.
A magyar politikában sürgető lenne a rendszerváltozás jó tizenöt éve alatt fölhalmozott tapasztalatok és problémák alapos végiggondolása, a 2000 és 2002 között elkezdett kiigazítás politikájának folytatása.
Minderre azért lenne szükség, mert a nagy társadalomátalakító igyekezetben a Nyugatról átvett társadalmi-gazdasági intézmények jelentős része a magyar körülményekhez és hagyományokhoz való hozzácsiszolásra szorul. Konszolidálni kellene tehát az 1990-ben megszületett köztársaságot, s ez nem kisebb feladat, mint amivel szemben a magyar társadalom a hatvanas években állt, igaz, akkor sokkal rosszabb geopolitikai körülmények között. Ezt a feladatot a ma kormányon levő balliberális politikai erők nem tudják elvégezni, mert szerény intellektuális kapacitásaik erre a feladatra nem teszik őket alkalmassá, s mert tudom, ez kicsit meghökkentő, a mai vezető szocialista politikusokból hiányzik az a politikai tehetség és egyesítési képesség, amely a rájuk árnyékként vetülő elődjükből és sokáig mintaképükből, Kádár Jánosból nem hiányzott. A gazdasági globalizáció és a politikai európaizáció során egyre kiszolgáltatottabbá vált köztársaságot a magyar hagyományoknak és sajátos nemzeti és társadalmi igényeknek megfelelő útra kell kormányozni.
A kiigazításnak, a rendszerváltoztatás konszolidálásának elsősorban arra kell irányulnia, hogy a gazdaság- és társadalomszerkezet egyre erősödő megkettőzöttsége csökkenjen (multinacionális nagyvállalatok kontra magyar családi vállalkozások, a nemzeti vagyon egyre jelentősebb részét tulajdonló elit kontra a tartós szegénységben élő alsó néposztályok), a gazdasági és társadalmi közép, a középosztályok erősödjenek. Ez fontos a köztársaság legitimitása szempontjából, hisz ezek a politikailag aktív társadalmi csoportok azonosulhatnak leginkább a rendszerváltoztatás során életre hívott új politikai közösségi eszményekkel, ezenkívül az általuk megtermelt jövedelmekből és az általuk fölnevelt gyermekekkel biztosítható a politikai közösség hosszú távú fönnmaradása és gyarapodása. Most nem a multiellenes és a multitámogató politika között kell választanunk, hanem olyan politikai megoldásokat, intézményeket kell életre hívnunk, illetve ismét életre keltenünk, melyek a nagyvállalatok gazdasági beágyazottságát növelik, szigetszerű létüket csökkentik. Ilyen program volt és lehet a beszállítói program, a gazdasági klaszterek erősítése, a turizmusgazdaság fejlesztése vagy az agráriumban a termelői összefogás támogatása. Vissza kellene térni a munka becsületét és érdemességét növelő gazdaságpolitikai megoldásokhoz, így a minimálbér emeléséhez, a családi adózás lehetőségének megteremtéséhez és a családi vállalkozásokat, azok gazdasági innovációját támogató megoldásokhoz. A nemzeti petíció javaslatai ennek a gazdaság- és társadalompolitikai kiigazításnak lehetnek elemei.
A Heti Hetes értelmiségi sztárja, Kéri László a közszolgálati televízió szokatlanul visszafogottan hangszerelt választási műsorában a teljes politikai elitet tette felelőssé a választási kampány kemény hangneméért, az alacsony részvételi arányokért és a köztársaság polgárainak nem megfelelő európai szemléletéért. Kéri László, mint oly gyakran, most is megadta az alaphangot a baloldali politológusok elkövetkező hetekben hangoztatott véleményéhez, meg mint oly gyakran, most is tévedett. Kelet-európai összehasonlításban kifejezetten magas volt a részvételi arány, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az MSZP kivételével az összes politikai erőnk komolyan vette az EP-választást, nagy intellektuális és szervezeti erőforrásokat mozgósítottak a sikeres szereplés érdekében. Ha a politikai elit valamelyik része elítélhető a részvételi arányok miatt, akkor az csak a most sárga lappal jutalmazott szocialista pártelit lehet. S hogy a választók nem érezték át az európai politika távlatait? A választók, a távolmaradók, a mérsékelt és radikális euroszkeptikus erőkre szavazók nagy száma éppenséggel azt mutatja, hogy átérezték és elutasították a brüsszeli egységesítési, a nemzeti intézményeket és különbségeket megszüntetni kívánó törekvéseket, s nemcsak itthon, de szerte Európában. Azt is mondhatjuk, összeurópai szinten sárga lapot adtak a kivitelezhetetlen európai állam eszméjének. Értelmiségiként, politikai elemzőként nem fanyalognunk kell tehát, hanem elfogadnunk és magunkévá tennünk a választók demokratikus döntését: kevesebb Európát, és több világos beszédet, s főleg tehetséget.

A szerző közgazdász, szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.