Akár 840 utas is elfér a szuperrepülőgépen

Az A380-as repülőgép azzal lesz a jövő gépe, hogy egyszerre egy kisebb sportcsarnokra való embert juttat célba. Az Airbus máris tizennégy vevőt gyűjtött be, összesen 149 gépre. Európából az Air France és a Lufthansa van köztük tízzel, illetve tizenöttel.

MNO
2005. 01. 18. 9:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa ezúttal komoly játszmát nyert az Amerikával folytatott ipari-technikai versenyfutásban. Ennek jelentőségét érzékelteti, hogy ma négy európai állam vezetője: Jacques Chirac francia elnök, Gerhard Schröder német kancellár, Tony Blair brit miniszterelnök és José Luís Zapatero spanyol kormányfő is a délnyugat-franciaországi Toulouse-ba siet az Airbus A380-as bemutatójára.

Aki nincs az ötezer meghívott között, s a tavaszi próbarepülés vendégeinek listájáról is lemaradt, az a párizsi Le Bourget repülőtér júniusi, nyilvános bemutatóján találkozhat először a világ legnagyobb repülőgépével. A háromosztályú változatban 555, charterként pedig akár 840 utast is szállító szuperjumbót – másfél év múlva – elsőként a Singapore Airlines repteti majd, mégpedig azokon a járatain (London, New York, Tokió, Sydney), amelyekre a legnagyobb az érdeklődés.

Ez ugyanis a szupergép igazi titka. Az utóbbi években a repülőutak egy nagyon széles kör számára váltak elérhetővé, ámde a légtér telített, a légikikötőkben tolonganak a gépek, hogy minél kisebb késéssel kerüljenek a kifutópályára. Európa a környezetvédelemre, a zajszintre is kényes. Brüsszel városa nemrég inkább hagyta Lipcsébe futni a DHL gyorspostavállalat európai központját, semmint hogy még több éjjeli átrepülés zavarja meg az álmát. Vagyis: hosszú távon az nyer, aki a lehető legtöbb utast viszi el egyetlen fuvarral. Ahogy az időközben nyugállományba helyezett Concorde a drága időt spórolta meg – és a luxust is biztosította – hírességeknek és üzletembereknek New York, illetve Párizs vagy London között, úgy az A380-as azzal lesz a jövő gépe, hogy egyszerre egy kisebb sportcsarnokra való embert juttat célba.

Legalábbis az Airbusnál így gondolják. Máris tizennégy vevőt gyűjtöttek be, összesen 149 gépre. Európából az Air France és a Lufthansa van köztük tízzel, illetve tizenöttel. Ebben semmi meglepő nincs: a 35 éves Airbus igazi európai vállalkozás. Négyötöd részben az EADS konzorcium, egyötödös arányban pedig a British Aerospace a tulajdonosa. Az EADS főrészvényese pedig a DaimlerChrysler, miközben a francia, a német, a brit és a spanyol állam összesen 2,9 milliárd euróval támogatja az A380-ast. A big business és az állami akarat találkozása.

A tervek szerint három év múlva, 250 eladott gépnél lesz a vállalkozás nullszaldós, 2008-tól pedig évi 35 darab kerülne a piacra. A londoni Heathrow repülőteret üzemeltető BAA máris 641 millió eurót fektet az átalakításokba, hogy fogadni tudja a szárnyas mamutot. Úgy kalkulálnak: 2016-ra náluk már minden nyolcadik felszállásnál a légiirányító az A380-ast rögzítheti, azaz évi harmincezret. A repülők hobbiból való figyelőinek (planewatchers) ezek után Londonban érdemes majd gyülekezniük.

A légitársaságok a hatalmas költségű, eddigi majd 40 milliárd dolláros vásárlástól azt remélik, hogy az 555 férőhelyes repülőgép üzemeltetési költségei viszonylag alacsonyabbak lesznek, és ezzel a nyereség nő, amire az utóbbi két-három évben nemigen volt példa. – Ez az első gyökeresen új gép egy nemzedékre – véli Paul Moore szóvivő a brit Virgin Atlantic légitársaságtól, amely hat A380-asra adott fel rendelést.

Az amerikai rivális, a Boeing mindezt kétli. Szerintük az óriásgépek piaci szegmense túl szűk, s ezért nem is szállnak most versenybe. 13,7 milliárd eurót már megtakarítottak ezzel: eddig ennyibe került az európai szupergép. Az „XXL-es„ kategóriában egyébként az Airbus az évezred elején már lekörözte a Boeinget, holott 1998-1999 között még az utóbbinak a felénél is alig tartottak az eladási számai.

Az Európai Unió és az Egyesült Államok a minap úgy döntött, hogy elássák a csatabárdot, és újra a tárgyalóasztalhoz ülnek a Világkereskedelmi Szervezet előtt fekvő legrégebbi vitában. Ennek tárgya az Airbus, illetve a Boeing milliárdos állami támogatása – amelyet természetesen mindkét esetben a másik fél kifogásolt. Brüsszeli megfigyelők ezt jó előjelnek tekintik George W. Bush újraválasztott elnök február 22-i, itteni látogatásához. Így válnak az Európa-szerte legyártott, majd Toulouse-ban egybeszerelt alkatrészek a legmagasabb szintű politika részévé. És nemcsak Amerikára vonatkozóan. Nagyon bíznak az Airbusnál abban, hogy a kínaiak – főleg a 2008-as pekingi olimpiára készülve – vesznek néhány tucatot. Ennek fényében (is) érthetőbb a kínai fegyverembargó feloldására irányuló – egyelőre eredménytelen – német és francia akarat. Viszont eltörpül az árnyékában a belső, szintén német-francia rivalizálás nemrég az EADS, most pedig az Airbus új vezetőjének kiválasztásában.

A Boeing 747-400-asban, az eddigi világrekorderben 416-an ülhetnek le. Az A380-asban akár kétszer ennyien. Ettől lesz ma olyan elégedett Chirac, Schröder, Blair és Zapatero Toulouse-ban.

Forrás: Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.