Kihirdették az új Formula-1-es szabályokat

Az FIA pénteken kihirdette a 2005-től érvényes új Formula-1-es szabályokat: a szövetség közleményében az előzetesen ismertetett tervekhez képest gyakorlatilag semmilyen újdonság nincs. A korábban kilépéssel fenyegetőzött Mercedes, BMW, Honda trió így nem lélegezhet fel, 2006-tól a jelenlegi háromliteres motorok helyett csak 2,4 literes, nyolchengeres erőforrásokat lehet használni.

MNO
2004. 10. 22. 18:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az FIA a módosításokkal azt szeretné elérni, csökkenjen a sebesség, ám a gyártók szerint ez a lépés nem fogja jelentősen visszavetni a tempót. Sokat panaszkodtak arra is, méregdrága lesz a váltás, az FIA azonban közleményében a „ szankció” bevezetésének fontossága mellett érvelt. „ A jelenlegi 'szabadság' azt eredményezte, hogy a motorok már az ezer lóerős határt ostromolják, holott amikor 1994-95-ben, az imolai szörnyűségek után három és félről háromliteresre lett redukálva a motorok maximális mérete, 650-nél többet senki nem tartott elképzelhetőnek.”

A testület az aerodinamika terén is számtalan módosítást eszközölt, így 2005-től jelentősen át kell építeni az autókat. Az első szárnyak feljebb, a hátsó előrébb kerül, a diffúzor magassága csökken.

A kasztni méretéből az első kerekek előtt le kell faragni, a hátsó abroncsok előtti segédszárnyak használata pedig erősen korlátozott lesz. Az FIA tervei szerint az intézkedések hatására az aerodinamikai leszorítőerő húsz százalékkal csökken.

A következő idénytől kevesebb abroncskészlettel gazdálkodhatnak a csapatok (a Bridgestone és a Michelin is felkészült már erre), a határozat az időmérő edzésekre és versenyekre vonatkozik: a kettőn együtt egyetlen garnitúrát lehet (f)elhasználni, cserélni csak defekt esetén lehet. A motoroknak az eddigi egy helyett két versenyhétvégét kell kibírniuk, ez várhatóan jelentősen csökkenti majd a teljesítményt.

Az FIA illetékes bizottsága saját hatáskörében döntött a szabályváltoztatásokról (a Concorde-egyezmény 7.5-ös pontja alapján), az istállók ugyanis képtelenek voltak előrukkolni saját „csomaggal” (háromból lehetett választani, vagy kidolgozni egy sajátot). A szövetség, amely a második csomagra voksolt, tett egy engedményt is (a kiscsapatok felé): azok, akiknek nem áll módjában átállni a 2,4 literes motorokra, 2006-ban és 2007-ben használhatnak korlátozott fordulatszámú V10-eseket is (a maximumértéket még nem állapították meg). Az időmérő megváltoztatásáról egyelőre nem született döntés. (origo.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.