A bíró nem engedhet politikai nyomásnak

2006. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közintézmények nem mentesek a társadalmi hatásoktól és a hatalmi törekvésektől. A közvélemény és különböző világnézeti, politikai, társadalmi irányzatok a bíróságokra, az ítélkező bírákra is hatással vannak. Hatásuk a bírói munkánál csak akkor háríthatók el, ha a bíró függetleníti magát a meglévő világnézeti, politikai, társadalmi előítéletektől, és az alkotmányban biztosított jogait érvényre juttatja, kötelességét az abban foglaltak szerint teljesíti, és ebben a törekvésében az igazságügyi szervezetek támogatják.
A tapasztalat azt igazolja, hogy a jogerős ítéletek többsége megfelel a követelményeknek, fedi az életbeli igazságot, vagyis megfelel az úgynevezett anyagi igazságnak. A közvélemény azokban a gazdasági bűncselekmények ügyében hozott ítéleteket kifogásolta, amelyekben a milliárdos értékű közvagyonnal számot adni nem tudó vádlottat a bíróság joghézagra hivatkozással felmentette, vagy kisebb, olykor felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte. A „megrongált lét sebe” nem került szóba, a kárt a társadalom viselte.
A közvélemény túlnyomó többsége nem azonosul a miniszterelnök balatonőszödi beszéde után kialakult erkölcsi válság és az életszínvonal csökkenésével járó kormányzati intézkedések miatt tartott tüntetésekkel összefüggő büntetőügyekben hozott ítéletekkel. Ezekben az ügyekben olyan ítéletek is születtek, amelyekben a kiszabott büntetés nagysága nincs arányban az elkövetett cselekmény súlyával. A jogbiztonság megkívánja, hogy az arányosság elve a büntetés kiszabásánál érvényesüljön. „A büntetőjog a büntető hatalom gyakorlásának törvényes alapja és egyúttal az egyéni jogok védelmének szabadságlevele.” (AB 11/1992. III. 5. sz. hat.) A ténymegállapításnak az igazságon kell alapulnia, mert az ítéletben megállapított tényállás a logika szerint épül fel. Az ítéletben számot kell adni a bíróságnak a megállapított tényállásra alkalmazott jogszabályról, annak mikénti értelmezéséről, azokról a jogi érvekről és indítékokról, amelyek őt az ítélet rendelkező részében foglalt kijelentés meghozatalára bírták. E feladatnak a bíró megfelel, ha józan ítélőképességgel, a tények megállapításában és a következmények mérlegelésében éleslátással, emberismerettel és kellő szakképzettséggel rendelkezik.
A képernyőről ítélve úgy tűnik, az eljáró bírák között sok a fiatal. Kérdés, rendelkeznek-e kellő tapasztalattal ezeknek a társadalmat megosztó ügyeknek a tárgyalására. Az előadottakból természetszerű, hogy a büntetőügyekben nem lehet beérni azzal, hogy a vádlott a vád tárgyává tett cselekményt elkövette, követ, sörösüveget dobott vagy visszadobott a rendőrsorfal irányába, engedélyezett vagy nem engedélyezett tüntetésben vett részt, vagy a nagy tumultusban csak odasodródott. Az üggyel kapcsolatos valamennyi körülményt számba kell venni akkor is, ha a jogait gyakorlók közé rendbontók, garázdálkodók vegyülnek. Ezek kiemelése a rendőrség feladata.
Az Alkotmánybíróság szerint alkotmányos jogállam a jogsértésekre csak jogállami módon reagálhat. Jogállami garanciák alapvető jogként mindenkit megilletnek. Ezeket a jogállam jogrendje senkitől sem tagadhatja meg. A cselekmény elbírásánál nem lehet figyelmen kívül hagyni a tüntetések kiváltó okait. A kormány által képviselt piacelvű irányítás folytán a társadalom háromnegyede még nehezebben férhet hozzá olyan javakhoz és szolgáltatásokhoz (oktatás, egészségügy), amelyekben már idáig is nagy egyenlőtlenségek voltak. A meghirdetett reform lényege az, hogy a munkaerő árát, a reálbéreket a Kelet-Európában kialakult bérszinten rögzítik, a munkaerő újratermelésének anyagi részét viszont, tehát az áru és szolgáltatás árát nyugat-európai szintre emelik. A reform szerint ily módon kell átalakítani az eddig állami ellátórendszerekben biztosított egészségügyi, szociális, oktatási, kulturális rendszereket.
A tüntetők tehát jogos sérelem orvoslását kérik; a zavarkeltők pedig kiemelhetők. A rendőrség viszont nem tartotta be a törvényi előírásokat, amikor nem különítette el a rendbontókat, és válogatás nélkül támadt a tüntetőkre és a színhelyen tartózkodó személyekre. A békés tüntető, a járókelő rendbontóvá válhat, ha egy gumilövedék sérülést okoz.
Nem kevés vétlen ember szenvedett sérülést szabálytalan eljárás miatt. A tételes jognak nem felel meg az a nézet, amely szerint mindenki bűncselekményt követ el, aki a tüntetés színhelyén tartózkodik. Az Alkotmánybíróság szerint ugyanis még rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet sem teszi lehetővé a büntetőjog alkotmányos alapelveinek korlátozását vagy felfüggesztését (AB 11/1992. sz. hat.; 30/1992. sz. hat.).
A fennálló erkölcsi válságra és a társadalmi, szociális és politikai feszültségre is tekintettel aggálykeltő az igazságügyi és rendészeti miniszter levele, amelyben a Legfelsőbb Bíróság és az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnökét arra kérte, hogy ezekben a büntetőügyekben az eljárást a törvényes határidőn belül gyorsítsa meg. Az igazgatási feladatok nem tartoznak a végrehajtó hatalom körébe, ezért a bírósági vezetők nem tartoznak a miniszter kívánságára törvénykezési, igazságügy-igazgatási kérdésekben véleményt nyilvánítani, kellő adatokat és felvilágosításokat nyújtani. Különösen nem adhatnak konkrét ügyekben felvilágosítást, mert a bíróságok tanácskozásánál és a határozatok hozatalánál ők sem lehetnek jelen, a határozatok hozatalát más módon sem befolyásolhatják.
A bíró legyen elfogulatlan, pártatlan, és elég erős erkölcsi bátorsággal rendelkezzék! És azzal, hogy minden befolyásnak és nyomásnak ellen tudjon állni.

A szerző jogász, nyugalmazott bíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.