A gépóriás első startja és landolása

Először emelkedett a magasba a világ eddigi legnagyobb utasszállító gépe, az Airbus A380-as jelzésű modellje szerdán délelőtt a franciaországi Toulouse-ban. Az óriásgép fedélzetén hatfős személyzettel, és mintegy 20 tonnányi, a tesztekhez szükséges műszerrel fél 11-kor startolt több tízezres tömeg előtt, és 14 óra után ért sikeresen földet.

MNO
2005. 04. 27. 13:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az érdeklődők több mint 50 ezer fős tömegének tapsa és ujjongása közepette délelőtt fél 11-kor szakadt el először a földtől az Airbusz konzorcium A380-as jelzésű óriásgépe a franciaországi Toulouse-ban, gyártása színhelyén, és 14 óra 25 perckor biztonságosan földet is ért – jelentette a bbc.co.uk. A „szuperjumbó” régen várt első, több órás próbaútjára fedélzetén hatfős legénységgel és közel 20 tonnányi műszerrel indult – utóbbiakra a tesztelések és megfigyelések elvégzéséhez volt szükség. A két szintes fedélzettel rendelkező, négy hajtóműves repülő landolása előtt üdvözlésképp átrepült a repülőtér felett.

Az európai EADS és a brit BAE Systems tulajdonában lévő Airbus vezetői szerint az akár 840 utas befogadására is képes A380-as a jövő utasszállítója lesz a légiközlekedés fő útvonalain. Az ősellenségnek számító amerikai Boing ezzel szemben egyébként a közepes méretű, de nagy hatótávolságú személyszállítókra esküszik, amit az új 787-es (és az „előtanulmánynak” szánt 747-es) modellben valósítottak meg.

A próbaút legnagyobb része során a gép 10 ezer láb (3000 méter) magasságban, Toulouse 160 kilométeres körzetében, biztonsági okokból kiengedett futóművekkel szelte a levegőt. A biztonsági intézkedések egyikeként a hatfős személyzet – minden eshetőségre készen – az egész út során ejtőernyőt viselt. Az irányító központban maradt szakértők – műholdas kapcsolat segítségével – mindvégig élőben követhették nyomon a fedélzeten történteket, és folyamatosan kapták a gépen elhelyezett műszerek kiértékelésre váró adatait is.

A fel- és leszállást a helyszínen több mint ötvenezer ember nézte végig, de élőben követték nyomon az eseményt a toulouse-i főtéren felállított óriás kivetítőn is. A startot több tévécsatorna élőben közvetítette.

Most még több mint egyéves tesztelési és engedélyeztetési folyamat veszi kezdetét, mielőtt az A380-as utasokkal a fedélzetén is a magasba emelkedhet. Ezen időszak alatt a tesztpilótáknak a mainál jóval veszélyesebb feladatokat is el kell végezniük a gépmadárral – így például szélsőséges sebességen, magasságon és időjárási viszonyok között kell tesztelniük az óriás képességeit és viselkedését.

A projektet – amit az európai politikai vezetők, közöttük Jacques Chirac francia elnök szívesen jellemeztek európai sikertörténetként – nem kerülték el a nehézségek sem. 2004 decemberében például az EADS – az egyik legnagyobb beszállító, és a program 80 százalékának tulajdonosa – bejelentette: addig 1 milliárd angol fonttal (1,5 milliárd euró, közel 375 milliárd forint) lépte túl az eredetileg 8,4 milliárd fontban (12,6 milliárd euró) megszabott pénzügyi kereteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.