Karácsony után szinte azonnal megindul a termékek cseréje is, amelyre már minden kereskedő igyekszik felkészülni. A karácsonyi csereláz általában minden terméket érint, a legjellemzőbbek a ruhaneműk, ezen belül is a kiegészítők és a cipők, illetve a könyvek és a lemezek. A vásárlásnál érdemes előre tisztázni a kereskedővel, hogy a termék ajándék lesz, így a visszacserélés háromnapos határideje nem a vásárlástól, hanem az ajándék átadásától „ketyeg” – véli Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Az uniós normáknak megfelelően itthon sem kell már blokkot vagy a forgalmazó által kiállított jótállási jegyet lobogtatni, ha egy termék esetében igénybe akarjuk venni a garanciális szolgáltatást. A tervek szerint néhány éven belül teljesen eltűnik a hazai kiskereskedelemből a kötelező jótállási rendszer, de a garancia kötelező érvényű marad, egyről két évre nő, és ha a határidőn kívül romlik el egy tartós fogyasztási cikk, a fogyasztó jogi segítségben is részesülhet.
A fogyasztóvédelemről szóló kormányrendelet előírásai alapján sem kell(ene) a fogyasztónak ügyfélszolgálati „túrákat” és sorban állást vállalva lepecsételtetnie a tartós fogyasztási cikkek után kapott jótállási jegyet, a forgalmazó és a vásárló közötti szerződést a számla vagy blokk is bizonyítja. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője, Siklósi Máté szerint érdemes a jótállást papírokat érvényesíteni a későbbi problémák elkerülése miatt, mert a kereskedők egy része – jogszabályellenesen – gyakran a jótállási jegyet csak a blokkal együtt fogadja el. Néhol – ugyancsak szabályellenesen – az áfás számlát kifogásolják, holott ez a dokumentum ugyanolyan jogi státust kínál, mint a hagyományos blokk.
Siklósi szerint a kereskedők már ismerik és alkalmazzák a jótállási rendszer tavalyi változtatásait, de sok esetben még kusza a helyzet. A jótállás jelenleg egy évig tart, azt követően két év garanciát lehet érvényesíteni, ha a termék bizonyíthatóan már a vásárlás pillanatában is rossz volt. A jótálláshoz a kereskedők a jótállási jegyet is kérik, de mindez érvényesíthető a blokkal is, a garanciához azonban csak a blokk szükséges. Az unióban nincs kötelező jótállás, a garanciális szolgáltatásokat azonban minden forgalmazónak vagy gyártónak kötelessége fenntartani. Bár látszólag lazább az uniós fogyasztóvédelmi szabályozás, mégis működőképes. (Napi Gazdaság)
Több mint tíz év után ismét hazánkban koncertezik a hardcore banda, amely egy önvezető autó halálos balesetéről írt albumot
