A külföldieket sújtó útadó bevezetését hivatalosan a PM-nél senki nem erősítette meg, ám annak tervéről több lap – elsőként a Magyar Nemzet – hírt adott. Egy név nélkül nyilatkozó illetékes szerint viszont „rémhírként” már terjed – bár ő még egyelőre nem látta a tervezetet. Így a megoldási lehetőségekkel sem foglalkozott, pedig az április elsejei határidő már nagyon közel van. Ezt a szaktárcánál is tudják, a dokumentum figyelmeztet a határidő betarthatóságának problémájára. Az egyelőre nem világos, mennyit kellene fizetniük a külföldi rendszámú autóknak.
A törvény normaszövege, az előterjesztés és az indokolás már tavaly novemberben elkészült, és megvan az a külső szakértői tanulmány is, amely azt vizsgálja, miképp lehet a rendelkezést összeegyeztetni az Európai Unió joganyagával. Az ugyanis kérdéses, hogy Magyarország különbséget tehet-e az unióból érkező gépjárművek és a magyar autók között.
További kérdés, hogy matricás rendszer lesz-e, avagy a határon kell majd fizetni – írja a lap. Az sem tudható, ki ellenőrzi majd a díj kifizetését. Ezt esetleg Állami Autópálya-kezelő végezheti. Kérdés az is, hogy mennyit kellene fizetni. A tervezet ugyanis húszmilliárdos bevételt remél a útdíjból, de csak nyolc hónap alatt, ezért az adó mértékének megbecslésére senki sem vállalkozott.
Az útadó minden külföldit érintene. A magyar turisztikai szakértők már féltik is a hazai idegenforgalom versenyképességét, és nem is hallgatják el véleményüket. „Ez egy nagyon kretén ötlet” – fogalmazott például Wolff Péter, a turizmussal kapcsolatos állami döntések előkészítésében részt vevő Országos Idegenforgalmi Bizottság elnöke, aki szerint a lépés sújthatja a falusi turizmust és a busszal beutaztató utazásszervezőket is.
Az érintett minisztériumok többsége sem akart vagy tudott nyilatkozni. A PM-nél annyit mondtak, hogy az útdíj csak egy felvetés, és a tervezet „nem tükrözi teljes egészében Draskovics Tibor álláspontját”. A Magyar Hírlap információi szerint a tervezetről egyeztetni kell a gazdasági minisztériummal, a Külügyminisztériummal, a környezetvédelmi minisztériummal, valamint az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-vel is. A gazdasági tárca közlekedésért felelős helyettes államtitkára a Pénzügyminisztériumhoz irányította a lap munkatársát az ügyben, és az ÁAK vezérigazgatója, Nagy Attila sem kívánt egyelőre nyilatkozni. Polgár Viktor külügyi szóvivő kizárta, hogy az útadóról egyeztettek volna a PM-mel. A környezetvédelmi tárcánál azonban elmondták: van náluk egy útadótervezet, amivel kapcsolatban el kell készíteniük egy hatásvizsgálatot. Szerdán tárcaközi egyeztetést tartanak az ügyben.
Lövöldözésben sérült meg több katona az amerikai hadsereg bázisán
