Az EKB honlapján csütörtökön sajtóközleményt tett közzé, amelyben leszögezi: a jegybanktörvény 18 hónapon belüli három jelentős módosítása összeegyeztethetetlen a jogbiztonság elvével.
Több kiegészítő ajánlást is elfogadott csütörtökön az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottsága az MNB-ről szóló törvényjavaslathoz a kormány és a kormánypárti képviselők támogatásával. A bizottság elfogadta Rogán Antal kapcsolódó módosító javaslatát, amely biztosítja az MNB elnökének a Költségvetés Tanács tagjaként viselt jogainak szabad gyakorlását. Ez kiegészítésként kerül a törvényjavaslatnak ahhoz a paragrafusához, amely arról szól, hogy az MNB jogosult a központi költségvetésről szóló törvény tervezetéről közvetlenül a minisztert tájékoztatni. Elfogadták azt a – szintén Rogán Antal nevéhez kötődő – módosító javaslatot, amely szerint a monetáris tanács tagjait az Országgyűlés választja meg és nem a köztársasági elnök nevezi ki.
Elfogadta a bizottság azt is, hogy az MNB alapító okiratát legkésőbb 2012. március 31-ig köteles összhangba hozni ennek a törvénynek a rendelkezéseivel.
Egyebek között arra hívják fel a figyelmet, hogy az MNB döntéshozó testületei összetételének állandó változtatása, a monetáris tanács tagjai, valamint az alelnökök számának – az MNB igényeinek gondos mérlegelése nélküli – esetleges emelése felveti a kérdést, hogy ez felhasználható-e a döntéshozatali folyamat jegybanki függetlenséget csorbító befolyásolására. Kifogásolják azt is, hogy az MNB és a PSZÁF összevonására lehetőséget adó jogszabálytervezetet nem nyújtották be az EKB-nak konzultációra. A szintén a honlapon közölt véleményben hozzáteszik, hogy ez az EKB-val való konzultációs kötelezettség megszegése.
Úgy vélik: az alaptörvényhez kapcsolódó új törvénytervezetnek a jegybankelnök függetlenségét érintő rendelkezéseivel, nevezetesen olyan új elnök kinevezésével, aki az MNB elnöke fölé rendelt pozíciót töltene be, sérülne az MNB elnökének személyes függetlensége. Ez megszegné a Központi Bankok Európai Rendszere alapokmányának a nemzeti központi banki elnökök elbocsátásának lehetséges okairól szóló rendelkezéseit is. Hiányolják továbbá az összevonás végrehajtásának módját, amely az alkotmányos törvényjavaslatból nem derül ki egyértelműen.