Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz fordult panasszal a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke, Metes György. A nyílt levél szerint az új légtérszerkezet bevezetése katasztrófahelyzetet teremt Magyarország légterében, és kockáztatja a repülőkön utazók életét is. Az MLSZSZ korábban többször is megkereste Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, aki eddig még csak nem is válaszolt, pedig a helyzet a szakszervezet szerint súlyos.
A levél szerint a HungaroControl a legalapvetőbb kockázatelemzéseket sem hajtotta végre a változtatások bevezetése előtt. A szakszervezet hozzáteszi: a HungaroControl nem képezte ki megfelelően a légiforgalmi irányítókat, nem biztosított kellő időt az új eljárások elsajátítására, és a megnövekedett feladatokhoz nem garantálja a szükséges létszámot. A HungaroControl által bevezetni szándékozott új légtérszerkezet a repülőgépek biztonságos elkülönítését rendkívüli módon megnehezíti, egyes esetekben kimondottan veszélyhelyzetet teremt – véli az MLSZSZ.
Ezzel szemben a HungaroControl azt állítja, hogy az új szabályozással biztonságosan és rugalmasan növekedhet tovább a fővárosi repülőtér légi forgalma.
– A nyílt levelet Gyurcsány Ferenc miniszterelnök olvasta – mondta a Színes Bulvár Lapnak Batiz András kormányszóvivő. Hozzátette: szerinte nem lesz vészhelyzet, mert csütörtökön csak az új rendszer tesztelése kezdődik, a működő régi mellett. A miniszterelnök válaszol a levélre, de nem tervez egyéb lépéseket – közölte.
– Nem igaz, hogy csak a tesztelés kezdődik a héten, hiszen a HungaroControl már korábban közölte: május 12-én módosul a magyar légtér szerkezete, tehát élesben „vetik be” az új légiirányítási rendszert – mondta a Magyar Nemzet Online-nak Metes György, a MLSZSZ vezetője. Hozzátette: emberek ezreinek a katasztrófát jelentheti, hogy a légiirányítókat és a pilótákat nem készítették fel megfelelően az új helyzetre.
A HungaroControl múlt héten közölte: a magyar légtér szerkezetének módosulásával tovább nőhet a Ferihegyi Repülőtér légi kapacitása. Hozzátették: ennek eredményeként mások lesznek a légterek jellemzői, a légiforgalmi eljárások, a bevezető és kivezető irányok, ezenkívül új le- és felszállási útvonalakat jelölnek ki a főváros körzetében lévő légterekben. Jelezték: céljuk a biztonságosabb, rugalmasabb és késedelemmentes légiközlekedés kialakítása. Metes György cáfolta, hogy egy biztonságosabb rendszerről lenne szó. Elmondta: az új légtérszerkezet bevezetésével éppen hogy bonyolultabbá válik a légiirányítás, ami miatt a kapacitást is vissza kell fogni. „Érthetetlen, miért nem szakemberekkel végeztették el az új rendszer kidolgozását. Nem hozzáértők végezték el a munkát, amit az is bizonyít, hogy a HungaroControl már a beindítás előtt jelezte a nemzetközi légiközlekedési világnak, hogy 12 pontban szeretnének változtatni az új légtérszerkezet bevezetéséről szóló anyagon. Nem lenne szabad ily módon emberek életével játszani” – tette hozzá.
A szakszervezet korábban is jelezte: veszélyezteti a légiközlekedést, ha a Budapest Airport forgalomnövekedése az idei első negyedév tendenciájával folytatódik. Ferihegy forgalma márciusban már meghaladta a nyári csúcsra jellemző mértéket: egy hónap alatt több mint tízezer érkező-induló repülőgépet kezeltek az irányítók. Ráadásul a légiközlekedés európai irányítását felügyelő EuroControl adatai szerint a magyar légiforgalmi irányítás tavaly egymillió perc késést okozott a légitársaságoknak, ez azonban idén akár két-háromszorosára is növekedhet. A szakszervezet szerint ugyanakkor a következmények ennél is súlyosabbak lehetnek, az úgynevezett repülési eljárások híján ugyanis a gépek útvonalának kiválasztásánál a légiirányítók improvizálni kényszerülnek, ez pedig jelentősen megnöveli az emberi hiba valószínűségét.

Eladó a vármegye legkisebb háza – különleges ajánlat Vérteskethelyről