A tegnap megjelentetett kormányhatározat arról szól, hogy az építést és az üzemeltetést majd az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. végzi el. A határozat maga igencsak sűrűn mondja el, hogy az ÁAK ezt piaci alapon teszi – ez a mondat az alapja annak, hogy ne kelljen majd feltüntetni a költségvetésben az állami vállalat építésre fordított milliárdjait.
A beruházásokat most a büdzsé rendeli meg és finanszírozza, a Nemzeti Autópálya Rt. pedig a lebonyolító. Ahhoz, hogy az ÁAK legyen az építkezések vezetője, ki kell vásárolnia az államot a most épülő sztrádaszakaszokból: meg kell vennie a már átadott részeket a költségvetéstől. Ezt követően a Nemzeti Autópálya Rt. helyett vállalnia kell a lebonyolítást, át kell vennie a folyamatban lévő építkezéseket.
Mindezt kölcsönből fedezné, amelyet a pénzpiacokról vesz fel. Csak az idén mintegy 300 milliárd forintra lesz szüksége – a kérdés az, hogy ehhez bankhitellel vagy kötvénykibocsátással jut-e hozzá. Mivel az átadási folyamat hosszúnak ígérkezik, az idei építések finanszírozása a költségvetést terhelné.
Ahhoz, hogy ez ne legyen így, újabb trükk kell – a most megjelent kormányhatározat erről is szól. E szerint a mostani lebonyolító, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. venné át a megrendelői és finanszírozói szerepet – sürgős gyorsasággal. Egy államilag garantált 125 milliárdos hitelből kivásárolná a költségvetést – erre kapott felhatalmazást az Országgyűléstől a kormány nemrégiben.
Ám az idei építkezések finanszírozása ezzel még nem lenne megoldott. Ahhoz, hogy az NA Rt. fizetni tudja a számlákat, még 158 milliárdra van szüksége – ezt a Magyar Fejlesztési Bank kölcsöne fedezné, természetesen államilag garantálva.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: nem a magyar érdekeket képviselte Ruszin-Szendi Romulusz