Beperelik a fővárost – A kerületektől 2,2 milliárd forintot vonnak el

A kerületektől 2,2 milliárd forintot vonnak el. A számítási modellhez és a pontos forrásadatokhoz nem jutott hozzá minden érintett.

Magyar Nemzet
2004. 10. 21. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár január óta törvény szabályozza a fővárost és a kerületeket közösen megillető bevételek elosztását, újra fellángolt a korábbi években megszokott vita. Idén sem csak az ellenzéki polgármesterek bírálják a városháza eljárását. A 160 milliárd forint elosztásáról szóló egyeztetésre korábban csak MSZP-s és SZDSZ-es kerületvezetőket hívott meg Demszky Gábor.

Alkotmánybírósághoz és közigazgatási bírósághoz fordul a XV. kerületi polgármester, mivel szerinte jogszerűtlenül károsítja meg a főváros 327 millió forinttal a városrészt. Hajdu László polgármester (MSZP) kijelentette: a fővárosi önkormányzatnál meghamisították a forrásmegosztás alapjául szolgáló adatokat, megváltoztatták a 2003-as mérlegadatokat, emiatt tíz kerület kedvezőtlenebb pénzügyi helyzetbe került, míg a főváros kétmilliárd forintnyi pluszbevételt könyvelhet el. Példaként említette, hogy amíg korábban a főváros 130 ezer négyzetméter zöld területet jelölt meg, amelyet fenn kell tartania, most már mintegy 13 millió négyzetméterrel számol a korrekció során.

Hajdu László polgármester szerint Rákospalota gazdálkodását komolyan érinti az elvonás. Eddig a városrész nem kényszerült hitelfelvételre, a jövőben azonban kénytelen lesz kölcsönért folyamodni. A jelenlegi diszkriminatív szabályozás ugyanis nemcsak erre az évre vonatkozik, hanem az elkövetkező esztendőkre is – hangsúlyozta. Hozzátette: amennyiben a XV. kerületnek működésre kell hitelt felvennie, az a visszafejlődést jelenti majd a városrész életében.

A polgármester elmondta azt is, hogy a 2003-ban elfogadott, a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztást szabályozó törvény rendelkezését, amely az 50 + 1 százalékos konszenzusra vonatkozik, úgy játszották ki, hogy tizenhárom városrésznek néhány tízmillió forinttal növelik a járandóságát a decemberben tárgyalandó korrekció során, míg tíz kerület 2,2 milliárd forinttal kap kevesebb pénzt. Ebből az egyik tétel az a 327 millió forint, amellyel az iparűzési adó visszaosztásánál a főváros megkurtítja Rákospalota–Újpalota költségvetését – jegyezte meg Hajdu.

Azt az igényt, hogy kiszámíthatóbb legyen a forrásmegosztás, még nem érték el, ám már – a törvény elfogadása óta – valamivel kevesebb az önkényes adat a tervezetben – nyilatkozta a lapnak Nagy Gábor Tamás budavári fideszes polgármester. Kijelentette: az I. kerület 220 millió forinttal kap többet, mint tavaly, ám a nyáron elfogadott tervezethez képest 110 millió forinttal kevesebbet. A legnagyobb problémának azt tartja a politikus, hogy a számítási modellhez és a pontos forrásadatokhoz nem jutott hozzá minden érintett, s ezért is merülhetett fel a forrásmegosztás manipulálhatósága. – Nyilvánossá kell tenni minden adatot, s az Állami Számvevőszék ellenőrzésére lenne szükség – mondta Nagy Gábor Tamás. A polgármester kifogásolta, hogy a forrásmegosztás korrekciójáról a főpolgármester az ellenzéki és a független polgármesterek részvétele nélkül egyeztetett, s megkerülve a demokratikus normákat, különalkut kötött a kormánypárti polgármesterek egy részével. Megengedhetetlen ez az eljárás, a mutyizás gyanújára okot adó titkos megállapodás, hiszen a forrásmegosztás ugyanúgy érinti az ellenzéki kerületeket, mint a többit – tette hozzá.

A XV. kerülettől nem az adatok módosítása miatt kell elvonni a 327 millió forintot – reagált a lap kérdésére Atkári János (SZDSZ) főpolgármester-helyettes. Mint mondta, a jogszabály értelmében a forrásmegosztási rendeletet a tényadatok alapján kell véglegesen kidolgozni. Mivel azonban januárban és februárban, amikor a forrásmegosztás készül, még csak az előző évi tervadatok állnak rendelkezésre, év közben korrigálni kell a rendeletet. Ezt a nyár folyamán tehetik meg a budapesti önkormányzatok, amikor az előző évi tényadatok már rendelkezésre állnak. Atkári szerint a tervadatok és a tényadatok között rendszeresen előfordulnak eltérések, előfordulhat például, hogy egy-egy önkormányzat több saját bevételre tesz szert, mint amennyit eredetileg tervezett, vagy esetleg kevesebb diák jár a kerületi iskolába. – Ebben az esetben természetesen el kell vonni az önkormányzattól azt az összeget, amely jogszerűen nem illeti meg – mutatott rá Atkári. Felhívta a figyelmet, hogy az idei módosítás a fővárost is hátrányosan érintette, összességében 420 millió forintot kellett elvennie saját büdzséjéből.

