Visszaesés a hazai autópiacon

Tíz év óta először esett Magyarországon az autóeladások száma. Ebben az évben sem túl optimisták az importőrök, és a tavalyinál is kisebb eladásokkal számolnak. A regisztrációs adó 5 százalékos emelkedése és áfájának összege mellett további drágító tényező lehet az októberig tartó európai árharmonizáció, ami különösen a kis autókat érinti.

MNO
2005. 01. 04. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kedvez a januártól érvényes magasabb regisztrációs adó az autóeladásoknak, mert megvenni és forgalomba helyezni is drágább lesz az új modellek többségét – írja a Népszabadság.

Tíz év óta először esett Magyarországon az autóeladások száma. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Győző Gábor a lapnak elmondta: a nem végleges adatok szerint 204 ezer új személygépkocsi kelt el 2004-ben, ami kétszázalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. 1995 óta minden évben bővült az új személyautók piaca, általában 10-25 százalékkal nőttek az eladások.

Ebben az évben sem túl optimisták az importőrök, és a tavalyinál is kisebb eladásokkal számolnak. Az MGE elnöke szerint a regisztrációs adó 5 százalékos emelkedése és áfájának összege mellett további drágító tényező lehet az októberig tartó európai árharmonizáció, amelynek hatása márkánként és kategóriánként eltérő, átlagosan 3 százalékos drágulást okozhat. Ez különösen a kis autókat érinti majd, hiszen azok olcsóbbak nálunk.

Magyarországon 2004 februárjában vezették be a fogyasztási adót felváltó, ám annál magasabb mértékű regisztrációs adót. A bevezetéssel és a törvény értelmezésével kapcsolatos nehézségek miatt jelentősen visszaesett a piac, mert olykor hetekig nem tudtak forgalomba helyezni kifizetett új autókat. Az importőrök szerint idén néhány márka esetében 6-10 százalékkal is tovább szűkülhet a piac, amiben jelentős szerepe lehet az autóvásárlással és fogalomba helyezéssel kapcsolatos költségek növekedésének.

A 2005. január elsején ismét emelkedő regisztrációs adó miatt már január első hetében drágult az új autók többsége, mert a magasabb terheket a forgalmazók – a korábbi jóslatokkal szemben – áthárítják a vásárlókra. Az Európai Unióban elfogadott regisztrációs adóhoz hasonló, a forgalomba helyezéskor fizetendő közteher nagyságát a tagállamok határozzák meg. Magyarországon a regisztrációs adó mértéke a motor lökettérfogatától és környezetvédelmi besorolásától függ.

Egy korszerű, Euro 4-es minősítésű, 1100 köbcentiméteresnél kisebb benzinmotorral szerelt autó esetében az adótétel 120 ezer forintról 126 ezerre változott, az 1,9 literes dízelmotorral szerelt kocsinál pedig 390 ezer forintról 410 ezer forintra. Ez azonban nemcsak az adótétel különbözetének megfelelő, vagyis 6 ezer, illetve 20 ezer forintos drágulást jelent, hiszen a nettó árhoz adott regisztrációs adót még 25 százalékos áfa is terheli, így a drágulás mértéke egy kisebb kocsi esetében is elérheti az ötvenezer forintot, egy középkategóriás modellnél pedig a 120 ezer forintot.

A Renault és Dacia személygépkocsik árlistái 2005. január elsejétől a regisztrációs adót nem tartalmazzák, mert a magyarországi forgalmazó szerint az aktuális törvényi szabályozások értelmében a gépkocsivásárlás nem jelenti automatikusan annak forgalomba helyezését, a regisztrációs adót pedig csak a Magyar Köztársaság területén forgalomba helyezendő személygépkocsik után kell megfizetni, azaz a regisztrációs adó nem képezi a jármű vételárának részét.




Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.