Egy, a Tondo-n nemrégiben felfedezett ujjlenyomat lehetséges, hogy pontot tehet a találgatások végére. A római Borghese Galéria restaurátorai ugyanis a kép alapos megtisztítása során, mikroszkóppal vettek észre egy, a festmény bal felső sarkában „elrejtett” ujjlenyomatot. A szakértők szerint Leonardo da Vinci szokása volt, hogy ilyen módon jelölje meg bizonyos festményeit – adja hírül a brit The Guardian.
A kör alakú festmény – mely a kisded Jézust csodáló Máriát és Józsefet ábrázolja – a hozzáértők szerint számtalan olyan formajegyet hordoz, mely egyértelműen Leonardo da Vinci festészeti stílusának feletethető meg. Ilyen például a képen érzékelhető – az alakok kontúrjait finomító – úgynevezett „sfumato” technika, továbbá az a festményen szereplő néhány virág (a kankalin, mint a feltámadás, s a kék veronikafű, mint Szűz Mária kék szemének szimbóluma) melyeket Leonardo ábrázolt előszeretettel a képein.
Jóllehet az ujjlenyomatról ezidáig nem bizonyosodott be, hogy
az a nagymesteré volna, szakértők azonban úgy vélik, ha ez mégis beigazolódik, az annyit mindenesetre alátámasztana, hogy ha nem is teljes egészében Leonardo készítette a képet, mindenesetre közreműködött annak elkészítésében – teszi hozzá a brit The Guardian cikkírója.
További azonosítás és összevetés céljából az olaszok tavasszal nagyított fényképeket küldenek az ujjlenyomatról a Krakkói Czartoryski Múzeumnak, amely Leonardo da Vinci Hermelines hölgy című festményét őrzi, ezen a képen ugyanis egyértelműen a művész ujjlenyomata szerepel.
(Forrás: The Guardian)
Előre megvan az ítélet a Trump-kormányzat elleni perben?
