Februárban kerül az Európai Bizottság adóügyi biztosa elé a tagállami regisztrációs adók harmonizálását célzó direktíva tervezete. Az előterjesztés a gépjármű adózását nem az autószerzéshez, hanem a használatához igyekszik kötni, kiszűrné a kettős adóztatást, és a környezetszennyezés mértékétől tenné függővé az adó mértékét – mondta Kovács László adóügyi biztos.
A bizottság 2002-ben már megfogalmazott egy ajánlást hasonló célokkal, ám annak nincs kötelező ereje. A bizottsági adó- és vámügyi főigazgatóság most azt szeretné, ha ehelyett kötelező érvényű direktíva (tehát a tagállamok nemzeti jogába kötelezően átültetendő irányelv) szabályozná ezt a területet. A tervezet az adóügyi biztos egyetértésével kerül a bizottsági grémium egésze elé, s ha az elfogadja, akkor kerül a miniszteri tanács napirendjére.
A 2002-es ajánlás a regisztrációs adó 5–10 éven belüli fokozatos leépítését, majd megszüntetését javasolta a tagállamoknak, s ehelyett a fizetendő adót az autó használatához (például az úthasználathoz vagy az üzemanyag-fogyasztáshoz) javasolta kötni. Mivel Brüsszel a természeti környezet megóvását az adópolitika eszközeivel is szolgálni kívánja, a bizottság azt is a tagállamok figyelmébe ajánlotta, hogy az adó mértékét kössék össze a gépkocsi szén-dioxid-kibocsátásával. Javasolta a bizottság a kettős adóztatás elkerülését is, vagyis annak kizárását, hogy ha egy használt gépkocsit egy másik tagállamban értékesítenek, akkor arra újra meg kelljen fizetni a regisztrációs adót. Jelenleg Magyarországon is újra ki kell fizetni ezt a közterhet a külföldről behozott használt autók után, míg az országon belüli használtautó-értékesítésekor már nem.
A magyarországi regisztrációs adó koncepciójának kidolgozója, a Pénzügyminisztérium egyelőre nem ismeri a brüsszeli terveket – közölték a sajtóosztályon. Értesüléseik vannak ugyan arról, hogy a bizottság napirendjén szerepel „egy olyan anyag, amely a gépjárművek adójával kapcsolatos javaslatot tartalmaz”, ennek konkrét tartalmáról azonban nincsenek ismereteik. Az előzetes tervek szerint az Ecofin (az EU pénzügyminisztereinek tanácsa) márciusi ülésén vázolja a bizottság az elképzeléseit, tehát a munkacsoporti vita csak ezt követően kezdődhet el. Ez utóbbi szakaszban vesznek majd részt a tagállamok szakértői. A PM szerint legkorábban 2006 végére, de inkább 2007 elejére zárulhat le az egyeztetés, innentől pedig újabb legalább egy év elteltével kell majd az irányelvet (ha megszületik) a nemzeti jogba ültetni.
Annyi mindazonáltal biztos, hogy a magyar gyakorlat már teljes egészében figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat, hiszen a korszerűtlen motorok után 50 százalékkal magasabb regisztrációs adót kell fizetni. Ezt erősítette meg Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, aki ugyancsak elismerte, hogy nincs tudomása a tervezett uniós harmonizációs törekvések részleteiről.
A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) – amely bevezetése első percétől kifogásolja a regisztrációs adót – üdvözli a harmonizációs terveket, már csak azért is, mert tudomásuk szerint az unióban nálunk a legmagasabb ez az adónem. Mint Fojt Attila elnök közölte, panaszlevelüket a héten küldik el az Európai Bizottságnak, emellett azt is tervezik, hogy beperlik a magyar államot, mert szerintük nálunk nem értékarányos a regisztrációs adó. Elképzeléseik szerint a korszerű, ám használt autók adójának 20 százalékkal az új járművek adótétele alatt kellene maradnia, a korszerűtleneké viszont ez utóbbi (tehát a 80 százalékos) érték harminc százalékával lehetne magasabb. Így ösztönözhetné az állam, hogy nem új, de még jó műszaki állapotú autók váltsák fel a hazai járműállomány jelentős részét kitevő, mintegy másfél milliónyi rendkívül elavult gépkocsit.
A nürnbergi gazdasági és kereskedelmi kamara tavaly szeptemberben hívta fel az Európai Bizottság figyelmét arra, hogy a magyarországi regisztrációs adó hátrányosan megkülönbözteti a külföldről behozott használt autókat, és ezzel megsérti a versenysemlegesség elvét – mondta Oliver Baumbach, a kamara illetékese. A beadvány egy ottani kereskedő panasza alapján született, aki korábban jelentős számban exportált Magyarországra használt gépjárműveket, ám a regisztrációs adó jócskán megnehezítette dolgát. A nürnbergi kamara állásfoglalást vár Brüsszeltől; mint Oliver Baumbach fogalmaz, a magyar kormány remélhetőleg mielőbb megszünteti a versenyhátrányt, így nem valószínű, hogy szabálysértési eljárásig jutna el a dolog.
REGISZTRÁCIÓS ADÓ
(gépkocsik, nettó, ezer forint)
Benzines/dízel (cm3) 5-ös vagy annál
jobb* környezet-védelmi kategória
1100-ig/1300-ig 126
1101-1400/1301-1500 189
1401-1600/1501-1700 252
1601-1800/1701-2000 410
1801-2000/2001-2500 567
2001-2500/2501-3000 819
2501-3000/3001-3500 1260
3000 fölött/3500 fölött 1890
* Az 5-ösnél rosszabb kategóriában az adótételek 50 százalékkal magasabbak.
Donald Trump bejelentette, hol és mikor találkozik Putyinnal
