Gyarmatosítás. Kivándorlás, bevándorlás, elvándorlás, népvándorlás.
Történelmi traumák, amelyek visszafordíthatatlan hatással voltak és vannak népekre, népcsoportokra, sőt kontinensekre, és sokszor visszafordíthatatlan hatást gyakoroltak és gyakorolnak a történelemre. Voltak és vannak, akik leigáznak, és vannak, akiket leigáztak. Vannak, akik elmennek, és vannak, akik maradnak. Akármelyikük perspektívájából szemléljük is azonban a múlt vagy a jelen eseményeit, megkerülhetetlenül belebotlunk az identitás kérdéskörébe. Románnak vagy csángónak tartja-e magát ma egy csángóföldi magyar? S minek vallja magát, és melyik kultúra normáit követi például az a török, aki hazáját egy-két évtizede elhagyva Németországban telepedett le? Vajon inkább németként vagy törökként él aztán később a gyermeke? De azt is megkérdezhetjük: svédnek vagy spanyolnak tartja-e magát az a svéd, aki az utóbbi évek kivándorlási hullámával Spanyolországban telepszik le? A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nemcsak hazánkfiai keresnek boldogabb életet külföldön – a kitelepedési, elvándorlási hullám a nyugati országokon is végigsöpör.
Most mégsem azokról a svédekről szólnék, akik más országban keresnek boldogulást, és az okokról, hogy miért mennek el, hanem a számikról, ismertebb nevükön a lappokról, akik a Skandináv-félsziget északi részének őslakói. Sorsuk az identitáskeresés ékes példája, de arra is rávilágít, hogy mind az identitás megőrzése, mind pedig elvesztése konfliktusokkal terhes, fájdalmas, buktatókkal teli folyamat.
Lappföld gyarmatosítása nem zajlott olyan látványosan, mint például Észak-Amerikáé. Olyan véres összetűzések a svédek és a számik között, mint az angolszászok és az indiánok között, nem voltak. A lappok mégis fokozatosan kiszorultak ősi területükről, valamint nemcsak a svédekkel és a svéd törvényekkel kerültek konfliktusba, hanem önmagukkal is: identitászavarba keveredtek, meghasonlottak gyökereikkel, ősi kultúrájukkal.
Svédországban ma már hivatalosan is elismerik, hogy északon kolonizálás folyt, amelynek áldozatai a számik. Nem volt ez mindig így. A téma sokáig tabunak számított, és csak nemrégen jelent meg A számik és a svéd egyház viszonya a történelemben című könyv, amit egyébként mindenki csak „fehér könyvnek” nevez. Azzal, hogy a fehér könyv elismeri és feltárja a számik sérelmére elkövetett visszaéléseket és túlkapásokat, tiszta lapot szeretne nyitni a két nép kapcsolatában. Bár a könyv a svéd egyház kolonizációban betöltött szerepét taglalja, s azokról a sérelmekről szól, amelyekben az egyház aktívan részt vett, a számik megalázása és kisemmizése mégsem írható csupán a svéd egyház számlájára. A svéd állam ugyanolyan „sáros” az ügyben, hiszen Svédországban az ezerötszázas évek közepétől államegyház volt, vagyis a lutheránus egyház akarata és az államé minden téren összefonódott. Annika Ahnberg számi ügyekért felelős miniszter az ENSZ által bevezetett kisebbségek napján, 1998-ban ezt mondta: „A kormány nevében a számik bocsánatát kérem azokért a túlkapásokért, amelyek évek során sújtották őket. Az ország északi részének kolonizálása természeti kincsekhez juttatott bennünket, de azon az áron, hogy a számik kiszorultak területeikről.”















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!