Magyarország a 2007-től legalább háromszorosára növekvő éves uniós támogatási keret hatékony lekötése érdekében 27 milliárd forintot irányzott elő 2005-re és 2006-ra olyan nagyprojektek előkészítésére, amelyek 2007–2008-ban azonnal indíthatók lesznek. Az ezzel kapcsolatos felhívás nagy érdeklődést váltott ki; a régiók máris több mint száz javaslattal ostromolják a kormányt.
A felhívás a közlekedés és a környezetvédelem területén az eddigi fejlesztések folytatására vonatkozott – nyilatkozta a Világgazdaságnak Baráth Etele európai uniós ügyekért felelős tárca nélküli miniszter. A munkába a tárcákat és a régiókat egyaránt bevonták, a benyújtott javaslatokról várhatóan márciusban dönt a kormány.
Informatika és távközlés, biotechnológia és egészségipar, üzleti szolgáltató és logisztikai központok, turizmus, jármű-, környezet-, szórakoztatóipar – sorolta a szóba jöhető kiemelt fejlesztési területeket lapunknak Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Egyúttal kizárta annak lehetőségét, hogy bármely tartósan veszteséges vállalat megmentése becsempészhető lenne a készülő nagyprojektek közé.
Hirtelen jött a kérés, hogy a közlekedés és a környezetvédelem témakörében adjanak be nagyprojektjavaslatokat – jegyezték meg több régióban. A közölt projektszám alapján Észak-Magyarország az első a régiók sorában. Valóságos gyűjtési akciót indítottunk a potenciális projektgazdák körében – tájékoztatta a lapot Szabó Roland, az Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség programmenedzsere.
A 24 közlekedési és 12 környezetvédelmi javaslat közül a regionális fejlesztési tanács hét közlekedési és négy környezetvédelmi projektet tart mindenképpen megvalósítandónak. Ezek közé tartozik a Heves megyei hulladékgazdálkodási, a 21. számú főút és térsége közlekedési feltételinek javítását és a 39. számú út megépítését szolgáló projekt.
Nyugat-Dunántúl a második a sorban, és láthatóan nagy hangsúlyt helyez a közlekedésre. Ennek jegyében négy projektet terjesztett elő az észak-déli (M86-M9-es) tengely kiépítésére, amelyek megvalósítása elemi érdeke a régiónak, ezért már a 2005-ös projekt-előkészítő csomagban szeretnék látni az indítványt.
A régió összesen 26 közlekedési javaslatot adott be, együttesen 600 milliárd forint értékben. Ezekhez nyolc környezetvédelmi előterjesztés társul, további 350 milliárd forint értékben.
A Közép-Dunántúl 18 közlekedési és 13 környeztvédelmi indítvánnyal pályázik kormányzati projekt-előkészítésre. Dél-Dunántúl hét közlekedési és hat környezetvédelmi javaslatot terjesztett elő, s ezek közül az M9-es gyorsforgalmi út Szekszárd-Dombóvár szakaszának megépítése, s a regionális hulladékgazdálkodási programok különösen fontosak – közölte Deák Gábor, a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség marketingmenedzsere.
A jelek szerint Dél-Alföld bizonyult a legszerényebbnek. Összesen három közlekedési és két környezetvédelmi tervet adtak be – mondta el Gila Gyöngyi, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség tervezési osztályvezetője. Különlegességként kiemelte azt a nagyprojektajánlatukat, amely az európai városok hálózatában a tudományos és kutatási háttér fejlesztésével tudásközpont létrehozását célozza Szegeden.
Az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség viszont úgy döntött, hogy a kormányzati jóváhagyásig titokban tartja benyújtott indítványait. Majdnem hasonló az álláspontja a központi régiónak. Szabó Imre, a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke csak annyit volt hajlandó elárulni, hogy a régió 1230 milliárd forint értékben tíz közlekedési és 410 milliárd forint értékben kilenc környezetvédelmi javaslatot terjesztett elő.
A következő, 2007-2013 közötti uniós költségvetési periódusra az Európai Unió előírja a közösségi támogatások gyors felhasználását már az időszak elején is, ez teszi szükségessé a nagyprojekt-előkészítést. Szakértői vélemények szerint azonban fontos szem előtt tartani, hogy a költségvetési támogatással kidolgozott nagyprojektek a második Nemzeti fejlesztési terv forrásainak legfeljebb öt százalékát fogják lefedni. Ráadásul, mivel a terv kialakítása és az EU által támogatható tevékenységek meghatározása még folyamatban van, tartani lehet attól, hogy jelenleg nem választhatók ki kellő biztonsággal a 2007 után támogatandó nagyprojektek.
A RÉGIÓK ELÕTERJESZTÉSEI |
(2007-2015. projektszám) |
Közlekedés | Környezetvédelem | |
Dél-Alföld | 3 |
2 |
Dél-Dunántúl | 7 |
6 |
Észak-Alföld | n.a. |
n.a. |
Észak-Magyaro. | 24 |
12 |
Közép-Dunántúl | 18 |
13 |
Közép-Magyaro. | 10 |
9 |
Nyugat-Dunántúl | 26 |
8 |