Ferencváros: az ország szimbóluma

Boros Bánk Levente
2006. 08. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ferencvárosi Torna Club válságban van – morális és gazdasági értelemben egyaránt. Az FTC-hez közel állók ezzel már évek óta tisztában vannak, ahhoz viszont, hogy a szélesebb nyilvánosság is rácsodálkozzon, arra volt szükség, hogy az ország legnépszerűbb és legsikeresebb csapatát – nagy felhajtás mellett, vitatott jogszerűséggel – száműzzék az első osztályú labdarúgó-bajnokság küzdelmeiből.
A másodosztály azonban – fájó valósága mellett – csupán egy jelkép, egy okozat. Jelképe a befejezetlen rendszerváltozás formálta magyar valóságnak, és okozata az ebből fakadó felelőtlen, alkalmatlan vezetésnek.
A Ferencvárosi Torna Club válsága tökéletesen leképezi a magyar állam válságjelenségeit. Az utóbbi években az FTC vezetése közel egymilliárdos hiányt halmozott fel, csődközelbe juttatva mind az egyesületet, mind a Ferencváros labdarúgócsapatát. A vezetőség néhány hónapja szinte változatlan személyi összetételben újraválasztatta magát, majd megállapította: a felelősség a kialakult helyzetért nem őket terheli. Csakúgy, mint az országban.

A pártállami időszak

A magyar labdarúgásban – ahogy az élet minden területén, úgy a sportéletben is – az állami szó volt a döntő a maga kontraszelektált klientúrarendszerével és elfogult preferenciáival. A sportvezetők kinevezése a káderpolitika szerves részét képezte, így a hozzáértés sokadrangú kérdéssé vált, a finanszírozás pedig az állami hatalomtól való távolság és az adott egyesület rendszerhez való kötöttségének függvénye volt.
A Ferencvárosi Torna Club társadalmi beágyazottságánál, történelmi adottságainál fogva az aczéli besorolás szerint hol a tiltott, hol a tűrt, de soha nem a támogatott kategóriába tartozott. A Rákosi-éra elvette a klub nevét és színeit, de szurkolótáborát és annak identitását nem tudta megtörni, kitörölni. Az akkori ÉDOSZ, majd Bp. Kinizsi az maradt, ami a Ferencváros volt és máig az: az ország legnépszerűbb csapata. Az üldöztetés és a hagyományok, az erőteljes nemzeti kötődés pedig az ellenállás egyik szimbólumává, hordozójává tette az FTC-t.
Az egyesület mindemellett egy további örökséget is magáénak tudhat: azt a rendszerváltozás előtti klubmodellt, amely máig meghatározza az FTC felépítését, és egyben gátolja a XXI. századnak megfelelő, modern működés megteremtését.

A befejezetlen rendszerváltozás

Az egypártrendszer felszámolása, az elkerülhetetlen politikai és gazdasági struktúraváltás nehézségei mellett a sport meglehetősen kis figyelmet kapott mind a politikai elit, mind a társadalom részéről. A kilencvenes évek első felében a nehézségi erő és az állami szerepvállalás még túlélést biztosított az egyesületek számára – a zavaros viszonyok és a korábban bevett vezetési gyakorlat összetartotta a rendszert. Ahogy a társadalom egyes alrendszereiben fokozatosan kiépültek a nyugati típusú demokrácia és piacgazdaság intézményei, úgy sodródott egyre nagyobb válságba a korszerűtlen mechanizmusok mentén szerveződő magyar labdarúgás és maga a Ferencvárosi Torna Club.
A Fradi esetében a lehető legrosszabb kombinációja egyesült az utóbbi 16 év átalakulásai gerjesztette nehézségeknek. Abban, hogy a magyar sporttörténelem legsikeresebb és legnépszerűbb sportegyesülete ma a csőd szélén áll, és morális válsággal küzd, közrejátszott az állam következetlen szerepvállalása; a máig rendezetlen körülmények a magyar labdarúgásban; a kommunista időkből örökölt klubmodell, amely gátja a hatékony működésnek; és mindezek következményeként a kontraszelektált, feladata ellátására alkalmatlan vezetőség.

