Marx szobra és a hazai szociáldemokraták

Tõkéczki László
2006. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szimbolikus, hogy Karl Marx szobra még mindig a közgazdasági egyetem egyik feltűnő helyén áll. Még szimbolikusabb az, hogy a mai magyar történelemkönyvek nagy része még mindig korszerűen marxizál, vagyis osztályharcos alapon ábrázol. S már nem szimbolikus, hanem szégyen az, hogy ma Magyarországon KISZ-funkciós múlttal lehet nyíltan kampányolni. Mintha valaki egykor a Hitlerjugendben végzett kiváló munkával dicsekedne. Persze ha a mai miniszterelnök beszédeit és blogjait nyomon követi valaki, nem lepődhet meg. Ez az ember nem érzi, hogy milyen végtelenül anakronisztikus.
Hiszen a derék Karl Marx, akit gyáros (=burzsoá) barátja, Engels munkásai kizsákmányolásának profitjából tartott el (hogy stílszerűek legyünk), állandóan a korlátlan szabadpiaci liberalizmus (=versenyképesség) ellen mennydörgött, amelyen állandóan lovagol manapság igazságos(abb) Gyurcsány Ferenc s a „szocialista” közvagyont meglovasító brancsa. Hogyan lehetne – becsületes alapállásból ­– az antiliberális Marxot és a neoliberális gyurcsányista MSZP-s haszonhadat egy platformon tartani, s méghozzá ezt a katyvaszt szociáldemokratának nevezni? Hát úgy, hogy Kádár népébe nem a logikát, és nem a becsületet sulykolták mindannyiszor – mert az reakciós (burzsoá), megtévesztően áltudományos objektivista álláspont lett volna. A becsületes proletárálláspont (osztályigazság) az volt, hogy ami nekünk jó, az az igaz. De lehet-e egyszerre igazságos a („kenyeret és cirkuszt”!) proletárálláspont és a piaci versenyképesség mindenekfelettiségét hirdető elitista neoliberális platform?
Természetesen nem lehet(ne), csak a félrevezetett és becsapott nyugdíjastömegeknél az, amely nem érzékeli, hogy rá szavazatain kívül nincs igazán szükség, mert létének csak költségnövelő és így profitcsökkentő hatása van. Ennek a helyzetnek egyetlen ókommunista (=transzmissziós szíj) haszonélvezője van, az a baloldali média, amely az igazi megélhetési szakértelmet tudja, és a megtévesztettek régi kolomposa. Ők megszolgálnak a pénzükért, de közben még elitnek is hiszik szolgaönmagukat. Náluk egyébként Marx a helyén van.
De hogyan férhet össze Karl Marx és Gyurcsány Ferenc és csapata, aki és amely a már igazságosan társadalmasított (köz)vagyont privatizálta (=ellopta), s most mégis mindig a társadalmi igazságos(abb)ságról prelegál álszent ürességgel? Valójában sehogy, de egy óriási propagandagépezet és magát elitnek tekintő értelmiségi kiszolgálósereg, teljesen antimaterialista módon, a becsapott, tömegesen létező (proletár)tudatokra támaszkodva elhiteti, hogy a szabadpiac folytonosságban áll a piac nélküli kommunista igazságossággal.
S ahogyan a kommunizmus fennmaradásában nagy szerepet játszott a gátlástalan és elvtelenül üzletes nyugati nagytőke, most a saját hatalma támogatásának fejében mindent kiárusító posztkommunista népség is óriási támogatást kap a neoliberális globalista nagytőkétől. Ez a brancs gátlástalanul szállítja saját népének zömét mint maximális profitot termelő szolgát. Közben a mosonmagyaróvári nagytőkés Gyurcsány igazságosabb világról való fecsegése egészségre veszélyes munkahelyen dolgozó bérrabszolgáiknak nem adja meg a törvényben előírt munkafeltételeket sem. Így néz ki az igazság a gyűléseken csápoló MSZP-szimpatizánsok „Ferikéjénél”.
Marx elvtársnak persze tudományosan most is igaza van. Jogosan áll hát a közgázon (is). Csak a fogalmak zavarodnak össze: vajon kit pártfogol a proletár szakállfilozófus: a „proletár” Gyurcsányt és Kókát, vagy Kis Pistát, a felszámolandó vasúti szárnyvonalon lakó, immár postátlan, iskolátlan, orvostalan stb. faluban élő tulajdontalan „proletárt”? Marx haladó erő volt, tehát minden rombolást támogatott – mondhatják az okosok, akikhez persze Gyurcsány Ferenc nem tartozik, hiszen ő csak egy fontoskodó beszélőgép, akinek van egy önveszélyes közönsége. Marx – ugye – a tagadás tagadását is hirdette, amely a kapitalizmus tagadásából született szocializmus tagadásából levezethetővé teszi a gyurcsányok igazságosabb hatalmát is. Mindehhez csak a lelkiismeret hiánya kell.
Karl Marx így az értelmét vesztett tudomány szobrát jelenti egy olyan országban, ahol a szavak már régen elvesztették az értelmüket. Egy olyan tudomány szimbóluma ő, amelyben eredetileg még tényleg munkált erkölcsi felháborodás, de az mára elavulttá lett, mint – állítólag – a kereszténység. De itt sok embernek szüksége van valamiféle (magán) hitre, amellyel a meztelen önérdeket be akarják takarni. Hát Marx a bukott egykori pótisten, aki sokat támadta a burzsoázia aranyborjúját, azt, amelyet egykori hívei ma imádnak (bár titokban mindig is imádtak). Végül is, jó materialistaként mindnyájan azt látták legfontosabbnak. Itt van a folyamatosság. Itt is kicsi a különbség: osztogatnak, vagy fosztogatnak, mindegy, a lényeg, hogy mindig az alkalmasak legyenek kulcshelyzetben. Mint egykor, amikor szociálisan érzékeny lelkek előbb a zsidóvagyont, majd a burzsujtulajdont osztogatták, fosztogatták. De mindig a „szegények oldalán” állva – saját üzletet (hatalmat) alapozva. Csodás jelenség a homo sapiens antikapitalista és szocialista híveinek mai szimbiózisa, amelyet csak holmi önkinevezett liberálisok cinizmusa tud felülmúlni.

A szerző történész, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.