A forint erősödéséhez vezethet rövidebb távon a kormány bejelentése, miszerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. az év második felében 690 milliárd forint (2,8 milliárd euró) értékű devizakötvény-kibocsátást tervez. Mivel a felvett devizát az ÁAK forintra fogja konvertálni, ez rövid távon valóban a forint iránti kereslet növekedését hozhatja, már ha nem vesszük figyelembe a megnövekvő középtávú kockázatokat – írja a Napi Gazdaság.
A tervek szerint 2006 végéig a magyar autópálya-hálózat hossza 330 kilométerrel nő. Ez meglehetősen jelentős bővülés, az új autópályák kezdeti beruházási költsége 600 milliárd forint körüli összegre rúg.
Az erőltetett ütemű pályaépítésbe minden bizonnyal belejátszik, hogy jövőre parlamenti választások lesznek Magyarországon. A helyzetet jelentősen bonyolítja, hogy az elmúlt három évben a költségvetési hiány folyamatosan túllépte a tervezett mértéket, az útépítésekkel járó jelentős kiadások pedig már biztosan nem férnének bele a büdzsébe.
A megoldást egy, az unió által is elfogadott számviteli trükk jelenti: a beruházást a költségvetésen kívüli, piaci elvek alapján működő vállalkozásba kell áthelyezni. A kormány választása az ÁAK-ra esett. A „piaci elvek alapján működő” ÁAK veszi fel tehát a hitelt, s így nem növeli a hivatalos államadósságot. A hitelt (kötvényből) euróban veszi fel az ÁAK, hiszen a magyar kötvénypiac valószínűleg nem tudna felszívni egy ilyen gyors ütemben végrehajtott óriás kibocsátást, a hozamok jelentősen megemelkedhetnének.
Ha egy vállalkozás közel hárommilliárd eurós hitelfelvételre készül, amelyből magyarországi beruházásokat finanszíroz, akkor később az eurót át kell váltani forintra, s ekkora összeg esetén ez jelentős vételi nyomást, így forinterősödést eredményezhet. Mivel a forint a lebegtetési sáv erős oldalán van, túl sok további erősödésre már nincs sok esély. Viszont a továbbra is fennálló kamatkülönbözet miatt már az is elég, ha tudják, a forintot az állam hatalmas közvetett intervenciója erősen fogja tartani. Ennek rövid távú hatása akár még a forinthozamok csökkenése is lehet.
A stratégia rövid távon pozitív eredménnyel járhat, hiszen a jelentős hitelfelvétel ellenére az átlagos finanszírozási költség csökken, viszont hosszú távon kellemetlen következményei lehetnek a kormányzati lépésnek, hiszen az eurókibocsátásnak éppen az az értelme, hogy a kiszorítási hatást, a forinthozamok emelkedését megakadályozza. Ez viszont azt jelenti, hogy az óriási beruházás itthon nem okoz változást a megtakarítási hajlandóságban, vagyis a projekt teljes költsége a folyó fizetési mérleg hiányát növeli. A végeredmény az lehet, hogy egy jelentősen megnövekedett devizakitettséggel és folyó fizetési mérleghiánnyal küzdő kis ország leszünk, amelynek a gyors eurórégiós csatlakozásáról szőtt álmai egy pillanat alatt foszolhatnak semmivé – írja a Napi Gazdaság.
Az autópálya-építéssel kapcsolatban bírálta a kormányzati tevékenységét Fónagy János – adta hírül a teletext.hu. A fideszes képviselő jelezte: a 2005-re törvényben előirányzott 300 milliárd forint helyett a Nemzeti Autópálya Rt. mintegy 280 milliárd forintnyi hitelt vesz fel, valamint 500-600 milliárd forintnyi kötvényt tervez kibocsátani.
Fónagy kiemelte: egy ilyen értékű kötvénykibocsátás 25 éves futamidővel 200-250 milliárdos kamatot jelent, ha pedig a lejárat végén az állam nem tudja a kötvényeket visszavásárolni, akkor a tulajdonjog is elvész.