Csak szép szavakat kaptak a fogyatékos emberek

Ígéretek és valóság

Nánási Tamás
2006. 03. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fogyatékossággal élő magyar állampolgárok ügyeinek intézése a jelenlegi kormányzat azon tevékenységei közé tartozik, ahol a választás előtt és után tett ígéretek, valamint a valóság fényévnyire vannak egymástól. A legnagyobb jóindulattal sem említhető olyan eredmény, amelyik az elmúlt négy évben érdemben javított volna e leszakadófélben lévő társadalmi réteg helyzetén. A fogyatékos emberek érdekeit képviselő szervezetek leginkább azt fájlalják, hogy a mögöttünk lévő választási ciklusban valódi előrelépést nem sikerült elérniük, csupán a lecsúszás, az életszínvonal további romlásának fékezésére nyílt módjuk.
Az igazság úgy teljes, ha előrebocsátjuk: a fogyatékos embereket a rendszerváltás óta egyik kormány sem hordozta a tenyerén. Ők mindmáig a nagypolitika mostohagyermekei közé tartoztak. Példaként említhető, hogy a mozgáskorlátozottak lakásainak akadálymentesítésére lassan már húsz esztendeje ugyanakkora összeg, százötvenezer forint vehető igénybe. Emellett bő évtizede változatlan a gépkocsik vásárlásához folyósítható háromszázezer forintos támogatás is. Óriási adósságot törleszt a Fidesz, amennyiben hatalomra kerülve beváltja mostani ígéreteit, és a közel ötvenmilliárd forintra tervezett – egyébként bőségesen megtérülő – kormányzati befektetéssel növeli fogyatékossággal élő honfitársaink felzárkózási esélyeit. A hazai jobboldali politikában fontos áttörésnek számított, amikor a közel 600 ezer főt – családtagokkal együtt 1,5–2 millió polgárt – érintő társadalmi ügy az Orbán Viktor vezette országépítő találkozók napirendjére került.
Azért is fontos ez a fejlemény, mert a fogyatékos emberek „tábora” az utóbbi évekig a szociálliberális koalíció egyik fellegvárának számított. Nem véletlenül. A baloldali retorikában már korábban otthonosan mozogtak azok a hívószavak, melyek azt éreztették, hogy ez az oldal a rászorultakkal együtt érzőbben viselkedik. Az SZDSZ számára jelentős tőkét jelentett, hogy 1998 tavaszán, a Horn-kabinet utolsó hónapjaiban „átnyomta” a koalíción az esélyegyenlőségi törvényt. Ez a jogszabály tartalmazta például, hogy a magyarországi közintézményeket 2005 elejéig úgy kell átalakítani, hogy oda a mozgáskorlátozott emberek is akadálytalanul bemehessenek. Ugyanakkor azt is az MSZP–SZDSZ-koalíciónak köszönhetik az érintettek, hogy e határidő kis híján 2013-ra módosult. A döntés erről a mostani ciklus utolsó törvényhozási napján született meg, ám a köztársasági elnök helytállásának hála, nem léphetett érvénybe. Sólyom László annyira méltatlannak találta ezt a messzi időpontot, hogy az esélyegyenlőségi törvény módosítását visszaküldte megfontolásra, immár a következő parlamentnek.
De korántsem az akadálymentesítési határidő meghosszabbítása volt az egyetlen csalódás az elmúlt négy évben az érintettek számára. A szocialisták 2002-es győzelme felfokozott reménnyel töltötte el a fogyatékos embereket. Különösen a mozgáskorlátozottakat, többek között azért, mert az egészségügyi tárcát a kormányváltás után az a Csehák Judit kapta meg, aki részt vett a mozgáskorlátozottak hazai szervezetének 1980-as alapításában, a mozgalom egyik „keresztanyjának” számított. A várakozásokat növelték a jóléti fordulattal, a szociális felemelkedéssel kapcsolatos ígéretek. A Medgyessy-kabinet programjában a legfontosabb támogatások emelése is szerepelt. Az első száznapos programból ugyanakkor máris kimaradtak a fogyatékos emberek, annak ellenére, hogy az érdekvédelem konkrét intézkedések megtételét javasolta és kérte. Az ügy gyorsan lekerült a napirendről. Mindez oda vezetett, hogy a fogyatékos emberek 2003-ra meghirdetett európai évét – 2002 decemberében – az érintettek Parlament előtt tartott békés demonstrációja előzte meg.
