A tengeri utazás történetének egyik legnagyobb katasztrófája volt, amikor 1912. április 15-én hajnalban egy jéghegynek ütközött, majd elsüllyedt az Atlanti-óceánban a Titanic. A kor legnagyobbjának számító hajó 1912. április 12-én futott ki az angliai Southemptonból, hogy megdöntse az Atlanti-óceán átszelésének rekordját, amely akkoriban 5 nap, 11óra, 37 másodperc volt. A White Star hajózási társaság büszkeségét elsüllyeszthetetlennek tartották. Ám a hajó maximális sebességgel haladt és 41 kilométeres sebességgel ütközött a végzetes jéghegynek, amely 91 méteres rést vágott az oldalában. A Titanic 2200 utasából 1517-en fulladtak vízbe vagy fagytak meg a jeges habokban.
A rejtély megoldásában nem segített az a 3600 relikvia, amelyet 1985-ben egy francia-amerikai kutatócsoport hozott a felszínre, amikor megtalálta a hajóroncsot 3962 méter mélységben, 600 kilométerre Új-Fundland partjaitól. Fordulatot hozhat azonban a minap tett bejelentés, miszerint egy hatalmas törmelékmezőre bukkantak 3 kilométer mélyen az Atlanti-óceán északi részén, amelyben megtalálható a Titanic hajótestének egy több mint 30 méteres szakasza is. A törmelékmezőn egyébként megtalálták a hajón zajló élettel kapcsolatos tárgyakat, valamint a hajótest több fedélzetét, szintjét és hajóablakát is. A felfedezés megerősíti azt a felvetést, amely szerint a hajó nem csak kettétört, de részeire is csúszott a süllyedés közben. A tárgyak között szerepel egy elektromos tejforraló, egy kristály palack, egy törökfürdő csempéi, ágyak és bőr poggyászok darabjai.
Újabb információkkal bővülhet a kutatás azzal is, hogy új elmélettel állt elő a tragédia okát illetően Robert Essenhigh, az Ohio Állami Egyetem mérnöke. Szerinte az okozta a Titanic pusztulását, hogy az egyik széntárolóban lappangó égés keletkezett és a legénység olyan eljáráshoz folyamodott, ami a hajó sebességnövekedéséhez és veszélyes manőverezéséhez vezetett a jéghegyekkel tarkított vizeken. Essenhigh úgy véli, az ütközés azért következett be, mert a munkások a lappangó tűz eloltása érdekében fokozták a szén tartályból történő távozásának sebességét.
Dokumentumok szerint egy bányászsztrájk miatt nem volt elegendő szén ahhoz, hogy a hajó maximális sebességgel haladjon – mondta Essenhigh. A TItanic hat szénraktára a kifutáskor mindig 800 tonna szént tartalmazott. Eredetileg azt tervezték, hogy az utat teljes nyugalomban, fél sebességgel teljesítik. Essenhigh úgy véli: a magas szénadagolás a legmagasabb teljesítményre kapcsolta a gépeket, így a hajó érthetően túl gyorsan haladt a jéghegyek között, és már nem volt lehetőség arra, hogy időben fékezzenek. Essenhigh arra is felhívja a figyelmet, hogy a jelenleg rendelkezésre álló feljegyzések alapján nincs kétség affelől, hogy a Titanicot nem a magas sebességért, hanem a maximális kényelemért építették.
A lappangó égés ma is gyakran előfordul a tárolt szén esetében. Essenhigh szerint feljegyzések bizonyítják, hogy a tűzoltóság készen állt Southampton és Cherbourg kikötőiben, mivel értesítették őket a tűzről. A széntárolókban kialakuló tüzek egyébként gyakori problémának számítottak.
Forrás: Spiegel, sg.hu
Putyin bosszújába beleremegnek, robbantásos merényletben halt meg az orosz tábornok + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!