A megbélyegzett falu nehezen felejt

Balogh Géza
2003. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pócspetri nem nagy falu, még kétezren sem lakják. De azért van kis utcája is, meg nagy is, melynek a végéről elég felgyalogolni a faluig. A falun Szabolcsban, meg általában a Tiszántúlon a központot értik: a templomot, a postát, az iskolát, a községházát. A nagy távolságnak előnye is van, pláne, ha az út kiszalad a mezőre.
Petri leghosszabb utcája ilyen. A községháza elől indul. Előbb nyugatnak, majd nyomban északnak fordul. Elmegy a templom előtt, majd a dereka táján egy kicsit megemelkedik, de csak annyira, hogy az olvadó hólé lefolyjék róla, s a falut lezáró hídnál ér véget. Ám ott is csak azért, mert a híd alatti csatornát nemrég tisztították, s a gépek rendesen összevágták a partot. Amúgy mehetünk innen Magynak, Leveleknek, Ófehértónak is, és Munkácsnak, Ungvárnak is, csak ismerni kell a mezei utakat.
Kalauz nélkül nemigen érdemes nekivágni a petri határnak. Mert annyi a domb, az árok, az erdő, a nádas, hogy ismeretlenül egykettőre eltévedni köztük. Bukta Mihálynál keresve sem találnánk jobb útikalauzt. Kint lakik annak a hosszú utcának a végén, a legeslegutolsó házban, s ha kilép az udvarra, az egyik legszebb nyírségi táj fogadja. Nyugaton akkora dombok, szőlőhegyek, hogy ilyenkor, télen már két órakor lemegy mögöttük a nap. Északon, keleten viszont nádas, zsombékos fekete a föld, s az árkokban, mélyedésekben kristálytiszták a vizek, melyekben arasznyi gőték, csiborok úszkálnak.
Nem most persze, mert most jó fél lábszárig ér a hó, s a ház mögötti kanális partján akkora hófalak meredeznek, hogy a Kárpátokban sem látni különbeket. Hideg van kegyetlenül, zord, északi szél fúj, de a mező madarait ez nemigen érdekli. Az őszről itt maradt bogáncsokon tengelicek ugrálnak, a kis hídon pedig két búbos pacsirta keresgél.
Öreg nénike figyeli őket a tornácról. Kezében seprű, a fején fekete kendő, a derekán fekete otthonka. Rá sem hederít a fagyra.
– Láttam én már különbeket is ennél! – csapja le a lépcsőről a havat, s mint az imént az a két kis tündéri pacsirta, kíváncsian néz ránk, hogy vajon kik is lehetnek ezek az idegenek. – Mert tudják, hány esztendős vagyok? Kilencven. No, elhihetik, kilencven esztendő alatt sok mindent megtapasztalhat az ember.
Özvegy Vitai Jánosnéhoz van szerencsénk, aki tulajdonképpen vendég itt, hiszen bent a faluban élte le az életét. Ám a lánya, Bukta Mihályné félti, rábeszélte hát, hogy költözzön ki hozzájuk, ide, a falu végére. Szép ez a hely, gyönyörű, csak ne volnának olyan meszsze a szomszédok!
Bukta Mihálynak persze könnyű. Ha már nagyon unatkozik, fogja magát, mint most is, s felballag a faluba. Pedig annak idején, kint a tanyán ők megszokhatták a magányt. Azokon a nádasokon túl, a ma már erdővel benőtt dombok mögött lakott a szüleivel. De aztán úgy döntöttek vagy negyven éve, hogy bejönnek a faluba. Ám csak ide, a faluszélre, hogy ha kiállnak a kapuba, láthassák a tanyát, a Golgotát. Azt a nagy, száraz dombvonulatot nevezik így, amelyik északról határolja a falut, s amelynek lefutó vizei táplálják a Buktáék háza mögötti nádas, zsombékos, a Hegyes-rét aprócska tavait.
Valamikor hal is volt azokban, meg tömérdek csík, de valamikor az volt a törekvés, hogy lecsapolni mindent! Ástak is akkora árkokat, kanálisokat szerte a Nyírben, hogy az áradó Tisza is elférne bennük. Tönkre is tettek azok majd’ minden rétet, vízjárta helyet, hasznot azonban nem hoztak semmit. Mára már, hála az úrnak, megfordulni látszik a rendszer: mind több szervezet, önkormányzat ismeri fel a vizes élőhelyek fontosságát.
A pócspetriek is horgásztavat s egy jóléti parkot álmodnak a régi Hegyes-rétre.
