EU vagy nem EU?

Az unió válságát, sőt hanyatlását eredményezheti, ha a „nem” kerül többségbe az uniós alkotmányról vasárnap rendezendő francia népszavazáson, állítják elemzők és politikusok is. Ráadásul – szintén általános nézet szerint – a szavazók belpolitikai kérdésként döntenek majd huszonöt ország együttműködésének sorsáról. Egyes vélemények szerint az új tagok csak veszthetnek az elutasítással.

Orosz Zoltán
2005. 05. 28. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.



Deja vu
Robert Schuman francia külügyminiszter 1950. májusában jelentette be az Európai Szén- és Acélközösség (ESZAK) létrehozására vonatkozó tervét, aminek nyomán a mai EU egyik elődintézménye létrejött. Az úgynevezett Schuman-terv pozitív fogadtatása nyomán Párizs már 1950 októberében nyilvánosságra hozta a francia miniszterelnökről elnevezett Pleven-tervet, amely az Európai Védelmi Közösségre (EVK), egy európai közös hadsereg létrehozására vonatkozó elképzelést tartalmazott. Az EVK-t létrehozó szerződést 1952 májusában írták alá, de életbe lépése előtt még szükség volt arra, hogy a csatlakozó országokban ratifikálják. De párhuzamosan máris a következő, az Európai Politikai Közösséget megteremtő lépésen dolgoztak az európai integráció hívei. Az EVK-t szép sorjában ratifikálták is a részes államok, amikor már csak a francia – illetve a Párizs döntésére váró olasz – megerősítésre volt szükség. Ám az indokínai háborúba bonyolódott és a vereség szélére sodródott franciák a tervezet körül kialakult belpolitikai vita következtében végül nem ratifikálták. Ezzel nem csak a tagok szuverenitását épp eléggé korlátozó EVK, hanem a gazdasági és védelmi mellett további, politikai integrációt előirányzó EPK is lekerült a napirendről. A politikai integrációt ezt követően – majdnem 40 évvel később – az 1991-ben aláírt maastrichti szerződés élesztette újjá.
„Válság”, „hanyatlás”, „bizonytalanság”, a bővítés leállítása, a legújabb tagfelvétel utólagos elutasítása, az egy éve belépőknek járó pénzek megnyirbálása – ezek a kifejezések ismétlődnek az Európai Unió alkotmányos szerződéséről vasárnap tartandó francia referendumról szóló elemzésekben és nyilatkozatokban a „nem” győzelmének lehetséges hatásai kapcsán. Márpedig a jelenleg ismert felmérések az elutasítók 6-8 százalékos többségét jelzik előre. Ha pedig a várakozások beigazolódnak, biztos, hogy nem lép életbe a rendkívül nehezen kialkudott uniós alaptörvény – mivel ahhoz mind a 25 tagnak ratifikálnia kellene.



Az unió számára a „belügyekben” minden bizonnyal a politikai integráció lelassulását, a bonyolult, kevésbé hatékony döntéshozatali formák fenntartását, a kormányközi együttműködési jelleg továbbélését hozhatja a francia elutasítás. Mindez egyben azt is jelenti, hogy az EU nem lesz képes növelni hatékonyságát, s így súlyát sem a nemzetközi politika porondján, sőt még veszít is abból az egyet nem értés ilyen formájú „deklarálása” nyomán. Különösen, ha azt épp az eredeti kezdeményezők, a németekkel együtt az integrációt azóta is a vállukon vivő franciák jegyzik. Gazdasági téren a hétéves közös költségvetés elfogadása nehezül meg, és a pénzpiacokon az euró néz majd nehéz napok elé (az euró máris két hónapos mélypontra zuhant a dollárral szemben).

Az új tagországok számára a „nem” Marek Belka lengyel kormányfő szerint kevesebb szolidaritást és kevesebb pénzt, összességében „csak negatívumokat” jelent majd. A tízek félelmei szerint felvételükkel kapcsolatos elutasításukat nyilvánítják ki majd utólag a franciák, akik Párizs nem egy gazdasági problémáját vezetik vissza a bővítésre. Ha a félelmek beigazolódnak, az kifejezetten bomlasztja majd az EU-t: még jobban az Egyesült Államokhoz kötheti ugyanis a csatlakozási tárgyalások során az unióval való alkudozásban Washingtonra egyébként is szívesen támaszkodó közép-európai és balti tagállamokat. Mindenki jól emlékszik még az Irak elleni amerikai támadás előtt nem sokkal megjelent deklarációkra, amelyekben a francia és német állásponttal szemben támogatásukról biztosították Bush elnököt többek között a közép-európai és balti országok is – s válaszképp Párizsból lényegében szuverenitásukat megkérdőjelező feddést kaptak.

