Már január 2-án elrontotta a Detroitban, az amerikai gépkocsi-gyártó ipar fővárosában élő emberek újévi hangulatát egy amerikai üzletember. Malcolm Bricklin, a Visionary Vehicles LLC. elnöke bejelentette, hogy megállapodást kötött a kínai állam tulajdonában levő Chery Automobile Co. nevű autógyártó céggel 250 ezer gépkocsi vásárlására. A gépjárműveket 2007 január elsejétől szeretnék az Egyesült Államokban forgalomba hozni.
Paul Lambert, a Visionary Vehicles értékesítési igazgatója elmondta, hogy 2012-ig középtávú eladási célként 8-10 kategóriában több mint 1 millió jármű eladását tervezik.
„Az amerikai piacra szánt modelleken a Lamborghini, Ferrari és más európai cégek mérnökei és formatervezői is dolgoznak. Szándékunkban áll diesel és vegyes üzemanyaggal működő, hybrid autókat is forgalomba hozni. A jelenlegi árakhoz képest 30 százalékkal alacsonyabb árért Toyota-Lexus minőségű autót kínálunk, és vállalunk az új autókért 100 ezer mérföld vagy 10 év garanciát is” – ígérte Lambert az amerikai fogyasztóknak.
Az USA-ban egyébként az új autók után a gyártók 3 év vagy 36 ezer mérföld teljes garanciát vállalnak, és ezt megfejelik a motorra és a sebességváltóra érvényes 5-7 év vagy 70 ezer mérföldes jótállással. A dél-koreai Hyundai és a japán Honda által átvett Kia autók már évek óta 5 év vagy 60 ezer mérföldes teljes garanciával, plusz az említett főegységekre 10 év vagy 100 ezer mérföldes külön jótállással kerülnek forgalomba.
Bricklin neve nem ismeretlen az amerikai autóiparban: ő volt az az üzletember, aki a ’80-as években megörvendeztette az amerikaiakat a Yugo márkanevű autókkal. A jugoszláviai kisautó importjára alapított cége végül is 1992-ben csődbe ment az alacsony számú eladott kocsik és az elképesztően rossz minőség miatt. Az olcsó Yugókra azóta is mindenki emlékszik, mert gyakorlatilag minden eladott Yugó (10-ből 6-7) rövid időn belül visszakerült az eladóhoz, vagy a szervizben kötött ki, és sokan nem is jelentkeztek a kocsik átvételére a javítás után.
Az 1968-ban indított Subaruval viszont nagyot fogott a vállalkozó kedvű Bricklin: a kezdeti terjesztési nehézségek után a kiváló minőségű japán autók és kisméretű terepjáró gépkocsik ma már nagy népszerűségnek örvendenek az amerikai piacon.
A mindössze 7 évvel ezelőtt létrehozott Chery Automobile nem a legnagyobb autógyártója a kommunista országnak. Kínai hivatalos adatok szerint 2003-ban 92 ezer eladott autóval a nyolcadik helyen állt az ország autógyártói sorában.
A General Motors óriásvállalat képviselője máris nemtetszésének adott hangot a kínai autó neve miatt. Szerinte a fogyasztókat könnyen megtévesztheti a Chery név, ami (nem véletlenül) nagyon hasonlít a Chevy-re, a Chevrolet gépkocsik Egyesült Államokban használt becenevére.
A General Motors dél-koreai vállalata, a GM Daewoo Auto and Technology Co. tavaly decemberben már be is perelte a Cheryt egy amerikai bíróságon. Szerintük a Wuhu városában levő Chery gyár kínai mérnökei ismét lekoppintottak egy modellt tőlük: ezúttal a Szöulban gyártott Chevrolet Spark nevű kisautó hasonlít feltűnően egy kínai gyártmányú autóra.
Forrás: CNN Financial News, Reuters, AP
Feltámadt a BL-győztes, óriási meccsen lett Európa új királya