– Sajnos a Hortobágyi Nemzeti Park nem nagyon akarja megadni az engedélyt – mondja a községházán Pataki László polgármester. – Pedig már olyan szépen elterveztük, hogy visszavásároljuk azt a hat és fél hektárt, s a területen átfolyó csatorna vizével elárasztjuk, de a természetvédők féltik a nádat.
– Talán nézni kellene más területet – javasoljuk, a polgármester azonban kesernyésen legyint.
– Nem olyan egyszerű ma már ideális területet találni, ráadásul a pénzekben sem dúskálunk. Bizony, nem csak én mondom, nagyobb becsben kellett volna tartani azokat a nádasokat, zsombékosokat. Mert a Nyírség népét a zivataros időkben azok tartották meg. A mi falunk népe is ott talált menedéket. Ha nincsenek azok a rétek, mocsarak, talán mi sem beszélgethetnénk ebben a szép kastélyban.
A polgármesteri hivatalnak egy valóban impozáns, szépen felújított épület, az egykori Irinyi-kastély ad otthont, mely a templom mellett, a falu legmagasabb pontján áll. A polgármesteri szoba ablakából is erdőket, dombokat, nádasokat látni. És belül is. Seregnyi festmény lóg a falakon, s majd mindegyiken az oltalmazó erdők, dombok, nádasok. Egyes kutatók szerint Petri már 1046-ban is létezett, ami – ha igaz – azt jelenti, hogy a Tiszántúl egyik legrégebbi települése. Ráadásul azon ritka falu, amelynek németek az alapítói!
– Sokan vitatják ezt a nézetet, de az tény, hogy a község ma is magán hordozza a német jegyeket. A német vonalat tulajdonképpen mindenki elfogadja, az évszámokon áll a vita – magyarázza Pataki László, aki negyedrészt maga is német, aztán kezünkbe adja a Pócspetri története című könyvet, mert ő nem akar beleszólni a tudósok vitájába.
Holp András falukrónikája alapos kutatómunkát sejtet, s mint a falu szülötte, talán nem véletlen, hogy ő inkább az öregebb változatot hirdeti. Az ő elmélete szerint Szent István halála után felesége, Gizella rokonának, (Orseolo) Péternek megingott a trónja, s III. Henrik német császár katonákat küldött a megsegítésére. Ezek a Péter által telepített falvak lettek a későbbi Petrik, mint Mezőpetri, Sajópetri, Lövőpetri. A Petri egyébként azt jelenti, hogy Péteré. E német lovagok azonban nagyon hamar magyarokká váltak.
A kutatók másik csoportja szerint viszont szó sincsen itt semmiféle német lovagokról. A tizennyolcadik század derekán, a Rákóczi-szabadságharc után a Károlyi grófok több tízezer svábot telepítettek az elpusztult szatmári birtokaikra, de sokan megszöktek. Egy csoportjuk végül Pócspetriben kötött ki, s az ő utódjaik a mai Linzenboldok, Miterlik, Májerek, Kremperek. A régi öregek viszont úgy tartják, a község akkori legnagyobb birtokosa, bizonyos gróf Klobusiczky István tizenöt svábot és tizenöt tótot hozott a falu megerősítésére, akiknek utódaik mind a mai napig itt élnek. És mind, egytől egyig magyarnak vallják magukat.
Ettől függetlenül a petriek szoros, testvérfalusi kapcsolatban állnak a bajorországi Eggstatt-tal. Hol a petriek, hol az eggstattiak kerekednek fel, s látogatnak el a rokonokhoz. A petriek a Bajor-Alpok hófödte csúcsaival, a bajorok pedig a szabolcsi akácerdőkkel nem tudnak betelni. Van azonban egy nagy gond: ma még tolmácsok kellenek a barátkozáshoz, a rokonság ápolásához. De már nem sokáig lesz szükség a nagy létszámú tolmácsseregre. Négy éve a helyi általános iskolában is elkezdték oktatni a németet, s fakultatív alapon már az óvodában is megszerezhetik a kicsik az alapokat.
– Ellentétben a közeli vállajiakkal vagy a mérkiekkel, nálunk már senki sem beszéli a nyelvet – folytatja a polgármester –, de sok öreg a magyart még mindig németesen ejti. Nálunk például azt, hogy Anna, gyere enni, inni!, úgy mondják, hogy Ana, gyere ini, eni! A fiatalok persze már csak kacagnak ezen, de azért szorgalmasan tanulnak. Mert ha ők még nem is, de a szüleik már tudják: egy világnyelv nélkül hamarosan lehetetlen lesz boldogulni. És a német világnyelv, még ha most nálunk is mindenáron az angolt erőltetik.
