A világgazdaság globalizációja – újdonság vagy retró?

Folyamat, amelyet lehet befolyásolni.

Torba Tamás
2015. 12. 30. 13:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A globalizációról elterjedt közvélekedés szerint maga a fogalom olyan szabad kereskedelmi rendszert takar, amelyet a háttérből irányítók által kidolgozott jogi és pénzügyi alapelvek, valamint az ezekre épülő intézmények és egyezmények, az IMF (Nemzetközi Valutaalap), a Világbank, a WTO (Kereskedelemi Világszervezet) és a GATT (általános vám- és kereskedelmi egyezmény) működtetnek. Kritikusai és ellenzői előszeretettel emelik ki a globalizáció hátrányait, mondván, a globális világot háttérhatalmak, rejtőzködő pénzügyi központok hatalmi szóval, önös érdekeik érvényesítése mellett irányítják.

Előszeretettel feledkeznek meg a munkaerő szabad áramlásáról és az annak előnyeit élvező több százezer magyarról és más nemzetek százmilliónyi polgáráról vagy arról, hogy akár az ő gyermekeik is a globalizáció jóvoltából tanulhatnak külföldi egyetemeken. A fellelhető meghatározások fontosnak tartják, hogy bár a szabad kereskedelem első megvalósulási formájának a Hanza-városok szövetsége tekinthető, a globalizáció valójában most, a huszonegyedik században teljesedik ki, ezért új korszakot is jelent az emberiség fejlődésében. Kulcstényezőként pedig az infokommunikáció területén még a múlt század végén kezdődött és azóta is folyamatosan zajló forradalmat említik. Az infotechnológia eszközei lehetővé teszik a globális tőkemozgások felgyorsulását, a nemzeti szintű szabályozás gyengülésével azoknak már-már ellenőrizhetetlenségét.

Mindez szerintük végső soron a tőke nemzetek feletti világuralmához, a nemzetállamok és a helyi kultúrák eltűnéséhez vezet. Bogár László Magyarország és a globalizáció című könyvében az alábbiakat írja: „Bizonyítani kívánom, hogy az egész világot behálózó transznacionális vállalatok, az elektronikus úton mozgatott, globális világpénzt konstituáló bankrendszer, a fegyelmező hatalomként működő valutaalap, Világbank és Világkereskedelmi Szervezet, [ ] valamint a globális értelmező és tematizációs hatalomként üzemeltetett világmédia komplex együttműködési rendszere adja azt a [ ] hatalmi struktúrát, amely meghatározza világunk alapvető folyamatait.”

S álljon itt egy másik idézet: „London bizonyos lakosai teájukat az ágyban szürcsölgetve rendelhették meg telefonon keresztül a világ különféle termékeit, olyan mennyiségben, ahogyan jónak látták, és joggal várhatták a mielőbbi házhoz szállítást. Ha kívánták, előre biztosíthatták önmaguk számára az olcsó és kényelmes utazást bármely kívánt országba, útlevél vagy más formalitás nélkül, elküldhették szolgáikat egy bank közeli fiókjába a megfelelő mennyiségű nemesfémért, hogy aztán külföldi országokba utazhassanak.” Ez a szövegrészlet John Maynard Keynestől származik, 1901-ből. A brit alattvalók számára a fenti lehetőségeket, továbbá a külföldi tőkepiacokra való teljesen szabad befektetést a világgazdaság akkori sarokköve, az aranyalap biztosította. De a francia, német, osztrák vagy amerikai polgárok számára is nyitva álltak mindezen lehetőségek. Niall Ferguson brit történész A pénz felemelkedése című könyvében így elmélkedik a tizenkilencedik század végén kezdődő és az első világháborúig tartó globalizációról: „A globalizáció egyáltalán nem új jelenség, ha a nemzetközi áru-, termelő-, munkaerő- és tőkepiacok gyors integrációját értjük rajta. 1914 előtt mintegy három évtizeden át az árukereskedelem majdnem akkora hányadát tette ki a globális kibocsátásnak, mint az elmúlt harminc évben [ ] Noha bruttó értelemben a globális GDP-hez viszonyítva a nemzetközi tőkeállomány nagyobb volt az 1990-es években, mint egy évszázaddal korábban, nettó értelemben viszont a külföldön – különösen a gazdag országok által a szegényebb országokban – befektetett összegek a korábbi időszakban lényegesen meghaladták a mai mutatókat.”

