A „botcsinálta” miniszter felfelé bukik

Két esztendővel ezelőtt vette át a hatalmat a hazai sport irányítása felett az MSZP–SZDSZ-koalíció, s még a meghirdetett kormányprogramot sem kívánta betartani. Az igazi ámokfutás 2003-ban kezdődött, amikor Jánosi György helyett Gyurcsány Ferenc vette át a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM) irányítását. Gyurcsány, bár első nyilatkozataiban kifejtette, hogy nem ért a sporthoz, ennek ellenére több kérdésben is jelentős változtatásokat hozott, s az okozott kár csak a következő években mérhető fel.

Magyar Nemzet
2004. 09. 30. 4:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csúszik a stadionrekonstrukciós program, amelyből Debrecen kimarad, a 2006-os úszó Európa-bajnokság megrendezése veszélybe került, a Bozsik-programot felszámolták, a sporttörvény tele van ellentmondásokkal, elvtelen a sportágak támogatási rendszere, és az új doppinglabor elmaradt beszerzése döntően hozzájárult az athéni magyar doppingbotrányhoz. A sportminiszter leköszönt, s miniszterelnök-jelöltként bukkant fel, de hogy kitart-e állítása mellett, vagy annak ellentmondva megszünteti korábbi minisztériumát, az lapzártáig nem derült ki.

Ígéretekből nem volt hiány két éve, ám éppen az ellenkezője valósult meg az eltelt két esztendőben. Ráadásul a tárcájáért lobbizni képtelen miniszter szemrebbenés nélkül tudomásul vette, hogy a költségvetési megszorítások eredményeként a minisztérium költségvetési főösszege az idén 17 milliárd forintra csökkent a 2002-es 32 milliárdról. Gyurcsány Ferenc bukott sportminiszter másfél éves tevékenységét legjobban az jellemezte, hogy két héttel az athéni olimpia előtt jelentette be lemondását. Bizonyítván, hogy ezt a tisztséget valóban csak ugródeszkának tekintette, és azért távozott sietve, hogy legyen elég ideje megfúrni az őt kinevező Medgyessy Pétert.

Szabotált kormányprogram

Nagy szavak hangzottak el 2002-ben, a kormányprogramból viszont szinte semmi nem valósult meg.

„1.1. A kormány megállítja a testkultúra ügyének térvesztését. Fokozatosan megvalósítja a magyar sport – egy évtizede késlekedő – európai modernizálását és esélyteremtő fordulatát.”

Mivel Európában sehol nincsenek egységes rendezőelvek a sport ügyeiről, ezért lehetetlenség európai fordulatról beszélni.

„1.2. A kormány elősegíti, hogy mindenki hozzájusson a sport színtereihez, és azok igénybevételét engedhesse is meg magának.”

A Sportfolió Kht. csődhelyzete miatt mind drágábbá és megfizethetetlenebbé válik a központi létesítmények használata, egyes klubokban 50–100 százalékkal kellett megemelni a gyermekek tagdíjait.

„1.3. A kormány visszaállítja a sportmozgalom demokratikus rendjét és a sportszervezetek önállóságát. Sportpolitikáját partneri együttműködéssel váltja valóra. Tisztességes, jól mérlegelt, decentralizált pénzügyeket támogat.”

A demokratikus önállóság miniszteri centralizációt jelentett, amikor fogadónapokon a sportszervezetek vezetői sorba álltak a miniszter kegyúri támogatásáért.

„1.4. A kormány felülvizsgálja és korszerűsíti a sporttörvényt.”

A legfontosabb kérdéseket szabályozó 2000-es törvény olyannyira korszerű, hogy a leglényegesebb elemeihez a Medgyessy-kormány sem nyúlt. A modernizálás esetünkben azt jelenti, hogy ismét szervezeti kuszaságok vannak, mert az erős minisztérium mellett erős MOB, erős Nemzeti Sportszövetség és erős Nemzeti Sporttanács működik. A sok erős szervezet között csak a sport gyengül.

„1.5. A kormány támogatja az iskolai testnevelés és versenyrendszer fejlesztését.”

