Emelkedő pótdíjak: még a föld alatt is

Elektronikus jegyrendszert vezetnek be, és ismét mechanikai kapukat állítanak fel a metróállomások bejáratánál. Mivel a rendszám alapján lehetőség van a Belügyminisztériumon keresztül elérni az autótulajdonosokat, a parkolókban nőtt a fizetési hajlandóság.

MNO
2005. 01. 10. 9:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV Rt. évente mintegy egymillió bliccelőtől hajt be pótdíjat – tudta meg a Napi Gazdaság. Az ebből származó bevétel 460–600 millió forint évente – mondta a lapnak Bencze Ferencné, a BKV Rt. szakszolgálat-vezetője. A helyben fizetett pótdíj idén nem változott, vagyis továbbra is kétezer forintot kell fizetnie annak, aki érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazik.

Egy 30 napos bérlet áránál is többe kerül az, ha valaki 30 napon belül téríti meg a pótdíjat. Ez ezer forinttal több a tavalyinál, jelenleg 6660 forint. Aki 30 nap után fizet, annak 11 145 forint helyett 13 160 forinttal kell számolnia idén. A bliccelők elsősorban a felszíni járműveken próbálkoznak. A tömegközlekedési eszközökön naponta 230-250 ellenőr dolgozik. A vállalat a jövőben jelentős beruházást hajt végre a potyautasok visszaszorítására. Elektronikus jegyrendszert vezetnek be, és mechanikai kapukat állítanak fel a metróállomások bejáratánál. Ezen csak érvényes jegy vagy bérlet kezelése után haladhatnak át az utasok – mondta a BKV munkatársa.

Az V. kerületben az előző hónapokban nőtt a pótdíj-befizetési hajlandóság. Ez annak köszönhető, hogy a rendszám alapján lehetőség van a Belügyminisztériumon keresztül elérni az autótulajdonosokat – tudta meg a Napi Gazdaság Főző Vilmostól, a Fővárosi Közterület Parkolási Társulás igazgatóhelyettesétől. A pótdíj helyben fizetve mintegy hatszorosa, öt naptári napon belül tízszerese és öt naptári napon túl húszszorosa a parkolási díjnak.

A Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. ügyvezetője, Novák Péter elmondta: a vállalat a IX. és a XIII. kerületben végzi 25 ellenőrrel a munkát. A pótdíjak száma náluk is jelentősen csökkent. A bliccelés a főútvonalakon a leggyakoribb, ahol nem érvényes a lakossági engedély.

A MÁV Rt.-nek a jegy nélküli utazásból évente mintegy 2,5-2,7 milliárd forintos kára származik – tudta meg a lap a társaságtól. A bliccelők száma a pótdíjemelés és az ellenőrzések gyakorisága miatt tavaly jelentősen csökkent 2003-hoz képest. Két évvel ezelőtt 190 ezer esetben hajtottak be büntetést, ezzel szemben 2004-ben ez 84 ezerre csökkent. A pótdíjakból származó bevétel 95 millióról 118 millió forintra nőtt.

Nem ússza meg olcsón az, aki bliccel. A pótdíjat tavaly januárban mintegy négyszeresére emelték a 2003-ashoz képest. Idén viszont – a szállítási tarifával ellentétben – nem történt pótdíjemelés. Az érvényes jegy nélkül utazóknak helyben 2000 forintot kell fizetniük – ennyiből akár Győrig is eljuthatunk a fővárosból. Ennél jóval több, 6000 forint a pótdíj, ha valaki 30 napon belül fizet. A MÁV szerint a bliccelők mintegy 10 százaléka a budapesti elővárosi forgalomból kerül ki, leginkább a délutáni és a reggeli órákban. Tavaly a Budapest—Szolnok vonalon jelentősen megnőtt a hamis bérlettel utazók száma. A statisztika szerint kortól függetlenül mindenki próbálkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.