A falu egyik büszkesége éppen a szóban forgó iskola. Akik ismerik, állítják, kiváló szakmai munka folyik a falai között. Mi csak annyit látunk, hogy egy pompás épület, amely belül is tiszta, napfényes, barátságos. A tekintélyes méretű tornateremben éppen a hatodikosok kergetőznek, a hetedikesek pedig valami bonyolult kémiai képlettel birkóznak. A galériához vezető lépcsők mentén gyerekrajzok. Vidám, színes munkák. Fent, a galériában azonban hirtelen elkomorulnak a színek: Pócspetri történetének legszomorúbb eseményeire emlékeztetnek a fenti tablók.
1948 nyarát írjuk, a közeli templomból Jézus szíve litániáról jön ki a falu népe. Hetek óta másról sem beszélnek, mint hogy államosítani akarják az iskolát. Az emberek a szomszédos tanácsháza elé vonulnak, hogy választ kapjanak kérdéseikre. Ám akkor már két fegyveres őrizte a tanácsházát. Töltött puskával akarták szétoszlatni a tömeget. Egyikük az emberekre fogta a puskát, mire Királyfalvi Kremper Miklós, községi kisegítő tisztviselő, hogy megakadályozza a tragédiát, megpróbálta arrébb fordítani a fegyver csövét. Ám az elsült, s a rendőr őrvezetőt találta el. A szerencsétlen rendőr meghalt, s iszonyatos bosszú következett. Több száz ávós szállta meg a falut, minden férfiembert felrendeltek vallomástételre. Végül huszonkét pócspetrit ítéltek súlyos börtönökre, Királyfalvi Miklóst pedig kivégezték.
Attól kezdve Pócspetri nem volt más, csak a „gyilkos” falu. A munkahelyet kereső felnőttek vagy a továbbtanulni vágyó petri fiatalok sosem tudhatták, mikor vágják fejükhöz a gyilkos jelzőt. Szerencséjükre a Szovjet–Magyar Baráti Társaság Szabolcs megyei elnöke pócspetri ember volt, aki sok falubeli gyermeknek segített a továbbtanulásban.
A ma gyermekének természetesen ez az idő már történelem. Az évek múlásával az előítéletek is enyhültek, a rendszerváltás óta pedig végképp meg is szűntek. Sok idős ember lelkében azonban mind a mai napig ott él még a rettenet.
A falu bővítés alatt álló gondozóházában nézelődünk, találomra bekopogunk egy-két szobába. Már vagy tizenöten bent laknak, hamarosan duplájára fog nőni a férőhelyek száma. Az egyik bevetett ágyról feketébe öltözött, élénk tekintetű nénike köszön vissza.
– Ej, de sokat benézett hozzánk édesapád! – veregeti meg a polgármester karját.
Pataki László is mosolyog, majd felénk fordul.
– Kerékgyártó mester volt Komár néni férje. Nagyon szerettem hozzájuk járni gyermekkoromban én is. De aztán megtörtént a tragédia.
Elmúlt már negyvennyolc, el ötvenhat is, amikor elvitték Komár Józsefet. És sose jött vissza. Kivégezték. Ötvennyolc volt, a 301-es parcellában bukkantak rá később.
– Mi volt a bűne? – kérdezzük a feleségét.
– Sosem tudtam meg lelkem – mondja csendesen. – Jött a tejesautó, és nekitolatott a kerítésünknek. Szegény uram kiment, s felelősségre vonta a sofőrt. Összevitatkoztak, és már kint is volt az ávó. A mai napig nem tudom, miért kellett meghalnia. De azt tudom, hogy lett volna nekem egy udvarlóm a háború után, valami partizán volt, de nekem nem kellett. Én Komár Józsit szerettem. Na, az a partizán megígérte, hogy tesz majd ő az én boldogságomért. Hogy aztán ő vitette volna el vagy más? Azt már nem tudja senki. Volt egy ember, meghalt már, aki állítólag végighallgatta a tejesautóssal a vitát. Az mondta aztán később, hogy nem is lett volna tán baj, ha egy szót, azt az egy szót ki nem ejti az uram a száján. Az igaz, az én uram nemigen kedvelte az oroszokat, meg ezeket a partizánféléket. És el is mondta nyíltan mindig. Tán ezért is ölték meg szegényt.
– Gyermek maradt a férje után?
– Három lány.
– A letartóztatás után találkozott még az emberével?
– Egyszer. A kivégzése előtti napon. Szegény a kislányokat kérdezte, és elsírta magát. Az őr megrángatta a vállát: ne sírjon, Komár, beszélgessen! Tudják, hányszor álmodtam én azzal a fegyőrrel azóta?! Bocsássa meg Isten a bűnét.
