A nyugati civilizáció három tényezőnek köszönheti sikereit: a szekularizációnak (állam és vallás szétválasztásának), a racionális gondolkodásnak (amely megteremtette a modern tudományokat) és az individualizációnak, az egyén előtérbe állításának (amely a krisztusi gondolat következménye). Az ázsiai civilizációkra történelmileg ezek egyike sem jellemző. Mai felzárkózásuk, sikereik annak függvényei, hogy mennyire teszik magukévá e három elvet.
A hinduk szerint csak a Legfelső Létező, Brahman mondhatja azt, hogy „én vagyok”. Univerzális énünk nem perszonalizálódik, nem individualizálódik, változatlan, mindenkiben azonos és halhatatlan. Anélkül van bennünk, hogy elszakadna az egésztől, részekre oszlana. (A kereszténység szentlélekfogalmához hasonlatosan.) Individuális vagy személyes énünk ezzel szemben halandó, és különféle részekből áll: egy állandó változásnak kitett, esetlegesen összeálló kompozitum. Halálunkkor ugyanúgy elemeire bomlik, mint fizikai porhüvelyünk. (Ezek az elemek aztán más élőlények lelkében jelennek meg újra. Ezt nevezi a hinduizmus lélekvándorlásnak, szemben annak téves európai interpretálásával; a lélek nem „egy az egyben” költözik át egy másik élőlénybe.) Ha meg tudunk szabadulni személyiségünktől, lemondani mindarról, amik vagyunk, még életünkben azonosulunk istennel, halhatatlanná válunk. (A hinduizmus és a buddhizmus között ebben nagy a hasonlóság.)
Márai visszaemlékezéseiben többször is hangsúlyozza a személyiség fontosságát a nyugati civilizációban, és mint írja, nem szeretné, ha lelke feloldódna a Nirvánában, a nagy semmiben. A kereszténység kevesebbel is beéri, az üdvözüléshez bűneinkről is elég lemondani. Mi ragaszkodunk személyiségünkhöz, énünket még a túlvilágra is átvisszük, e világi egyéniségünkben élünk tovább.
A kvantummechanika nemcsak az anyagi részecskéket, hanem a szubjektumot is új megvilágításba helyezte. Az új tudományág sokat emlegetett csodái során kiderült, hogy a szubatomi részecskék helyzete és impulzusa nem független a megfigyelő személyétől. Ahogy Heisenberg mondta, kvantumszinten az objektum és a szubjektum szétválaszthatatlanul összekapcsolódik. A filozófia már korábban is állított hasonlókat. Berkeley úgy vélte, hogy csak az én létezik, a külvilág annak része, abban tárul fel. Jóval később Schrödinger ezt már sokkal elfogadhatóbban fogalmazta meg: az a legnagyobb probléma, hogy nem tudunk egy olyan világképet felvázolni, amelyben az elménk ne lenne benne, illetve amit ne az állítana elő – így tehát a kettő nem választható el egymástól, nem állítható szembe egymással.