A vásárhelyi példa

2004. 07. 03. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borostyán futotta be a falakat. A kitört ablakok ólomkerete mint üres szemgödör meredt vissza a szemlélőre, jelentéstelenül, mégis rejtélyesen. Bent sűrű félhomály, mintha csak ott, belül rejtőzni akart volna a múlt. A homlokzaton az ismerős, ismeretlen tartalmú felirat, akár valami titkosírás. A zeneiskola biciklitárolója felől lehetett hozzáférni a legközelebb, szinte karnyújtásnyira került a málló vakolat. A kétnaponta elvégzett rutinművelet: hegedűtokot kézbe, lakatot le, kiskulcsot zsebre, egyre kevésbé kötötte le a zenedei kisdiák figyelmét, miközben óvatosan sóvárgó, kíváncsi pillantásaival kereste a bejáratot a magas kerítés fölött: bejáratot a múlt rejtelmeibe, egy másfajta vallás, nyelv, világ titokzatos ösvényeire.
Ilyen volt a vásárhelyi zsinagóga. Az idősebbek félhangosan adták tovább a helyi szájhagyományt: tudod, kisfiam, itt volt a zsidó kávéház. S a zenedista megint eltűnődött, milyen lehetett az a kor, amelyben a lépcsőket nem kottacsomaggal, fekete karton hangszertokkal közlekedő kisdiákok rótták, hanem batisztkötényes bakfisok; tenyerükön formás ezüsttálca, rajta finoman megmunkált, csinos kis csészék. A lépcsőházban kellemesen terjengő kávéillat.
Tudtam, hogy néha vannak odabent, abban a rejtelmes szomszéd épületben. Egyszer egy évben biztosan, amikor édesapám, Susán városrész református papja svájcisapkát gyűrt az aktatáskájába, s indult a zsinagógába az emlékező istentiszteletre. Ilyenkor eszébe jutottak azok, akikkel együtt koptatta az iskolapadot a Bethlen gimnáziumban. Az ő évfolyama épp abban az évben érettségizett, amikor a vagonajtók, mint megannyi éhes száj, hörögve nyíltak ki a nagyállomáson.
A hetvenes években nem volt divat a holokausztot emlegetni. Maga a szó sem hangzott el. Mégis, egy alföldi középvárosban évről évre összegyűltek az emlékezők, és természetes volt, hogy ilyenkor a klinkertéglás kálvinista templom tiszteletesét is meghívják, aki természetesen minden évben elment. Mert ilyen légkörben nőtt fel. Mert az újvárosi, temesvári utcai, földpadlós házban soha egyetlen szitkos kifejezés el nem hangzott a zsidókról. Mert keresztyén hívőként magától értetődőnek tartotta, hogy együtt sírjon a sírókkal. Mert teológusként már azt is megfejthette, mi van felírva a bejárat boltívére azokkal a titokzatos betűkkel. Mert ez így természetes. Olyan ez, amire ezt mondjuk: hát, persze!
Mint ahogy arra is mondhatnánk, amit ebben a városban a minap elkezdtek konferenciával, kiállításmegnyitóval, végül, a nap csúcspontjaként, a zsinagóga újraszentelésével. S hogy mégis fel kell emlegetni – Németh László után szabadon, ezúttal nem a tanyasi tanulók kollégiumáról szólva, hanem elhurcolt városi gimnazistatársaik emlékezetére – az új vásárhelyi példát, annak a hazai közéleti légkör tisztátalansága az oka. A zsinagóga után végre újra kellene szentelni a magyar politikai közbeszédet is.
Mert még mindig magyarázni kell, ami minden más európai országban természetes: hogy a polgári-konzervatív ember nem gyűlölködő, hanem nyitott minden valódi értékre, jóhiszemű és türelmes mások vallási meggyőződése és nemzeti érzése iránt. Mert akinek van meggyőződése és érzése, az tiszteletreméltó a maga nemében, s azzal lehet mit kezdeni. Hiába akadnak még olyanok, akik a megélhetésüket látják veszélyben amiatt, hogy tisztul a közélet köde, és már antiszemitázni se lehet egy jóízűt, a tisztulási folyamat feltartóztathatatlan.
Nem kell más hozzá, mint a közbizalom helyreállítása a magyar polgári szellem iránt. Mert ez a közbizalom megkeresi és megtalálja a maga nagyra hivatott embereit, istenáldotta polgármesterét, múzeumigazgatóját, alapítványi kurátorát, akik teszik a dolgukat a „hát, persze!” jegyében. Nem kell más hozzá, csak megteremteni a feltételeit annak, hogy ez a magyar, polgári, keresztyén szellem szabadon megnyilatkozhasson, s ezáltal megmutathassa valódi arcát. Nem azt, amelyet a médiatúlsúlyos, megélhetési elvakultak vázoltak fel a közvéleménynek.
Különben is, az uszító, egypárti, balratartásos kiszorítósdit június 13-án végképp lefújták. Új pályán kezdődik a következő mérkőzés, amelyen már jobban látszanak az alapvonalak, mert a köd lassan felszáll. Az új fordulóban már nem érdemes a kormányzati hiányosságokat a polgári oldalra kenni. Ebben a játékrészben az is kiviláglik, hogy aki nyakló nélkül antiszemitázott, annak egyre kevesebben hisznek, mert nincs mondanivalója, és mert hazugságon kapták. S egyszer majd azt is megérjük, hogy a szalonképes politikai szereplők mindkét térfélről leküldik azt, akit a világosság utolért, hamarabb, mint a sánta kutyát.
Hódmezővásárhelyen a napokban nagyot és szépet alkotott egy közösség. Olyan szépet, hogy az már természetes, a „hát, persze!” heurisztikus belátásával. Mert el kell mondani azt is, ami természetes. Ezt: persze, hogy fáj nekünk a hatvan évvel ezelőtt bekövetkezett tragédia, mert magyar és más nemzetiségű zsidókat és nem zsidókat küldtek a halálba. És persze, hogy soha többé! És persze, hogy tisztesség és jogvédelem jár mindannak, aki más, mint a többiek, és persze, hogy valamiben mindnyájan mások vagyunk, mint a többiek. És persze, hogy a „keresztény” minőségjelző soha nem válhat tagadószóvá! És persze, hogy meg kell őrizni az áldozatok emlékezetét azokéval együtt, akik a mentésükön fáradoztak.
Ez a „persze” kell ahhoz, hogy mindaz, aki szeretne végre tisztább közéleti levegőt, világosabb képet, egyenlő pályát, esélyt, az hozzájuthasson mindehhez; hogy a plauzibilis játékszabályok betartása, a fair play legyen a belépő az európai uniós Magyarország közéleti porondjára. Erre a tisztázódásra és természetességre másfél évtizede vár minden tisztességes játékos a jobb- és baloldalra tagolt mezőnyben. A vásárhelyi példa nagyon kellett már.

A szerző pedagógus, a teológiai tudományok
doktora, volt országgyűlési képviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.