Állam, politika, magyar labdarúgás

Az állam szerepvállalása a kilencvenes éveket megelőzően gyakorlatilag a sportegyesületek létét jelentette, hiszen mind finanszírozásukban, mind létesítményeik tekintetében függő viszonyban voltak tőle. Az állami jelenlét még a múlt évtized során is markánsan meghatározó tényezőként volt tapasztalható. Amíg viszont az állam kivonulása a gazdaság jelentős hányadából piaci viszonyokat teremtett a magyar labdarúgás körül, addig sportegyesületek többsége fokozatosan a senki földjére szorult: már nem állami, de még nem piaci körülmények közé rekedt. A kormányzati ciklusonként feltámadó, majd elhaló rendezési kedv ezen a területen aránytalanságokat és kiszámíthatatlan helyzetet eredményezett. Némely sportegyesület új stadiont kapott, mások saját létesítményeiket szerezhették meg jelképes egy forint ellenében, mások, ez történt a Ferencvárosi Torna Club esetében is, semmilyen tartós előnyét nem látták az állami beavatkozásoknak. Az évtized elején végül az állam megszüntette a sportegyesületek közvetlen finanszírozását. Az állami támogatás kiesését sem szervezetileg, sem gazdaságilag nem tudta pótolni az egyesületek többsége.
A rendezetlen viszonyok között azonban megjelentek azok az érdekcsoportok, gazdasági spekulánsok és kalandorok, amelyek a rendszerváltozás teremtette lehetőségeket kihasználva szemet vetettek a sportegyesületek vagyontárgyaira vagy vagyoni értékű jogaira. Így érkezett a Ferencváros vezetésének közreműködésével Várszegi Gábor az FTC labdarúgásához. A Fotex megjelenése magában hordozta a siker lehetőségét, amennyiben vezetője valóban profitorientált vállalkozásként kezelte volna a Fradit, hiszen ezzel a klub és a tulajdonos is jól járhatott volna. Nem így történt. Várszegi dicstelen regnálását követően, ahogy jött, tisztázatlan körülmények között távozott az FTC kereskedelmi jogaival, több száz milliós hiányt hagyva maga mögött.
Mára a Ferencvárosi Torna Clubnak gyakorlatilag semmi pénzzé tehető értéke nem maradt, kivéve az a vagyonkezelői jog, amelyet az Üllői úti stadion területe (hat hektár) felett gyakorol, és az a részvényhalmaz, amely az időközben részvénytársasággá alakított – így a klub klasszikus struktúrájából papíron függetlenített – labdarúgó- szakosztály mögött áll.
Még a Ferencvároson kívüli, de meghatározó jelentőségű a sportélet és a magyar labdarúgás felépítése és irányítása. A Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) szervezeteinek, szerveinek struktúrájára és tevékenységére a kaotikusság jellemző. Átláthatatlan, ellenőrizhetetlen gazdálkodása, szakmai csődje, gyakori szabály- és törvénysértésekbe hajló működése jellemző az egész sportélet irányítására. Ennek egyik áldozata a Ferencváros is, hiszen a klubok versenyjogosultságának elbírálási folyamatára, amely során az FTC-t kizárták az NB I-ből, sok minden jellemző, csak a szabályszerű és törvényes eljárás nem.

Szervezeti és személyi alkalmatlanság

A válságot gerjesztő következő okot a korábbi politikai és gazdasági rendszerre tervezett szervezeti modellben találhatjuk. A még mindig alkalmazott, Rákosi-éra alkotta, az állami támogatásra, függő viszonyra épülő klubmodell értelemszerűen nem alkalmas a piaci viszonyok közötti létre és működésre. Az FTC továbbra is azzal az egyesületi formával dolgozik, amely nemcsak rálátást, hanem beleszólást is biztosít a szakosztályoknak egymás tevékenységébe. Így kerülhetett sor arra, hogy például a női tornaszakosztály támogatásával a tekézők újsütetű vezetőjét választotta a klub küldöttgyűlése az FTC elnökévé, majd egyben a Fradi futballcsapatának irányítójává.
Ebben a rendszerben ugyanakkor hiányoznak a kontrollmechanizmusok. A küldöttgyűlést a szakosztályvezetők uralják, akik – különböző háttéralkuk eredményeként – saját magukat választják az egyesület elnökségébe, a felügyelőbizottságot pedig személyes kapcsolatok alapján a struktúrához és meghatározó szereplőihez lojális tagokkal töltik fel. Az elnök és az elnökségi tagok érdekközösségben, kölcsönös függőségi viszonyban állnak. Végül tulajdonosok hiányában a vezetők nem saját vagyonuk felett rendelkeznek, elszámolással csupán saját, egymást védő és támogató, zárt körüknek tartoznak.
A fentiekből szinte természetes módon következik a Fradi tragédiája, nevezetesen a klub hírnevéhez és eredményeihez évek óta méltatlan minőségű vezetés. Mind szakosztályi, mind klubszinten a kor gazdasági realitásaitól, kihívásaitól idegen, hozzá nem értő vezetők és alkalmazottak ragaszkodnak görcsösen pozíciójukhoz, akik már évek óta bizonyítottan képtelenek innovatívan és hatékonyan, a piaci viszonyoknak megfelelően irányítani az általuk vezetett területet – az eddigiekben felsoroltak mellett azért sem, mert az eddig, számukra kényelmesen működő rendszer soha nem kényszeríttette arra őket, így érdekük fűződik annak konzerválásához. Ironikus, de Magyarország és a Ferencváros belső állapotait híven tükrözi, hogy a szakosztályok vezetői (akik gyakorlatilag a klub elnökségét alkotják) 2001-től a mai napig kizárólag olyan személyeket választottak az egyesület elnökének, akik korábban pártfunkcionáriusként és tsz-elnökként működtek közre a „szocializmus építésében”, majd a rendszerváltozás után tetemes magánvagyonra tettek szert.
Merre tovább? Az utóbbi heteket végigélve a csalódottság és a döbbenet mellett talán valami halvány reményt is érezhetnek a Fradiért szorítók. Talán éppen egy ilyen katarzisra volt szükség ahhoz, hogy az eddig passzív, a Fraditól eltávolodott szurkolók és szimpatizánsok is, a Fradi-család újra összefogjon a Ferencváros megmentéséért. Ez az összefogás rá tudja kényszeríteni a teljes jelenlegi vezetést a távozásra, ami feltétele a továbblépésnek. A Ferencváros még mindig rendelkezik azzal a társadalmi bázissal és szurkolótáborral, amelyre erkölcsileg és gazdaságilag is lehet építeni. A válságból azonban csak rendezett, átlátható szervezet és gazdálkodás, felkészült, felelős és elszámoltatható vezetők vihetik ki a Ferencvárosi Torna Clubot – olyan személyek, akik tudják, mit jelent folyamatos versenyhelyzetben dolgozni, és ismerik, hogyan lehet sikereket elérni a XXI. század piaci viszonyai között.

A szerző politológus,
a Ferencváros Szurkolók Szövetségének alelnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.