A Terror Háza az analfabétáknak készült?

A múzeum, amely az Orbán-kormány büszkesége, mára templommá vált, ahol a terror áldozatait megsirathatják. A zsidóüldözéseket úgy állítják be, mint néhány politikus művét. Gerhard Seewann Magyarország-szakértő szerint az üzenet a következő: „Mi nem voltunk ott. Mi mindig csak áldozatok voltunk.”

2004. 10. 15. 7:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Leipziger Volkszeitung című lipcsei napilapban Maja Zehrt, a Terror Háza – Egy múzeum megosztja Magyarországot című írásában megismétli a kiállítással kapcsolatos, már ismert ellenvéleményeket.

Még alig vette meg a jegyét, és máris kicsordulnak a könnyei, döbbenten tekint a látogató a T-63-as (sic!) csövébe – írja.

A Terror Háza Múzeum koncepciója azonnal szembe ötlik: érzelmek információk helyett: „Ez az egyik legújabb múzeum, de láthatóan analfabétáknak találták ki, hiszen magyarázó szöveg nincs” – nyilatkozza Ungváry Krisztán történész az intézmény egyik legélesebb kritikusa.

Ehelyett: videoklipek síró emberekkel, fényképek nevek nélkül, hangszalagok a megszólaló nevének említése nélkül, zene diszkó hangerővel. A multimédiás, 25 tematikusan elrendezett termet bemutató „overkill” az egykori, jobboldali konzervatív Orbán-kormány büszkesége. A múzeumot 2002 elején a választási kampány forró szakaszában nyitotta meg és prezentálta benne a magyaroknak saját történelemolvasatát, amely azóta is masszív tiltakozást vált ki, főként a kormányzó szocialistáknál, akik a múzeumban konzervatív elődjük ideológiai örökségét látják.

A múzeum kapcsán folyó politikai vita nemcsak a jobb- és baloldali táborra szakadt magyar társadalomról szól, hanem mindenekelőtt azt mutatja, hogy az országnak milyen nehéz még mindig a holokausztban betöltött felelősségének megfelelni. A múzeum ismereteket adhatna – mondja a rezignált kritikus, Ungváry. Ezt azonban nem teszi. Egy templommá vált, egy szakrális hellyé, ahol a terror áldozatait megsirathatják – teszi hozzá.

Mint a szipogó asszony a szovjet tank előtt, vagy az a házaspár, amelyik tágra nyílt szemekkel lépked a Gulág teremben. A hangosbeszélőből ordít a deportációs vagonok zakatolása, a televízió képernyőjén a táj elsuhan. A látogató úgy érzi, hogy maga is ott ül a vonaton, úton a szovjet megsemmisítő tábor felé. Információk nincsenek, a tompa szorongató érzésnek elégnek kell lennie. Ez a koncepció – vélekedik a szerző.

„Interaktív múzeumot szerettünk volna, nem vitrineket” – nyilatkozta az igazgató Gábor Kiszley (sic!). A hangosítás a fiatal látogatók számára készült, az érzékszervek állandó ingerlése szándékolt.

„A remek technika különleges és egyszerre veszélyes is”, nyilatkozza Gerhard Seewann a müncheni Südost-Institut Magyarország szakértője. Ő a múzeumot „rafináltan elkészítettnek és abszolút aggasztónak” tartja.

Mindenekelőtt az egyensúly hiányát kritizálja a kiállítás kapcsán: 23 termet szenteltek a kommunizmus és kettőt Szálasi Ferenc nemzetiszocializmusának. A hungarista mozgalom vezérét, mint Hitler marionettjét mutatják be, a zsidóüldözéseket, mint néhány politikus művét. Seewann számára világos az üzenet: „Mi nem voltunk ott. Mi mindig csak áldozatok voltunk.” Egy szívesen látott üzenet. A múzeumot eddig egymillió ember látta, számos iskolai osztályban a látogatás a történelemoktatás része – áll a cikkben.



A Terror Háza Múzeum vezetése végtelenül elszomorítónak tartja, hogy éppen október 15-én, a nyilas hatalomátvétel fájdalmas évfordulóján, amikor több szervezet is megemlékező demonstrációt rendez az áldozatoknak emléket állító intézmény előtt, egy magyar történész sugallatára és dezinformációi alapján olyan cikk jelenhet meg a külföldi sajtóban, amely nemcsak a múzeum hitelét rontja, hanem a magyar társadalomról is elítélően nyilatkozik.

A Leipziger Volkszeitung írása egy az egyben Ungváry Krisztián régóta ismert valótlan állításait ismétli meg, amelyeket a múzeum számos helyen és fórumon már sokszor megcáfolt. A magyar közvélemény ezeket már mind ismeri és érti, Ungváry ezért már nem is próbálkozik a polémia hazai felélesztésével. Ehelyett a külföldi sajtót manipulálja, azon orgánumokat persze, akikben van fogadókészség erre.

Három nappal ezelőtt járt a Múzeumban Dieter Althaus thüringiai miniszterelnök, a Bundesrat elnöke, aki a vendégkönyvbe a következőket írta: „Köszönet ezért a munkáért, amely Európa jövője szempontjából döntő jelentőségű!” – áll a Terror Háza vezetőségének szerkesztőségünkhöz elküldött közleményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.