Az érdeklődők több mint 50 ezer fős tömegének tapsa és ujjongása közepette délelőtt fél 11-kor szakadt el először a földtől az Airbusz konzorcium A380-as jelzésű óriásgépe a franciaországi Toulouse-ban, gyártása színhelyén, és 14 óra 25 perckor biztonságosan földet is ért – jelentette a bbc.co.uk. A „szuperjumbó” régen várt első, több órás próbaútjára fedélzetén hatfős legénységgel és közel 20 tonnányi műszerrel indult – utóbbiakra a tesztelések és megfigyelések elvégzéséhez volt szükség. A két szintes fedélzettel rendelkező, négy hajtóműves repülő landolása előtt üdvözlésképp átrepült a repülőtér felett.
Az európai EADS és a brit BAE Systems tulajdonában lévő Airbus vezetői szerint az akár 840 utas befogadására is képes A380-as a jövő utasszállítója lesz a légiközlekedés fő útvonalain. Az ősellenségnek számító amerikai Boing ezzel szemben egyébként a közepes méretű, de nagy hatótávolságú személyszállítókra esküszik, amit az új 787-es (és az „előtanulmánynak” szánt 747-es) modellben valósítottak meg.
A próbaút legnagyobb része során a gép 10 ezer láb (3000 méter) magasságban, Toulouse 160 kilométeres körzetében, biztonsági okokból kiengedett futóművekkel szelte a levegőt. A biztonsági intézkedések egyikeként a hatfős személyzet – minden eshetőségre készen – az egész út során ejtőernyőt viselt. Az irányító központban maradt szakértők – műholdas kapcsolat segítségével – mindvégig élőben követhették nyomon a fedélzeten történteket, és folyamatosan kapták a gépen elhelyezett műszerek kiértékelésre váró adatait is.
A fel- és leszállást a helyszínen több mint ötvenezer ember nézte végig, de élőben követték nyomon az eseményt a toulouse-i főtéren felállított óriás kivetítőn is. A startot több tévécsatorna élőben közvetítette.
Most még több mint egyéves tesztelési és engedélyeztetési folyamat veszi kezdetét, mielőtt az A380-as utasokkal a fedélzetén is a magasba emelkedhet. Ezen időszak alatt a tesztpilótáknak a mainál jóval veszélyesebb feladatokat is el kell végezniük a gépmadárral – így például szélsőséges sebességen, magasságon és időjárási viszonyok között kell tesztelniük az óriás képességeit és viselkedését.
A projektet – amit az európai politikai vezetők, közöttük Jacques Chirac francia elnök szívesen jellemeztek európai sikertörténetként – nem kerülték el a nehézségek sem. 2004 decemberében például az EADS – az egyik legnagyobb beszállító, és a program 80 százalékának tulajdonosa – bejelentette: addig 1 milliárd angol fonttal (1,5 milliárd euró, közel 375 milliárd forint) lépte túl az eredetileg 8,4 milliárd fontban (12,6 milliárd euró) megszabott pénzügyi kereteket.

Hamarosan találkozhat Donald Trump és Orbán Viktor