Felértékelődött az ellenzék jelentősége

Krómer István
2006. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellenzék és annak vezetője talán soha nem nyújtott még olyan kiemelkedő teljesítményt, mint a Fidesz és Orbán Viktor a mostani, a végéhez közeledő kormányzati ciklusban. Ez a választás eredményétől függetlenül tény; a teljesítmény sikeressége ugyanis nem (csak) a politikai aritmetika szférájában tükröződik és mérhető. Sőt, még csak abban a túlzás nélkül korszakalkotó jelentőségű szervezési teljesítményben sem merül ki, amellyel a Torgyán József által gúnyosan, de nem minden alap nélkül üzenetrögzítős pártnak nevezett Fidesz csekély társadalmi beágyazottsággal bíró szervezetből Közép-Európa legjobban felépített és működtetett polgári néppártjává bővült, amely a maga önkénteseinek tömegével a siker esélyével veheti fel a küzdelmet a térség legerősebb, legmarkánsabb vezetővel, s annak tömérdek pénzével harcba induló, a tömegmanipuláló eszközök egész arzenáljával támogatott utódpártjával szemben. A polgári ellenzék teljesítménye ezeken túl azért magaslik ki messze a mindenkori ellenzéki teljesítmények közül, mert konkréten kimutatható és igen pozitív (mérséklő) hatást volt képes gyakorolni a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok politikájára.
Négy éve az MSZP–SZDSZ-koalíció győzelme azt a reális fenyegetést hordozta magában, hogy nemcsak megállítják, visszafordítják a polgári kormányzás nemzetépítő programjait, hanem azzal is szembe kellett nézni, hogy az 1994–98 között a magyar munkaerőt a „versenyképesség” jegyében szándékosan leértékelő, a stratégiai jelentőségű nemzetgazdasági ágazatokat szívfájdalom nélkül idegen kézre adó balliberális pártok újból kormányra jutva új lendülettel folytatják az ország kiszolgáltatását a nemzetközi nagytőke profitérdekeinek, multinacionális pénzügyi központok fennhatósága alá helyezve immár a társadalmi szolidaritás nagy rendszereit is. Az ilyen értelmű aggodalmakat csak fokozta Medgyessy Péter személye, aki a – gyászos eredményű, a tagoknak negatív hozamot, a banki-biztosítói lobbinak kitűnő üzletet, az adófizetőknek ugyanakkor százmilliárdos nagyságrendű többlet-államadósságot, s ezen keresztül állandó megszorítási fenyegetést okozó – kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszer felállításával már bizonyította a pénzvilág iránti elkötelezettségét.
Vértes András a 2002-es választások előtt nyilvánosan ki is fejezte reményét, hogy Medgyessy azután nem fog visszariadni a „reformok” haladéktalan bevezetésétől. További súlyosbító körülménynek látszott, hogy a kormányfő (-jelölt) demonstratívan fenntartotta pártonkívüli státusát, nem csinálván titkot belőle, hogy szíve az SZDSZ-hez húz. Az SZDSZ zsaroló-érdekérvényesítő képességeiről külön szólnunk szükségtelen (maga Bauer Tamás írta éppen a közelmúltban, hogy amit igazán el akart érni, azt elérte, amit nem ért el, azt nem akarta igazán). Nem sok jóval kecsegtetett, hogy ez a képesség Horn-féle ellensúly helyett ezúttal Medgyessy-féle hátszelet kaphat.
Az SZDSZ programja lényegében minden lényeges ponton a polgári koalíció – óvatos, de eltökélt nemzeti érdekérvényesítő – politikájának tagadásával volt egyenlő. Deklaráltan fel kívánták számolni a népességfogyás megállítását célzó családpolitikát, vissza kívántak térni a munkakeresést ellenösztönző, a rendszerváltozás veszteseinek nyomorát konzerváló, sőt bővítetten újratermelő segélyezési rendszerre. Piacosító felsőoktatási, másrészt a mentális és kulturális devianciákat védelmező oktatáspolitikát akartak folytatni. Véget kívántak vetni a nemzeti öntudatosodást szolgáló kultúrpolitikának, megakasztották volna a határokon átívelő nemzetegyesítési folyamatot, kiszorították volna a történelmi egyházakat a közéletből. A globális nagybefektetők ellenőrzése alá akarták vonni az egészség- és nyugdíjbiztosítást, ezáltal meggyengítve, sőt fel is számolva annak szolidaritási elemeit. A hatalmi bázisukat jelentő főváros előtérbe helyezésével meggyengítették volna az önkormányzati finanszírozás kiegyenlítő, a hátrányos helyzetű közösségek javára átcsoportosító jellegét, felhagytak volna a kemény közbiztonság-politikával, lazítani készültek a kábítószer-szabályozást. A gazdaságpolitikában a versenyképesen alacsony bérek és a világpiaci árak pilléreire épülő, államtalanító, „piacbarát” elvek követésére készültek. Külföldi kézbe akarták juttatni a még nemzeti kézben lévő stratégiai vállalatokat az energetika, a közlekedés, a pénzügyi szféra és postaszolgáltatás terén. Szakítani kívántak a magyar vállalkozókat favorizáló állami fejlesztéspolitikával az infrastruktúra-fejlesztésben és a környezetvédelem terén, szakítani kívántak a közérdekű árszabályozással. Fel akarták számolni a magyar gazdálkodók érdekeit védelmező agrár- és földpolitikát. Medgyessy hajlandósága jó esélyt kínált e célok eléréséhez.