Mindebből kiderül, hogy a globalizáció egyáltalán nem valami vadonatúj, a semmiből feltűnt vagy a jelenkori fejlődésből következő észlelet. Ezért komoly fenntartással kezelendő minden olyan érv, amely a globalizáció lényegét és fejlődésének mostani szakaszát a kvázi monopolkapitalizmus, a transznacionális vállalatok és bankok világuralmának kiteljesedésében látja. Az efféle érvek hangoztatói előszeretettel állítják, hogy a globális kapitalizmus végső és egyetlen célja a profit maximalizálása, ami egyébként az ipari forradalom óta zajlik, és a tőkejövedelmek munkajövedelmeknél meredekebb emelkedésében manifesztálódik. A fentebb idézett magyar szerző például a közelmúltban egy tévéműsorban azt állította, hogy a világon fellelhető vagyontárgyak összessége nem más, mint a tőke eddigi történetének hozama. Ez meglehetősen sommás értelmezés, ami nem veszi figyelembe többek között az állami vagy közvagyont sem. A tőke mint egyedüli jövedelemforrás és a munkásnak csupán a puszta megélhetést biztosító bért odavető gyáros képe Marxnál játszik alapvető szerepet. Arra ő sem tért ki, hogy ha ez így van, kik fogják megvásárolni a megtermelt javakat, hiszen a tőkések korlátozott számuknál fogva mégsem képesek ekkora luxusfogyasztásra.

Thomas Piketty francia közgazdász A tőke a 21. században című művében hosszú, több száz éves idősorokat elemezve kimutatja, hogy Franciaországban 1820-tól 2010-ig a munka- és tőkejövedelmek átlagos aránya az idősoron végig nagyjából 70:30 a munka javára. Megtakarításaik a munkából élőknek is vannak, amit sok esetben éppen hogy tőkévé konvertálnak, így válva tőkéssé, részvénytulajdonuk révén. Természetesen a tőkejövedelem még így is kevesebb tőkés között oszlik meg, mint amennyi munkás dolgozik. Piketty ugyanakkor megjegyzi: „Hosszabb távon a nagyobb egyenlőség felé ható legfontosabb erő továbbra is a tudás és a képzettség terjedése maradt.” Erről Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-tulajdonosa tudna érdekfeszítő előadást tartani, vagy hazai példával élve, a Prezi fejlesztői, de megemlíthetjük a Cserpes termékcsaládot előállító vállalkozást is. Már ez a rövid felsorolás is bizonyítja, hogy ugyan tudható: a társadalmi mobilitás előtt komoly akadályok állnak, de az önerőből történő felemelkedés, az alkalmazottból tulajdonossá válás nem lehetetlen.

Végül még egy lényeges meglátás Pikettytől. „Marx [ ] továbblépett a tőke dinamikájának elemzése terén, egy olyan világot ábrázolva, amelyben a tőke elsősorban ipari tőkét jelent, nem pedig termőföldet, így tehát végtelenül sok halmozható fel belőle. Legfőbb konklúzióját a »végtelen felhalmozás« elvének nevezhetjük, ami tulajdonképpen azt az elkerülhetetlen tendenciát jelenti, hogy a tőke végtelen mértékben halmozható fel, és eközben egyre kevesebb kézben koncentrálódik úgy, hogy e folyamatnak nincsenek természetes korlátai. Ebből adódik Marx apokaliptikus látomása: vagy a tőke hozamának kell folyamatosan csökkennie (ami lefullasztja a felhalmozás motorját, és erőszakos konfliktusokhoz vezet a kapitalisták között), vagy pedig vég nélkül növekedni fog a tőkére jutó hányad a nemzeti jövedelemben (ami záros határidőn belül a munkások összefogásához és lázadásához vezet).” Ez a marxi gondolatmenet sűrűn megjelenik a globalizációt bírálók írásaiban. A globalizáció nem „rossz”, avagy „jó”.

Az emberiség történelmének része. Folyamat, amelyet lehet lassítani, gyorsítani, befolyásolni. Elátkozni, ördögtől valónak tekinteni azonban értelmetlen. Különösen akkor, amikor kritikusai abba a korba vágynak vissza, amikor a globalizáció szintje a legmagasabb volt. Az „aranykorba”. Amit egyébként nem nagyszerűsége, hanem az aranyalap miatt nevezünk aranykornak.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.