A gondozóház idős lakói jól ismerik Komár József történetét. De nem szívesen beszélnek róla. Mint ahogy a 48-as tragédiáról sem, pedig abban majd’ mindegyik családnak volt legalább egy érintettje. Megbélyegzett és zárkózott lett Petri, s ez – főleg az idősek lelkében – csak nehezen oldódik.
A szomszéd szobában Szollár Vilmos is megjárta a maga útját. A falu legidősebb férfiembere két esztendeje, 85 évesen maradt özvegyen, s akkor döntötte el, hogy beköltözik ő is az öregotthonba. Az igazi otthont, a családi portát azonban nem adta fel. Ha jó az idő, hazaballag, tesz-vesz, elnézelődik, aztán visszasétál a gondozóházba. Jobban szeretne kaszálni, kapálni, de hát kinek? Gyermek nincs, föld nincs, jószág nincs…
– Pedig a mi udvarunk sosem volt ló, tehén, disznó nélkül! – legyint kesernyésen. – Harminc holdon gazdálkodtunk, és persze kulákok lettünk. A téeszbe ugyan beléptettek minket is, de egy év után kilöktek bennünket. A ló, a szerszám, a felszerelés…, bent maradt minden. Hogy megéljünk, afféle fuvaros lettem. Vettem egy kis, rossz lovat, s felvállaltam mindenféle munkát a petrieknek. Hol a vásárba vittem négy-öt malacukat, hol a mezőn ekekapáztam, nem féltem én a munkától. A magam keze után éltem én mindig, lehet, hogy az is volt a baj, hogy olyan sokat dolgoztunk. Gyermekünk is azért nem lett aztán. Harmincnyolcban vonultam be katonának, s azt mondtam a feleségemnek, hogy hallod, bízd rá a földet a testvéreidre, meg ne erőltesd magad. De bizony megerőltette magát.
Szollár Vilmos végigharcolta a második világháborút. Megjárta Szerbiát, a Felvidéket, Oroszországot kétszer is, de amikor azt kérdezzük tőle, hogy a rendszerváltás utáni kárpótlás során az elvett harminc holdjából mennyit kapott vissza, csak elnézően mosolyog.
– Mint maguk… Pedig micsoda szép ígéreteket kaptunk! Az egyik volt helyi téeszvezető, aki felcsapott nagy pártvezérnek, a kilencvenes évek elején felhívatott vagy ötünket, egykori nagyobb gazdákat. Azt mondta, ha mellé állunk, elintézi nekünk gyorsan a földünket. Ne intézzél te nekünk semmit, mondtuk mi neki. Megvan annak a hivatalos útja.
Bár ne mondtak volna semmit! Mert Szollár Vilmos azóta sem kapta vissza a földjét. A pártvezető, aki megbukott már rég, persze mindent. Látni azonban látta, mert a határban azért tíz éve még gyakran megfordult. Később már egyre ritkábban, de azért most is pontosan tudja, mit hová kéne vetni, hol vannak a legmeredekebb dombok, s merre a legvénebb akácok.
Ha ki nem vágták őket, mondja búcsúzóul, mert a rendszerváltás után itt is rengeteg fa hasalt le a földre. A legjobban azért a vén szőlőskerteket sajnálja. Valamikor négy hatalmas, harminc-negyven holdas kertje is volt a falunak. A kertek megvannak ma is, de már csak néhány parcellát művelnek. Lassan kikopnak az öreg tőkék, lassan elfoglalja a dombokat az erdő. Pedig milyen messzire el lehetett látni azoknak a tetejéről! Három falunak a tornya is oda látszott, s még többnek a hangja oda hallatszott.
Pócspetrié volt a legszebb. Pedig nem is az a legnagyobb, a leghíresebb, a legércesebb. De a petrieknek a legkedvesebb.
***
A község legfőbb nevezetessége a kis római katolikus templom, amely a szakemberek szerint a XIII. században épült, tehát az Árpádok idejében. Az évszázadok során többször is átalakították, de mind a mai napig jól látható az akkor építők tévedése: helytelenül állapították meg a kelet-nyugati tájolást, attól mintegy öt fokkal eltértek. A szabálytalan alaprajzú templom építészettörténeti érdekesség. A falu határában találni egy másik építészeti emléket is: az ercsi vár maradványait. Az egykori földvár területén több, őskori pattintott kőeszközt és bronzkori cseréptöredéket találtak. A legszebbeket, köztük egy pompás kőkorszaki kézi őrlőkövet a nyíregyházi múzeumban őrzik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.