Mától látható a magyar mozikban A passió

Harminchárom hazai moziban kezdik ma vetíteni Mel Gibson hatalmas vihart kavaró filmjét, A passiót. A Jézus életének utolsó tizenkét óráját bemutató alkotás elsöprő sikerszériát tudhat maga mögött. Amerikában a februári bemutató óta közel 30 millióan látták, míg az európai bemutató helyszínén, Lengyelországban eddig több mint 1 millióan nézték meg.

Szilágyi Kata
2004. 03. 25. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy várakozás előzte meg hazánkban A passiót, amelyet ma este kezdenek vetíteni 18 fővárosi és 15 vidéki moziban. Mel Gibson felkavaró alkotása a hazai moziüzemeltetők kérésére indul több kópiával, így az Israel Theatres Cinemas, az InterCom, az UCI, a Budapest Film mozijai, az Uránia Nemzeti Filmszínház és egyéb üzemeltetők mozijában peregnek a viták kereszttüzében álló, felkavaró produkció képkockái. Mindez azért érdekes, mert A passiónál magasabb kópiaszámmal tavaly csak A Gyűrűk ura, a Mátrix, a Terminátor 3 és a Némo nyomában című filmek jelentek meg a hazai mozikban, 37, illetve 38 kópiával.

Mel Gibson filmjére március 11-étől lehetett elővételben jegyeket vásárolni hazánkban, az első napon 1200 darab jegy kelt el, öt nap után már ötezren igényeltek belépőt a produkcióra. A magyar forgalmazó Budapest Film mozijaiban a legfrissebb adatok szerint közel tízezer jegyet adtak el, becslések szerint a többi mozi további ötezer belépőt értékesített, ez az eredmény pedig minden idők legjobb jegyelővételének számít a hazai moziforgalmazás történetében. Az éreklődésre tekintettel a mozik csoportos kedvezményt is nyújtanak, a 100 főnél nagyobb, illetve a terem befogadóképességét 75 százalékban kitöltő csoportok kedvezményes jegyet kérhetnek. Emellett a hétköznap 18 óra előtt kezdődő előadásokra szintén kedvezményes belépő váltható.

A mai premier előtt, március 8-án a magyar egyházak vezetői és képviselői megnézték a filmet. A meghívást valamennyi nagy egyház elfogadta, és képviselőik megjelentek a vetítésen. Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára szerint A passió rendkívül nagy átélésre ad lehetőséget a maga talán néha már túlzottan is naturalista, véres valóságában. Ugyanakkor a produkciót nagyon meghökkentőnek nevezte: az ember lelkét magával ragadó mélységekbe viszi le, hogy megértse, mi a szenvedés, mi volt az a szeretet, ami Jézust ennek a szenvedésnek az átélésére képessé tette.

A Newmarket Films az Egyesült Államokban február 25-én, Hamvazószerda napján mutatta be a filmet 3006 mozi 4643 termében. A passió az első két napon 26,6 millió dolláros kiemelkedő bevételt hozott, az első hétvége után pedig az első öt nap bevétele meghaladta a 117 millió dollárt. Az európai bemutatót Varsóban tartották, Lengyelországban eddig már több mint 1 millióan látták a produkciót, amely tíz nap alatt 3,8 millió dollár bevételt ért el, eredménye szokatlan módon a második héten 17 százalékkal nőtt az induláshoz képest. Amerikai értékelés szerint a film „mega-blockbuster státusba került”.

A passió forgatókönyvét a rendező-producer Mel Gibson készítette Benedict Fritzgeralddal közösen. A filmben Krisztus életének utolsó tizenkét óráját láthatjuk a Szentírás Máté, Márk, Lukács és János evangéliuma alapján. A történet valamennyi szereplője azon a nyelven szólal meg, amelyet a cselekmény idejében valóban beszéltek: a zsidók, köztük maga Jézus és a tanítványok is arámi nyelven, a rómaiak pedig a latin nyelven. A görög, amelyen a kor értelmisége többnyire beszélt, a történet szempontjából nem volt lényeges.

A felvételeket Olaszországban rögzítették. A keresztre feszítés jeleneteit Dél-Olaszország Basilicata tartományában, Matera városában forgatták, közel ahhoz a helyhez, ahol Pier Paolo Pasolini forgatta a Máté evangéliuma (Il Secondo Vangelo di Matteo) című filmjét 1965-ben. Jeruzsálem egyetlen hatalmas díszletét a híres Cinecittá Stúdióban, Róma külterületén építette fel Francesco Frigeri látványtervező és Carlo Gervasi díszletépítész. Ez az egyetlen terjedelmes épületegyüttes foglalja magában a templomot, ahol Krisztus tárgyalása az egyházi bíróság előtt zajlik, a Pilátus palotája előtti udvart, ahol a kihallgatások folytak, valamint azt az elkerített udvart, ahol Krisztust ütlegelik és megkorbácsolják.

Mike Goodridge, a Screen amerikai szerkesztője úgy fogalmaz: A passió rendezői film, és míg a három főszereplő – Jim Caviezel (Jézus), Maia Morgenstern (Mária) és Monica Bellucci (Mária Magdolna) – remekel, mégis másodlagosak a film szívében dobogó vallásos szenvedélyhez képest. Ezért van az, hogy a testet érő szadista támadások képeinek miriádja jobban belevésődik az emlékezetbe, mint az egyéni alakítások. Gibson ezeket a bántalmazásokat olyan gonddal és hitelességgel koreografálta meg, hogy azok a jeleneteknek barbár szépséget kölcsönöznek, és ami egy film esetében kellemetlen, szokatlan, a tényleges fizikai fájdalom kínját váltják ki.

E kijelentés lassan beigazolódni látszik, a filmnek ugyanis már két halottja is van. A kansasi Wichitában egy asszony állítólag a felindultságtól rosszul lett, és később meg is halt a film vetítése alatt, néhány napja pedig arról lehetett olvasni, hogy egy brazil lelkipásztor kapott szívrohamot, miközben gyülekezetével együtt Mel Gibson alkotását nézte.

A keresztény közösségeknek is otthont adó, ám nem keresztény vallású országokban szintén bemutatják Mel Gibson filmjét. Egyiptomban az eredeti rendezői változat öt kópiájának bemutatását engedélyezte az egyiptomi filmforgalmazók szövetsége. A döntés különösen azért liberális, mert korábban Zeffirelli Názáreti Jézus című alkotását mindössze öt napig vetítették, s akkor is csak Kairóban.

Szingapúrban ugyancsak látható lesz A passió, igaz, a távol-keleti ország az első, ahol a mű 18 éven aluliaknak nem ajánlott forgalmazói minősítést kapta.

Forrás: Budapest Film, premierpark.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.