A társasjátékok piaca ellenáll a számítógépes játékok gyors terjedésének – derült ki lapunk felméréséből. A Honfoglaló, amely online játékként indult, ma már táblás változatban is kapható – írja a Napi Gazdaság.
Úgy tűnik, a magyar játékpiacon kicsi, ám stabil részesedéssel vannak jelen a társasjátékok. A Bambi, a Szigetkék, valamint a Játékbox játékokat üzemeltető internetes portálok munkatársai szerint míg a kisebbeknek szánt oktató- és a nagyobbaknak kínált társasjátékok „csupán” tartják népszerűségüket, addig a felnőtteknek szóló és a családi játékok egyre nagyobb teret hódítanak.
Az utóbbi két csoporton belül a betű-, a stratégiai és az intelligenciát próbára tevő játékok tettek szert nagyobb népszerűségre, szemben a gazdasági játékokkal. (Az előbbiekhez főként az ismert tévéműsorok, például a Legyen ön is milliomos! – „mezei változatai”, az utóbbiakhoz pedig a Monopoly vagy magyar megfelelője, a Gazdálkodj okosan! tartoznak.)
A kiskereskedők tapasztalatai szerint a magyar termékek csupán 20 százalékos részesedéssel bírnak a piacon. Arányuk ráadásul folyamatosan csökken, hiszen hazai ötletekből készült játékok nem nagyon jelentek meg az elmúlt években. Az utóbbi időben mindössze egy ilyen termék került a boltokba, a Honfoglaló, a népszerű online játék táblás változata. A játékot kiadó AB-MM Kft. tavaly háromezer, idén négy-ötezer darabot gyárt a Honfoglalóból, eddig kétezer darabot adtak el – mondta lapunknak Bihari Attila, a társaság egyik tulajdonosa.
A táblás kiadás melletti fő érv az online változat kiemelkedő ismertsége lehet: voltak olyan napok, amikor a játék honlapját hatvanezren látogatták, sőt a márciusban mért letöltési rekord 3,8 millió kattintás volt. A regisztrált felhasználók száma 600 ezerre tehető. A játékot öt évvel ezelőtt kezdte el fejleszteni a társaság, s 2002 szeptemberében indította el az interneten. Bihari elmondása szerint céljuk a külföldi piac meghódítása, ami nehéznek tűnik, de a cégvezető szerint nem lehetetlen. Ha minden jól megy, a jövő év első felében Németországban elindulhat a Honfoglaló ottani internetes verziója, s ha ez beváltja a reményeket, akkor egy évre rá megjelenhet a táblás játék is. Az évi 30–40 millió forint forgalmat lebonyolító AB-MM 10 emberrel dolgozik, s bár szóba került már, hogy legsikeresebb termékük szerzői jogait értékesítik egy multinak, ám ezzel végül is egyelőre nem kívánnak foglalkozni – közölte Bihari.
Szakértők úgy vélik, hogy a számítógépes játékok terjedése ellenére nem csökkent az emberek igénye a társas lét iránt, ennek köszönhető, hogy összességében nem esett jelentősen a kereslet a társasjátékok iránt. Egy közepes bolt évente 1000–1200 játékot ad el, hektikusan változó forgalom mellett. Van, aki a karácsonyi ünnepekhez, illetve a vakációhoz, van, aki az időjáráshoz köti a kereslet ingadozását, egyben azonban mindenki egyetért: az őszi és a téli hónapok kedveznek a piacnak.

Magyar Péter nem vette észre, hogy saját magát ássa el