Ha most leltárt készítünk, örömmel állapíthatjuk meg, hogy e törekvések jelentős részben csak törekvések maradtak, s ez alapvetően az ellenzék erejének köszönhető. A választások második fordulójában (s már a két forduló között) megnyilvánuló elementáris népakarat láttán az MSZP–SZDSZ-koalíció hosszú időn keresztül egyszerűen képtelen volt visszatáncolni ígéreteitől, s noha a szabad demokrata gazdasági és ideológiai háttérhatalom egyre ingerültebben követelte, a ciklus első részében a sikeres és támogatott polgári kormányzati programokhoz (otthonteremtési program, családtámogatás, diákhitel) is alig mert hozzányúlni. Amikor pedig mégis nekifogtak volna, kormányválság és miniszterelnök-csere akasztotta meg a lendületüket; ezt szintén az ellenzék kiemelkedő teljesítménye, az európai parlamenti választásokon aratott elsöprő Fidesz-győzelem kényszerítette ki. Gyurcsány Ferenc, az új seprő alig-alig sepert, inkább csak a propaganda terén mutatott példátlan aktivitást. A száz apró lépés csak apró rombolást tett lehetővé. A legaktívabbnak szokás szerint Magyar Bálint bizonyult, azonban a társadalmi ellenállás az ő dolgát is igen megnehezítette. Legveszélyesebb próbálkozása, a felsőoktatás szerkezetének szétverése csak részben sikerült.
A koalíció természetesen számos területen – a nemzeti összetartozás, szomszédsági és európai kapcsolataink, a kultúra, a közoktatás, a foglalkoztatásösztönzés, a cigánypolitika, a szociális intézmények működtetése, az árvízvédelem, az agrártámogatási rendszer, a vállalkozás(nem)támogatás, a piac(nem)védelem terén – komoly károkat okozott. Számláját súlyos mulasztások terhelik, ezek azonban nagyobbrészt még helyrehozhatók. Nem könnyen, hiszen, amit Mikola István az egészségügyről mondott, az jószerével az egész államháztartásra igaz: a kormánytöbbség a költségvetés megszavazásakor egyszerűen nem törődött azzal, mi lesz az év második felében, a választások után. A kassza üres, és rendkívüli erőfeszítést igényel majd az ország működtetése, miközben a magáncégek bevonásával folyó kirakatberuházások terheit is évtizedeken át nyögjük majd.
Másrészt azonban a ciklus végén is nemzeti kézben van az egészségbiztosító, a kórházak döntő része, a villamos művek, az atomerőmű, a vasút, a Volán-társaságok, az autópályák többsége, a posta, a Szerencsejáték Zrt., a termőföld nagyobb része. Sőt, még a Molból is egy tízszázaléknyi pakett, s nem épül gát Nagymarosnál. Szűkítve, de létezik még otthonteremtési támogatás, a Mol extraprofitjából gázár-támogatási rendszer üzemel, magas kamattal, de felvehető a diákhitel. Tandíj nem zárja el a szegények továbbtanulásának útját, a veszélybe került egyetemi alkotóműhelyek még megmenthetők, kifosztva, de még működik az egyházi iskolarendszer. A kendermagosok orcátlan provokációja ellenére még bűncselekmény a kábítószer-birtoklás, minden gyermek után jár a családi pótlék, minden anya igénybe veheti a gyest és a gyedet, s csökevényes formában még a gyermek-adókedvezmény is megmaradt. A magyar útépítő vállalatok talpon vannak, a hazai vállalkozások többsége takaréklángon, jobb időkre várva, de működik, a ciklus elejének kényszeredetten, félelemből engedett reálbér-növekedését – bár mindent megtettek érte – azóta sem tudták semmissé tenni, a pénzhígító szándékok megtörtek a jegybank ellenállásán.
A polgári ellenzék nem alkalmazta a felperzselt föld taktikáját, ellenkezőleg. Rövid távú pártpolitikai érdek szempontjából kontraproduktív, a nemzeti újjáépítés szempontjából felelős és előremutató politikát folytatott. Az ország érdekében a saját dolgát nehezítette meg. A romboló tendenciák fékezésével saját választási esélyeit rontotta. A társadalom immunrendszerének karbantartásával, a közösségek hálózatba szervezésével, ha kellett, a szocialisták felelősségteljesebb (oktatási, egészségügyi) szakpolitikusaival is együttműködve, a társadalmi akarat megformálását és kinyilvánítását segítve mindvégig nyomás alatt tartotta a kormánykoalíciót. Nagyobbrészt meg tudta akadályozni, hogy az, kinyilvánított szándéka szerint, a verseny érdekvezérelt ideológiájának leple alatt, még jobban kiszolgáltassa az országot az erőfölényben lévő világgazdasági erőknek, s a szabadság csalfa jelszavával tovább bomlassza a nemzet még megmaradt hagyomány-, érték-, tudás-, kulturális és szolidaritási vagyonát. Ha a szociológusok azt tapasztalják, hogy az emberek egy része elégedett a közállapotokkal, az főként a polgári oldal nemzeti érdekeket oltalmazó, a romboló kormányzati tervek végrehajtását lassító erőfeszítéseinek köszönhető. Magyarország időt nyert, s ha most áprilisban él az időnyereség adta eséllyel, megnyerheti a jövőt.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.