A Draskovics-csomag által megkurtított költségvetés miatt lényegében semmi nem történt.

„1.6. A kormány támogatja, hogy előbb az általános iskola alsó, majd felső tagozatán is minden tanítási napon legyen testnevelés, illetőleg sport.”

Ezzel szemben az oktatási miniszter, Magyar Bálint kísérletet tett a heti három testnevelésóra kettőre (!) csökkentésére, szerencsére ezt még a kormánytöbbség is elutasította, így ha nem is nőtt, de legalább nem csökkent az iskolai testnevelés óraszáma.

„1.7. A kormány hatékony, tervezhető, ösztönző és részrehajlás nélküli támogatást juttat a sport-műhelyeknek, szakembereinknek, legjobbjainknak. A sportszakmai támogatás mindenekelőtt az utánpótlás-nevelést és a nemzetközi versenyképességet veszi alapul.”

Erről a pontról részletesebben a felszámolt Bozsik-program, a NAP-fogyatkozás, a Sport 21 utánpótlás-nevelési program és a stadionrekonstrukció kapcsán kaphatunk igazi képet, hogyan legyen tervezhetetlen és részrehajló a kormány.

„1.8. A kormány támogatja, hogy valóságos, átlátható piaci viszonyok szabják meg a hivatásos sport életképességét. A részrehajló állami szerep helyébe a törvényes rend és a befektetők ösztönzése lép. A stadion-korszerűsítési programról – és minden későbbi, jelentős elhatározásról – elfogulatlan hatástanulmány alapján dönt a kormány. A közpénzfelhasználás szigorú számadás és ellenőrzés alá kerül. Az önkormányzatok bevonásával program indul a sport érdekeit szolgáló létesítmények »kinyitására«, hasznosítására, felújítására, az új beruházásokra és a tulajdoni viszonyok korszerűsítésére.”

Ennek a rendezőelvnek az áldása, hogy az utánpótlás-nevelésben is piaci árakat kell fizetni a Sportfolió Kht.-nek, amelynek a működése azonban továbbra sem átlátható. Megfelelő ösztönzőrendszer hiányában a befektetők csupán elviekben léteznek.

Merjünk gáncsoskodni!

Azon lehet vitatkozni, hogy Magyarországnak mennyi UEFA „A” kategóriás stadionra van szüksége, ám azon aligha, hogy kellene. Az Orbán-kormány idején született tervek szerint a Puskás Ferenc Stadion mellett a Megyeri úti, a győri, a székesfehérvári és a debreceni létesítménynek kell elérnie a legmagasabb minősítést. A programhoz stadiononként 900 millió forintot ad az állam, 500 milliót a helyi önkormányzatok, 100 millió forint pedig a magántőke. Debrecenben meglenne az önkormányzati pénz, de az állam nem segít, Székesfehérvárnak már több mint 900 milliót adott, Győr viszont nem kaphat annyit. A Puskás Ferenc Stadion esetében csak tervezgetnek, de még két év után sincs befejezett A kategóriás létesítmény.

Elúszott az uszoda

Sportminiszterként Gyurcsány legnagyobb alkotása Budapest új úszókomplexuma lett, amelynek az építése a minisztérium hivatalos honlapja szerint 2003. május 29-én elkezdődött: „A mai napon elkezdődött az új, Lágymányoson épülő uszodakomplexum építésének az előkészülete. A lebonyolítással megbízott Sportfolió Kht. két pályázatot írt ki. A kormány ugyanis tegnap döntött a 2006-os úszó Európa-bajnokságra készülő létesítmény felépítéséről.” Ezt a határozatot Gyurcsány Ferenc néhány hét múlva módosította: „Van úgy, hogy egy jó döntést érdemes egy még jobb döntésért megváltoztatni. Ráadásul a három több mint egy.”

