Baloldalihoz már-már „méltatlan” módon Soós Eszter Petronella a nizzai radikális iszlamista támadás után négy, a baloldaliak és liberálisok által tabusított kérdést tett fel a Tett és Védelem Alapítvány oldalán megjelent írásában. Ezek a következők voltak: milyen bevándorláspolitikára van szükség a nem EU-s országokból származók esetében? Mennyi embert tud elfogadható körülmények között fogadni Franciaország? Miként lehetne bevonni a muszlimok szélesebb közösségét a radikalizmus megelőzésébe, a francia iszlám kialakításába, sőt a francia politikai életbe? Elég-e a köztársasági gondolat formális egyenlőségeszménye ahhoz, hogy a leszakadó vagy magukat kirekesztettnek érző vallási, etnikai csoportok megtalálják helyüket a francia köztársaságban?
Ezek azok a kérdések, amelyeket a magyarországi baloldali–liberális közösségek évek óta nem tesznek fel nyilvánosan saját maguknak. Egy-egy olyan radikális iszlamista mészárlást követően, mint a toulouse-i zsidó iskolánál lezajlott „szent háború”, a Charlie Hebdo elleni, majd a 2015. novemberi párizsi és a későbbi molenbeeki merénylet, legutóbb pedig a Nizzában, majd Würzburg közelében történt öldöklések, leginkább a szomorú humanizmus a válasz. A kölni tömeges molesztálások, a becsületgyilkosságok, a radikális imámok propagandája, az Iszlám Állam „külvárosi” vagy középosztálybeli sejtjei esetében sem olyan gyakoriak (pontosabban ritkábbnál is ritkábbak) a publicisztikák vagy bejegyzések, mint mondjuk az amerikai elnökválasztás vagy éppen a brexit kapcsán.
Természetesen vannak ismert terápiás megoldások: ilyen lehet egy nyelvi bravúrokban bővelkedő, hiperműveltséggel terhes posztapokaliptikus TGM-írás, egy, „a kapitalizmus és az elnyomás struktúrái” workshop előadáscímeinek cikkbe öltöztetése, egy hitét gyakorló magyarországi muszlim ösztöndíjas megszólaltatása, a „magányos elkövető” hangsúlyozása (mintha az Iszlám Állam deterritoriális egységeinek korában ez a kifejezés különösebb jelentéssel bírna), vagy éppenséggel az, ha a gyilkost öndefiníciója ellenére (Allah akbart kiabálva tüzet nyitni vagy az Iszlám Állam kötelékébe tartozni – mi ez, ha nem öndefiníció?) kizárólag „terroristaként” írjuk le. Mintha a romagyilkosságok elkövetői csak „gyilkosok” lettek volna. Nekik is, akárcsak az Iszlám Állam európai katonáinak, politikai tudásuk, önképük és identitásuk volt (van), s ennek a kiteljesítéséhez kerestek eszközt. Az áldozatokkal szembeni tiszteletlenség lenne, ha nem annak hívnánk gyilkosaikat, aminek ők is tartották magukat: szélsőjobboldali terroristáknak.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!