Nagy várakozás előzte meg hazánkban A passiót, amelyet ma este kezdenek vetíteni 18 fővárosi és 15 vidéki moziban. Mel Gibson felkavaró alkotása a hazai moziüzemeltetők kérésére indul több kópiával, így az Israel Theatres Cinemas, az InterCom, az UCI, a Budapest Film mozijai, az Uránia Nemzeti Filmszínház és egyéb üzemeltetők mozijában peregnek a viták kereszttüzében álló, felkavaró produkció képkockái. Mindez azért érdekes, mert A passiónál magasabb kópiaszámmal tavaly csak A Gyűrűk ura, a Mátrix, a Terminátor 3 és a Némo nyomában című filmek jelentek meg a hazai mozikban, 37, illetve 38 kópiával.
Mel Gibson filmjére március 11-étől lehetett elővételben jegyeket vásárolni hazánkban, az első napon 1200 darab jegy kelt el, öt nap után már ötezren igényeltek belépőt a produkcióra. A magyar forgalmazó Budapest Film mozijaiban a legfrissebb adatok szerint közel tízezer jegyet adtak el, becslések szerint a többi mozi további ötezer belépőt értékesített, ez az eredmény pedig minden idők legjobb jegyelővételének számít a hazai moziforgalmazás történetében. Az éreklődésre tekintettel a mozik csoportos kedvezményt is nyújtanak, a 100 főnél nagyobb, illetve a terem befogadóképességét 75 százalékban kitöltő csoportok kedvezményes jegyet kérhetnek. Emellett a hétköznap 18 óra előtt kezdődő előadásokra szintén kedvezményes belépő váltható.
A mai premier előtt, március 8-án a magyar egyházak vezetői és képviselői megnézték a filmet. A meghívást valamennyi nagy egyház elfogadta, és képviselőik megjelentek a vetítésen. Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára szerint A passió rendkívül nagy átélésre ad lehetőséget a maga talán néha már túlzottan is naturalista, véres valóságában. Ugyanakkor a produkciót nagyon meghökkentőnek nevezte: az ember lelkét magával ragadó mélységekbe viszi le, hogy megértse, mi a szenvedés, mi volt az a szeretet, ami Jézust ennek a szenvedésnek az átélésére képessé tette.
A Newmarket Films az Egyesült Államokban február 25-én, Hamvazószerda napján mutatta be a filmet 3006 mozi 4643 termében. A passió az első két napon 26,6 millió dolláros kiemelkedő bevételt hozott, az első hétvége után pedig az első öt nap bevétele meghaladta a 117 millió dollárt. Az európai bemutatót Varsóban tartották, Lengyelországban eddig már több mint 1 millióan látták a produkciót, amely tíz nap alatt 3,8 millió dollár bevételt ért el, eredménye szokatlan módon a második héten 17 százalékkal nőtt az induláshoz képest. Amerikai értékelés szerint a film „mega-blockbuster státusba került”.
A passió forgatókönyvét a rendező-producer Mel Gibson készítette Benedict Fritzgeralddal közösen. A filmben Krisztus életének utolsó tizenkét óráját láthatjuk a Szentírás Máté, Márk, Lukács és János evangéliuma alapján. A történet valamennyi szereplője azon a nyelven szólal meg, amelyet a cselekmény idejében valóban beszéltek: a zsidók, köztük maga Jézus és a tanítványok is arámi nyelven, a rómaiak pedig a latin nyelven. A görög, amelyen a kor értelmisége többnyire beszélt, a történet szempontjából nem volt lényeges.
A felvételeket Olaszországban rögzítették. A keresztre feszítés jeleneteit Dél-Olaszország Basilicata tartományában, Matera városában forgatták, közel ahhoz a helyhez, ahol Pier Paolo Pasolini forgatta a Máté evangéliuma (Il Secondo Vangelo di Matteo) című filmjét 1965-ben. Jeruzsálem egyetlen hatalmas díszletét a híres Cinecittá Stúdióban, Róma külterületén építette fel Francesco Frigeri látványtervező és Carlo Gervasi díszletépítész. Ez az egyetlen terjedelmes épületegyüttes foglalja magában a templomot, ahol Krisztus tárgyalása az egyházi bíróság előtt zajlik, a Pilátus palotája előtti udvart, ahol a kihallgatások folytak, valamint azt az elkerített udvart, ahol Krisztust ütlegelik és megkorbácsolják.
Mike Goodridge, a Screen amerikai szerkesztője úgy fogalmaz: A passió rendezői film, és míg a három főszereplő – Jim Caviezel (Jézus), Maia Morgenstern (Mária) és Monica Bellucci (Mária Magdolna) – remekel, mégis másodlagosak a film szívében dobogó vallásos szenvedélyhez képest. Ezért van az, hogy a testet érő szadista támadások képeinek miriádja jobban belevésődik az emlékezetbe, mint az egyéni alakítások. Gibson ezeket a bántalmazásokat olyan gonddal és hitelességgel koreografálta meg, hogy azok a jeleneteknek barbár szépséget kölcsönöznek, és ami egy film esetében kellemetlen, szokatlan, a tényleges fizikai fájdalom kínját váltják ki.
E kijelentés lassan beigazolódni látszik, a filmnek ugyanis már két halottja is van. A kansasi Wichitában egy asszony állítólag a felindultságtól rosszul lett, és később meg is halt a film vetítése alatt, néhány napja pedig arról lehetett olvasni, hogy egy brazil lelkipásztor kapott szívrohamot, miközben gyülekezetével együtt Mel Gibson alkotását nézte.
A keresztény közösségeknek is otthont adó, ám nem keresztény vallású országokban szintén bemutatják Mel Gibson filmjét. Egyiptomban az eredeti rendezői változat öt kópiájának bemutatását engedélyezte az egyiptomi filmforgalmazók szövetsége. A döntés különösen azért liberális, mert korábban Zeffirelli Názáreti Jézus című alkotását mindössze öt napig vetítették, s akkor is csak Kairóban.
Szingapúrban ugyancsak látható lesz A passió, igaz, a távol-keleti ország az első, ahol a mű 18 éven aluliaknak nem ajánlott forgalmazói minősítést kapta.
Forrás: Budapest Film, premierpark.hu

Életveszélyes sérülések: öt kutya marcangolt félholtra egy embert