De a vasárnapi eredménytől függhet a bolgár, román és török csatlakozás, általában a bővítés folytatásának kérdése is. A szeptemberre előrehozott németországi választásokon a koalícióval szemben nem rossz eséllyel induló berlini kereszténydemokraták (CDU) szóvivője például a minap kijelentette: ha a franciák nemet mondanak, félre kell tenni Bulgária és Románia csatlakozását. Ráadásul a konszenzus hiányának megnyilvánulása már ilyen nyilatkozatok nélkül is a bővítés újragondolására indíthatja a huszonötöket.

Bár az uniós témáról szóló népszavazás megismétlése nem ismeretlen az EU történetében (példa Írország, ahol a nizzai szerződésről tartott második referendumon már sikerült megszerezni az elsőre még elutasító lakosság támogatását), szakértők szerint azonban pótvizsgára ezúttal nem lehet számítani. Sokkal valószínűbb, hogy a tagországok vezetői inkább újra asztalhoz ülnek, és megpróbálják újfajta tartalommal megtölteni a szerződés kulcsfontosságú részeit – mint amilyen az, hogy a sokak által túl liberális színezetűre sikeredett alkotmányból kimaradt a vén kontinens keresztény gyökereinek rögzítése.

Vannak optimisták, akik az elutasítást előrejelző közvélemény-kutatások közepette sem felejtenek el emlékeztetni: a meglepetés sem kizárt, mivel – szintén a felmérések tanúsága szerint – a szavazók 20 százaléka még nem jutott végső elhatározásra, igennel vagy nemmel szavaz. De felidézik a maastrichti szerződésről tartott referendumot is, amikor az előre jelzett fölényes siker az urnazárásra mindössze két százalékosra olvadt. De az ő optimizmusukat is letöri a tény, hogy számos népszavazás van még hátra a francia esetleges sikere után is. Így a holland, ahol szintén nagy veszélyben van az igen győzelme, vagy a hagyományosan euroszkeptikus Nagy-Britannia és Dánia – igaz persze, hogy az utóbbiak elutasítása közel sem rázná meg annyira az EU-t, mint a francia „nem”.

A francia belpolitikát sem hagyja érintetlenül a népszavazás – ebben szintén egyetért minden kommentár. Sőt, lényegében arról szól. Ezek szerint a francia választópolgár a romló gazdasági helyzet, a magas (10 százalékos) munkanélküliség miatt akarja büntetni a kormányt, illetve a problémákat a bővítésre vezeti vissza (külön kikelve például a francia kollégáikat tönkretevő lengyel vízvezeték-szerelők, vagy az új tagok túlságosan enyhe adórendszere ellen).

Jacques Chirac köztársasági elnök, illetve Francois Hollande, a szocialisták első titkára számára a jövőjükről szól a voksolás. Mindkettejüknek az „igen” győzelmére van szüksége. Chirac elnök ugyan ellentétes eredmény esetén sem fog lemondani, de ebben az esetben elszállnak a harmadik elnöki periódusra való jelölésének esélyei. Ezzel szemben a kormányzó jobbközép UMP elnöke, egyben pártjában Chirac versenytársa, Nicolas Sarkozy „csak” erre vár, hogy az államfő helyébe léphessen – de úgy taktikázik, hogy a támogató eredményből is politikai tőkét kovácsolhasson. Jean-Pierre Raffarin kormányfő azonban feltehetően az eredménytől függetlenül távozásra kényszerül.

Hasonlóan a referendum dönthet – nem hivatalosan – a jövendő elnökjelölt személyéről az ellenzéki szocialistáknál is. A „nem” az ellen kampány egyik vezéralakjának számítóLaurent Fabius helyzetét erősítené a megosztott szocialisták között, míg az igen Lionel Jospinnek kedvezne.

Franciaország EU-n belüli helyzetét az „igen” kétségtelenül erősítené, mivel Párizsnak több szavazatot biztosít az alapszerződés, és több régi vesszőparipájuk is bekerült a dokumentumba, míg az elutasítás megtépázná a francia tekintélyt és befolyást. Ezt Párizs egy kevesebb országra kiterjedő, de szorosabb együttműködés beindításával, az unión belüli klikkesedéssel próbálhatja várakozások szerint ellensúlyozni.

A támogatás megszerzése érdekében Jacques Chirac köztársasági elnök minden követ megmozgat, és az utolsó pillanatokban, csürötökön este is az „igen” választására hívta fel honfitársait még egy rádió- és televízióbeszédben, melyben főleg felelősségtudatukra próbál hatni – főműsoridőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.