A kerületektől elvonandó 2,2 milliárd forintról szólva Atkári elmondta: ez valóban a forrásmegosztás alapjául szolgáló adatok módosítása miatt szükséges. Amióta törvény szabályozza a kerületek és a főváros közötti pénzelosztást, azóta a vagyonkataszter alapján számolják ki a szükséges forrásokat. A törvény szerint megállapított adatokat az önkormányzatok először az államkincstárhoz továbbítják, majd a Központi Statisztikai Hivatalhoz (KSH). A fővárosi önkormányzat a KSH-tól kéri le a forrásmegosztáshoz szükséges adatokat.

Atkári kijelentette: amikor erről annak idején a kerületi polgármesterekkel beszéltek, mindegyikük azt mondta, hogy ez a lehető legjobb megoldás. A főpolgármester-helyettes szerint azt is tudni lehetett, hogy – mint minden új rendszernél – az első időkben hibák is előfordulnak majd. A főpolgármester-helyettes úgy fogalmazott: ha ebből bárki azt a következtetést vonja le, hogy a fővárosi önkormányzatnak ragad a keze, akkor az a valószínű, hogy inkább a gyanúsítgató félnek van gyakorlata a tenyérenyvezésben.

A forrásmegosztás lényegében a fővárosi és a kerületi önkormányzatok költségvetésének bevételi oldalát jelenti. A budapesti helyhatóságok számos olyan forrással rendelkeznek, amelyek osztottan illetik meg őket. Ezek a személyi jövedelemadó államtól átengedett része, központi normatívák, a helyi adók, illetve az egyéb központi adók. Ez utóbbi kategóriába tartozik például a gépjárműadó, amelyet az állam vet ki, de az önkormányzatok szednek be. A központi költségvetésből származó összeget a budapesti önkormányzatok egyben kapják meg, felosztásuk a fővárosi önkormányzat feladata. Az önkormányzati törvény megalkotásakor a jogszabály még úgy rendelkezett: a főváros alkotja a rendeletet, ám a közgyűlés csak akkor fogadhatja el, ha azzal a kerületek több mint fele egyetért. 1994-ben azonban, a Horn-kormány idején, az MSZP– SZDSZ-koalíció a korábbi önálló fővárosi törvényt beemelte az önkormányzati törvénybe, s egyúttal módosította azt. Így kikerült a szabályozásból a kerületek vétójoga, helyette mindössze véleményezési jogot kaptak.

1995-től kezdve a főváros ugyan minden esztendőben kikérte a városrészek véleményét, ám azt egyre kevésbé vette figyelembe. 2000-ben és 2001-ben az is előfordult, hogy a huszonhárom kerületből huszonkettő elutasította a városháza tervezetét, egy kerület pedig csak módosításokkal tudta volna elfogadni. Az előző ciklusban fideszes képviselők javaslatára a parlament olyan szabályozást fogadott el, amely egy kissé a kerületek javára billentette a mérleget. Ennek lényege az volt, hogy a kerületeknek járó pénznek el kellett érnie egy bizonyos százalékot. A helyzet ennek ellenére nem javult: míg a fővárosi önkormányzat évről évre egyre több működési eredményt mutatott fel, a kerületek folyamatosan működési hiánnyal küzdöttek. A peremkerületek polgármesterei többször is sérelmezték, hogy a belső városrészek jelentősen több pénzhez jutnak, holott a külső kerületekben még túl magas az aszfaltozatlan utak hossza és a csatornázatlan területek mérete. A belső városrészek a városrehabilitációra, épületfelújításra szánt pénzt kevesellték.

A vitát végül az Alkotmánybíróság döntötte el, kimondva, hogy hiányoznak a garanciák a kerületi önkormányzatok számára a forrásmegosztásról szóló passzusból, így ez jogbizonytalanságot eredményez. A taláros testület egyúttal kötelezte az Országgyűlést, hogy alkosson jogszabályt a források elosztásáról. Ezt tavaly év végén a parlament meg is tette, ám a kerületek még mindig elégedetlenek. Szerintük ugyanis a parlament által elfogadott jogszabály a korábbi, rossz fővárosi elosztási rendet emelte törvényi erőre. A városrészek szerint korábban is az volt a probléma, hogy a városháza nem az elvégzendő feladatok arányában osztja el a bevételeket, hanem lényegében a hiányt osztja fel közöttük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.