Útadót vezetne be a pénzügyminisztérium

Úthasználati díjat vetne ki a Pénzügyminisztérium minden hazánkba belépő külföldi rendszámú gépjárműre – derül ki a szaktárca idei terveit összefoglaló dokumentumból. Az április elsejével hatályba lépő intézkedéstől még az idén húszmilliárd forintos bevételt remélnek a tervezet kidolgozói.

MNO
2005. 01. 18. 12:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külföldieket sújtó útadó bevezetését hivatalosan a PM-nél senki nem erősítette meg, ám annak tervéről több lap – elsőként a Magyar Nemzet – hírt adott. Egy név nélkül nyilatkozó illetékes szerint viszont „rémhírként” már terjed – bár ő még egyelőre nem látta a tervezetet. Így a megoldási lehetőségekkel sem foglalkozott, pedig az április elsejei határidő már nagyon közel van. Ezt a szaktárcánál is tudják, a dokumentum figyelmeztet a határidő betarthatóságának problémájára. Az egyelőre nem világos, mennyit kellene fizetniük a külföldi rendszámú autóknak.

A törvény normaszövege, az előterjesztés és az indokolás már tavaly novemberben elkészült, és megvan az a külső szakértői tanulmány is, amely azt vizsgálja, miképp lehet a rendelkezést összeegyeztetni az Európai Unió joganyagával. Az ugyanis kérdéses, hogy Magyarország különbséget tehet-e az unióból érkező gépjárművek és a magyar autók között.

További kérdés, hogy matricás rendszer lesz-e, avagy a határon kell majd fizetni – írja a lap. Az sem tudható, ki ellenőrzi majd a díj kifizetését. Ezt esetleg Állami Autópálya-kezelő végezheti. Kérdés az is, hogy mennyit kellene fizetni. A tervezet ugyanis húszmilliárdos bevételt remél a útdíjból, de csak nyolc hónap alatt, ezért az adó mértékének megbecslésére senki sem vállalkozott.

Az útadó minden külföldit érintene. A magyar turisztikai szakértők már féltik is a hazai idegenforgalom versenyképességét, és nem is hallgatják el véleményüket. „Ez egy nagyon kretén ötlet” – fogalmazott például Wolff Péter, a turizmussal kapcsolatos állami döntések előkészítésében részt vevő Országos Idegenforgalmi Bizottság elnöke, aki szerint a lépés sújthatja a falusi turizmust és a busszal beutaztató utazásszervezőket is.

Az érintett minisztériumok többsége sem akart vagy tudott nyilatkozni. A PM-nél annyit mondtak, hogy az útdíj csak egy felvetés, és a tervezet „nem tükrözi teljes egészében Draskovics Tibor álláspontját”. A Magyar Hírlap információi szerint a tervezetről egyeztetni kell a gazdasági minisztériummal, a Külügyminisztériummal, a környezetvédelmi minisztériummal, valamint az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-vel is. A gazdasági tárca közlekedésért felelős helyettes államtitkára a Pénzügyminisztériumhoz irányította a lap munkatársát az ügyben, és az ÁAK vezérigazgatója, Nagy Attila sem kívánt egyelőre nyilatkozni. Polgár Viktor külügyi szóvivő kizárta, hogy az útadóról egyeztettek volna a PM-mel. A környezetvédelmi tárcánál azonban elmondták: van náluk egy útadótervezet, amivel kapcsolatban el kell készíteniük egy hatásvizsgálatot. Szerdán tárcaközi egyeztetést tartanak az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.