A Renault szerint „kicselezhető” a regisztrációs adó

Februárban kerül az Európai Bizottság adóügyi biztosa elé a tagállami regisztrációs adók harmonizálását célzó direktíva tervezete. Az MGOE panasszal fordul Brüsszelhez, és fontolgatja a magyar állam beperlését. A Renault szerint a jelenleg érvényes regisztrációs adó több ponton nincs összehangolva az áfa-, illetve a számviteli törvénnyel.

MNO
2005. 01. 11. 7:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Februárban kerül az Európai Bizottság adóügyi biztosa elé a tagállami regisztrációs adók harmonizálását célzó direktíva tervezete. Az előterjesztés a gépjármű adózását nem az autószerzéshez, hanem a használatához igyekszik kötni, kiszűrné a kettős adóztatást, és a környezetszennyezés mértékétől tenné függővé az adó mértékét – mondta Kovács László adóügyi biztos.

A bizottság 2002-ben már megfogalmazott egy ajánlást hasonló célokkal, ám annak nincs kötelező ereje. A bizottsági adó- és vámügyi főigazgatóság most azt szeretné, ha ehelyett kötelező érvényű direktíva (tehát a tagállamok nemzeti jogába kötelezően átültetendő irányelv) szabályozná ezt a területet. A tervezet az adóügyi biztos egyetértésével kerül a bizottsági grémium egésze elé, s ha az elfogadja, akkor kerül a miniszteri tanács napirendjére.

A 2002-es ajánlás a regisztrációs adó 5–10 éven belüli fokozatos leépítését, majd megszüntetését javasolta a tagállamoknak, s ehelyett a fizetendő adót az autó használatához (például az úthasználathoz vagy az üzemanyag-fogyasztáshoz) javasolta kötni. Mivel Brüsszel a természeti környezet megóvását az adópolitika eszközeivel is szolgálni kívánja, a bizottság azt is a tagállamok figyelmébe ajánlotta, hogy az adó mértékét kössék össze a gépkocsi szén-dioxid-kibocsátásával. Javasolta a bizottság a kettős adóztatás elkerülését is, vagyis annak kizárását, hogy ha egy használt gépkocsit egy másik tagállamban értékesítenek, akkor arra újra meg kelljen fizetni a regisztrációs adót. Jelenleg Magyarországon is újra ki kell fizetni ezt a közterhet a külföldről behozott használt autók után, míg az országon belüli használtautó-értékesítésekor már nem.

A magyarországi regisztrációs adó koncepciójának kidolgozója, a Pénzügyminisztérium egyelőre nem ismeri a brüsszeli terveket – közölték a sajtóosztályon. Értesüléseik vannak ugyan arról, hogy a bizottság napirendjén szerepel „egy olyan anyag, amely a gépjárművek adójával kapcsolatos javaslatot tartalmaz”, ennek konkrét tartalmáról azonban nincsenek ismereteik. Az előzetes tervek szerint az Ecofin (az EU pénzügyminisztereinek tanácsa) márciusi ülésén vázolja a bizottság az elképzeléseit, tehát a munkacsoporti vita csak ezt követően kezdődhet el. Ez utóbbi szakaszban vesznek majd részt a tagállamok szakértői. A PM szerint legkorábban 2006 végére, de inkább 2007 elejére zárulhat le az egyeztetés, innentől pedig újabb legalább egy év elteltével kell majd az irányelvet (ha megszületik) a nemzeti jogba ültetni.

Annyi mindazonáltal biztos, hogy a magyar gyakorlat már teljes egészében figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat, hiszen a korszerűtlen motorok után 50 százalékkal magasabb regisztrációs adót kell fizetni. Ezt erősítette meg Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, aki ugyancsak elismerte, hogy nincs tudomása a tervezett uniós harmonizációs törekvések részleteiről.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) – amely bevezetése első percétől kifogásolja a regisztrációs adót – üdvözli a harmonizációs terveket, már csak azért is, mert tudomásuk szerint az unióban nálunk a legmagasabb ez az adónem. Mint Fojt Attila elnök közölte, panaszlevelüket a héten küldik el az Európai Bizottságnak, emellett azt is tervezik, hogy beperlik a magyar államot, mert szerintük nálunk nem értékarányos a regisztrációs adó. Elképzeléseik szerint a korszerű, ám használt autók adójának 20 százalékkal az új járművek adótétele alatt kellene maradnia, a korszerűtleneké viszont ez utóbbi (tehát a 80 százalékos) érték harminc százalékával lehetne magasabb. Így ösztönözhetné az állam, hogy nem új, de még jó műszaki állapotú autók váltsák fel a hazai járműállomány jelentős részét kitevő, mintegy másfél milliónyi rendkívül elavult gépkocsit.

A nürnbergi gazdasági és kereskedelmi kamara tavaly szeptemberben hívta fel az Európai Bizottság figyelmét arra, hogy a magyarországi regisztrációs adó hátrányosan megkülönbözteti a külföldről behozott használt autókat, és ezzel megsérti a versenysemlegesség elvét – mondta Oliver Baumbach, a kamara illetékese. A beadvány egy ottani kereskedő panasza alapján született, aki korábban jelentős számban exportált Magyarországra használt gépjárműveket, ám a regisztrációs adó jócskán megnehezítette dolgát. A nürnbergi kamara állásfoglalást vár Brüsszeltől; mint Oliver Baumbach fogalmaz, a magyar kormány remélhetőleg mielőbb megszünteti a versenyhátrányt, így nem valószínű, hogy szabálysértési eljárásig jutna el a dolog.

REGISZTRÁCIÓS ADÓ
(gépkocsik, nettó, ezer forint)
Benzines/dízel (cm3) 5-ös vagy annál
jobb* környezet-védelmi kategória

1100-ig/1300-ig 126
1101-1400/1301-1500 189
1401-1600/1501-1700 252
1601-1800/1701-2000 410
1801-2000/2001-2500 567
2001-2500/2501-3000 819
2501-3000/3001-3500 1260
3000 fölött/3500 fölött 1890

* Az 5-ösnél rosszabb kategóriában az adótételek 50 százalékkal magasabbak.












Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.