Emelnék a menetjegyek árát a Volán-társaságok

Hét százalékkal emelnék a menetjegyek árát a Volán-társaságok, erről azonban még nem állapodtak meg a pénzügyi tárcával. A cégek egyre rosszabb helyzetben vannak, különösen a falvakat érinti a járatritkítás.

Magyar Nemzet
2005. 05. 06. 22:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A huszonnégy Volán-társaság az idén a hatóságilag szabályozott autóbusz-tarifákat 4,5 százalékkal növelhette meg, ez azonban – mivel infláció alatti áremelésről lehetett csak szó – nem elegendő a szolgáltatási színvonal szinten tartásához sem. Információink szerint a Pénzügyminisztériumban egyelőre azért nem támogatják a Volán-cégek által igényelt jegyáremelést, mert az állam nem tudná kifizetni a kedvezményes menetjegyek utáni fogyasztói árkiegészítést. Abban az esetben ugyanis, ha hét százalékkal változnának a tarifák, a büdzséből is többet kellene fizetni a szociális vagy az államilag garantált kedvezményes – például diák-nyugdíjas – menetjegyek után, erre azonban nincs pénz a költségvetésben.

Szorult helyzetben vannak ugyanakkor a társaságok, hiszen a reálértéken számítva csökkenő árbevétel miatt a szükséges fejlesztéseket nem tudják elvégezni, és az országos hálózat egyre több útvonalán ritkították meg a járatokat.
Ezzel a forgalmuk és az árbevételük is folyamatosan csökken. Értesüléseink szerint a társaságok újabb hétszázalékos áremeléssel kívánják ellensúlyozni a tavalyi és az idei év infláció alatti tarifadrágulás számukra kedvezőtlen hatását. Tavaly a Volán-társaságok 10,3 százalékos jegyáremelésre tartottak igényt, ám csak három százalékkal drágultak a tarifák a 12-ről 15 százalékra növekvő áfa miatt. Ugyanakkor ezt az öszszeget vissza kellett fizetniük a költségvetésbe. Az idén 7,3 százalékot jeleztek a pénzügyi kormányzat felé, amiből 4,5 százalékos emelés lett.
Nemcsak az autóbusz-társaságok gazdasági helyzetét, hanem a szolgáltatási színvonalat is befolyásolja az Európai Unió azon rendelkezése, miszerint a cégek év elejétől nem kötelesek a veszteséges járatokat fenntartani. Ez elsősorban a kis lélekszámú településeket érinti. Mindez komoly problémákat okozott már év elején, hiszen a falvakban élők a munkahelyükre nem tudtak eljutni és a tanulóknak is gondot okozott a közlekedés a kimaradt járatok miatt. A társaságok az idén százmillió forintos állami forrást használhatnak fel a veszteséges járatok üzemeltetéséhez, ez az összeg azonban nagyon kevésnek bizonyul.






Tóth András sajtókampányt emleget

Munkatársainktól
Sajtókampányként éli meg Tóth András nemzetbiztonsági államtitkár a napokban róla megjelent híreket, és ezért jogi ellenlépéseket helyezett kilátásba. Az MSZP-s politikust az késztette megszólalásra, hogy belpolitikai hullámokat vert fel a felügyelete alatt álló Nemzetbiztonsági Hivatal eljárása, aminek eredményeként bezúzták Kulcsár Attila telefonlehallgatási jegyzőkönyveit. Szekeres Imre, az MSZP elnökhelyettese szerint a Fidesz ez ügyben tanúsított magatartása hazaárulás, Répássy Róbert ezzel szemben úgy vélte, hogy itt bűnpártolásról lehet szó, amelynek elkövetőit a szocialistáknál kell keresni.
Részletek a 3. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.