Ez nem gyurcsányul, tehát magyarul azt jelentette, hogy 7,8 milliárd forintért a kormányhatározat ellenére nem épülhet fel a főváros új büszkesége, a világversenyek lebonyolítására is alkalmas sportuszoda, hanem helyette a Hajós Alfréd és a Spartacus uszodát bővítik, Lágymányoson pedig egy kisebb létesítményt építenek. A kormány és sportminisztere azonban – sajnos – tovább számolt, és egy hónap múlva már azt próbálta megetetni a médiával – az arra fogékonnyal sikeresen –, hogy a háromnál több az egy, ami nem gyurcsányul azt jelenti: nem lesz új uszoda Lágymányoson, nem bővítik a Spartacus Kőér utcai létesítményét, csupán a Hajós Alfréd uszodában épül egy korszerű, ötvenméteres medence.

A megvalósítás azonban késik, mert ha Gyurcsány Ferenc valamit bejelent, az legtöbbször nem úgy van, vagy nem valósulhat meg. A margitszigeti létesítmény bővítéséről ugyanis kiderült, hogy a pályázatot olyan terv nyerte, amely szerint az új létesítményben nem lehet nemzetközi viadalt rendezni, és környezetvédelmi okok miatt az építési engedély is késik.

Elvtelenség

A minisztérium elvtelen kiemelési gyakorlatát mutatja a Sport 21 utánpótlás-nevelési program, amely a jövő élsportolóit kellene kiválogatnia, s ebbe a körbe az atlétika, a vízilabda, a kézilabda, a labdarúgás, a kosárlabda, a kajak-kenu és a tenisz került. A program sajátossága, hogy kapun kívül rekedt a legeredményesebb magyar olimpiai sportág, a vívás, de mellette az Athénban 3. és 4. legtöbb pontot gyűjtő úszás és súlyemelés is hátrányos megítélés alá esett.

Blöffkampány

A Gyurcsány Ferenc irányításával működő sportminisztérium legnagyobb blöffje a Sport 21 létesítményfejlesztési program, amely alapján a kormány úgy akar két év alatt 53 milliárd forintos fejlesztést végrehajtani, hogy mindehhez csak hatmilliárd forinttal járul hozzá a ciklus végéig. A gyurcsányi terv szerint hazánkban úgy épülnének sportcsarnokok, tornatermek és tanuszodák, hogy a súlyos anyagi gondokkal küszködő önkormányzatok 17 milliárd forintos önrészt vállalnának, a többi kiadást pedig vállalkozók fedezik. Gémesi György, az Országgyűlés ifjúsági és sportbizottságának alelnöke diplomatikusan fogalmazott, amikor a kormány létesítményfejlesztési programját egy elhamarkodott kampányprogramnak minősítette.

Bozsik nem időszerű

Az előző kormány idején indult útjára a labdarúgás utánpótlását szélesíteni és tervszerűvé tenni akaró Bozsik-program, amelyen keresztül évi egymilliárd forintnyi támogatást kapott a sportág. A programban előbb csúsztak a kifizetések, majd a múlt esztendő végén felszámolták, mondván a Sport 21-en keresztül történik tovább az utánpótlás támogatása. Az új program szervezeti felépítése egy esztendőt vett igénybe, de az új tervre előirányzott összeg már csupán harmada a korábbinak, az idén mindössze 334 millió forint.

NAP-fogyatkozás

A Nemzeti Atlétikai Program (NAP) 1998-ban született meg, amellyel az alapsportág s így a magyar sport utánpótlását akarták szélesíteni. A kormányváltás után ugyan a minisztérium vezetői azt ígérték, hogy ami az előző kormány alatt jól működött, azt nem fogják megszüntetni. Ennek ellenére a múlt évben a NAP anyagi támogatása csökkent, mert míg 2002-ben 275 millió forintos támogatást kapott, addig az idén beépítették a Sport 21 utánpótlás-nevelési programba, s csak 106,5 millió forinttal gazdálkodhat.




Kell egy minisztérium. Gyurcsány Ferenc úgy tartja, hogy kell külön minisztérium a sportnak. Az államnak foglalkoznia kell a sporttal, és nem mindegy, hogy ezt minisztérium vagy hivatal teszi-e. A kormány érdemei között tartja számon az ifjúsági civil politika depolitizálását, a drogügyek távoltartását az erőszakos hódító politikától, valamint a készülő sportlétesítmény-fejlesztő programot. (mszp.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.