Még egy olyan alkalom, mint a három évvel ezelőtti jelentős nemzetközi esemény, keresve sem adódhatott volna a kormány számára, hogy valóra váltsa ígéreteit. A nevezetes esztendő azonban úgy telt el, hogy egyetlen érdemi intézkedés sem történt. A szép szavakkal, hangzatos beszédekkel viszont Dunát lehetett volna rekeszteni. Az egyetlen észrevehető kormánylépés, az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal felállítása is utóbb vegytiszta píárfogásnak bizonyult. A ma az Európai Parlament szocialista frakcióját erősítő, a Fidesz „macsó” volta miatt aggódó Lévai Katalin alapvető feladata a mosolyoffenzíva volt, mivel máshoz a kormányzattól pénzt nemigen kapott. A keserű szájízt hozó ünnepi esztendő búcsúajándéka pedig az volt, hogy a 2004-es költségvetés tervezetében 162 millió forinttal próbálta megkurtítani a kabinet a fogyatékos emberek négy nagy szervezete számára megítélt keretet. Csak az általános közfelháborodásnak volt köszönhető, hogy a kormánytöbbség az utolsó pillanatban felülvizsgálta ezt az elképzelést.
A csalódást az érintettekben tovább növelte, mikor 2004-ben világossá vált: a megszorítások más területeken is jelentős mértékben sújtják a sérült embereket. Ekkor kezdődött meg a mintegy 40 ezer megváltozott munkaképességű dolgozót foglalkoztató rendszer felülvizsgálata, amit hangzatosan reformnak hívtak, de valójában pénzelvonást jelentett, és mostanra több mint tízezer ember elbocsátásához, üzemek bezárásához vezetett. A Gyurcsány-kormány felállása előtt ismét felpislákolt a remény, többek között azért, mert a miniszterelnök – még jelöltként – nyolc percet szánt arra, hogy személyesen is találkozzon a hazai érdekvédelmi szervezetek közös képviselőjével. (Az esemény jelentőségének megítéléséhez tudni kell, hogy a rendszerváltás után és Gyurcsány előtt ezt egyetlen kormányfő sem tette meg.) Ám hiába, a megbeszélést tett és eredmény nem követte. A fogyatékossággal élők mozgalmainak kívánságait is tartalmazó szakminisztériumi tervezetek visszakerültek az asztalfiókok mélyére. A 2005-ös esztendő is helybenjárással, folyamatos küzdelmekkel és leépítésekkel telt el.
Néhány jellemző példa a legutóbbi időszakból. A közintézmények akadálymentesítésének kérdése a Gyurcsány-kormány programjában is kiemelt helyen szerepelt. A végrehajtással kapcsolatos helyzetet jellemzi, hogy tavaly elfogyott az érintettek türelme, és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége tucatnyi próbapert indított ez ügyben. Emelt szintű ellátást ígért a Gyurcsány-kabinet azoknak a családoknak, amelyek súlyosan fogyatékos gyermeket vagy felnőttet gondoznak. Ezután a parlamenti többség napirendre sem vette azt az ötvenezer aláírással támogatott népi kezdeményezést, mely az ápolási díj emelését kérte a minimálbér szintjére. Végezetül a 2006-os büdzsében következett az újabb meglepetés, mely ismét Parlament előtti demonstrációhoz vezetett: kevesebb pénz jut a szociális intézményekre, amelyek közül jó párat a fogyatékosokat képviselő civil szervezetek működtetnek az állam helyett. Annak pedig, aki a jövőbe szeretne nézni, figyelemre méltó tény lehet, hogy miközben az érintettekkel eddig három parlamenti párt miniszterelnök-jelöltjének sikerült személyesen is szót váltania az elmúlt hetekben, egyedül Gyurcsány Ferenc nem talált még alkalmat a megbeszélésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.