Katasztrófát okozhat az új légiirányítás

Óriási katasztrófát okozhat az új légiirányítási rendszer bevezetése a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) szerint, ezért nyílt levélben fordultak Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz. A szakszervezet korábban Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert is többször megkereste ez ügyben. Eddig nem kaptak választ a megkeresésekre.

Kovács Zita
2005. 05. 09. 11:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz fordult panasszal a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke, Metes György. A nyílt levél szerint az új légtérszerkezet bevezetése katasztrófahelyzetet teremt Magyarország légterében, és kockáztatja a repülőkön utazók életét is. Az MLSZSZ korábban többször is megkereste Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, aki eddig még csak nem is válaszolt, pedig a helyzet a szakszervezet szerint súlyos.

A levél szerint a HungaroControl a legalapvetőbb kockázatelemzéseket sem hajtotta végre a változtatások bevezetése előtt. A szakszervezet hozzáteszi: a HungaroControl nem képezte ki megfelelően a légiforgalmi irányítókat, nem biztosított kellő időt az új eljárások elsajátítására, és a megnövekedett feladatokhoz nem garantálja a szükséges létszámot. A HungaroControl által bevezetni szándékozott új légtérszerkezet a repülőgépek biztonságos elkülönítését rendkívüli módon megnehezíti, egyes esetekben kimondottan veszélyhelyzetet teremt – véli az MLSZSZ.

Ezzel szemben a HungaroControl azt állítja, hogy az új szabályozással biztonságosan és rugalmasan növekedhet tovább a fővárosi repülőtér légi forgalma.

– A nyílt levelet Gyurcsány Ferenc miniszterelnök olvasta – mondta a Színes Bulvár Lapnak Batiz András kormányszóvivő. Hozzátette: szerinte nem lesz vészhelyzet, mert csütörtökön csak az új rendszer tesztelése kezdődik, a működő régi mellett. A miniszterelnök válaszol a levélre, de nem tervez egyéb lépéseket – közölte.

– Nem igaz, hogy csak a tesztelés kezdődik a héten, hiszen a HungaroControl már korábban közölte: május 12-én módosul a magyar légtér szerkezete, tehát élesben „vetik be” az új légiirányítási rendszert – mondta a Magyar Nemzet Online-nak Metes György, a MLSZSZ vezetője. Hozzátette: emberek ezreinek a katasztrófát jelentheti, hogy a légiirányítókat és a pilótákat nem készítették fel megfelelően az új helyzetre.

A HungaroControl múlt héten közölte: a magyar légtér szerkezetének módosulásával tovább nőhet a Ferihegyi Repülőtér légi kapacitása. Hozzátették: ennek eredményeként mások lesznek a légterek jellemzői, a légiforgalmi eljárások, a bevezető és kivezető irányok, ezenkívül új le- és felszállási útvonalakat jelölnek ki a főváros körzetében lévő légterekben. Jelezték: céljuk a biztonságosabb, rugalmasabb és késedelemmentes légiközlekedés kialakítása. Metes György cáfolta, hogy egy biztonságosabb rendszerről lenne szó. Elmondta: az új légtérszerkezet bevezetésével éppen hogy bonyolultabbá válik a légiirányítás, ami miatt a kapacitást is vissza kell fogni. „Érthetetlen, miért nem szakemberekkel végeztették el az új rendszer kidolgozását. Nem hozzáértők végezték el a munkát, amit az is bizonyít, hogy a HungaroControl már a beindítás előtt jelezte a nemzetközi légiközlekedési világnak, hogy 12 pontban szeretnének változtatni az új légtérszerkezet bevezetéséről szóló anyagon. Nem lenne szabad ily módon emberek életével játszani” – tette hozzá.

A szakszervezet korábban is jelezte: veszélyezteti a légiközlekedést, ha a Budapest Airport forgalomnövekedése az idei első negyedév tendenciájával folytatódik. Ferihegy forgalma márciusban már meghaladta a nyári csúcsra jellemző mértéket: egy hónap alatt több mint tízezer érkező-induló repülőgépet kezeltek az irányítók. Ráadásul a légiközlekedés európai irányítását felügyelő EuroControl adatai szerint a magyar légiforgalmi irányítás tavaly egymillió perc késést okozott a légitársaságoknak, ez azonban idén akár két-háromszorosára is növekedhet. A szakszervezet szerint ugyanakkor a következmények ennél is súlyosabbak lehetnek, az úgynevezett repülési eljárások híján ugyanis a gépek útvonalának kiválasztásánál a légiirányítók improvizálni kényszerülnek, ez pedig jelentősen megnöveli az emberi hiba valószínűségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.