Újra az MKK Rt. kezelné az APEH kinnlévőségeit?

Egy, a parlament előtt lévő törvényjavaslat értelmében újra kizárólag a Magyar Követeléskezelő (MKK) Rt.-nek értékesíthetné az APEH az adó- és járuléktartozásokat. Ez a felállás már működött 1999 és 2002 között, akkor az MKK-ra engedményezte az adóhivatal a követeléseket, azt követően viszont pályázatokat (szám szerint hatot) írt ki a követelések értékesítésére.

MNO
2005. 05. 05. 6:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MFB százszázalékos tulajdonában lévő MKK ezek közül három alkalommal szerepelt sikeresen, de mellette még két társaságnak, az OTP Faktoring Rt.-nek és a Wallis-csoportba tartozó Hungaroholding Rt.-nek is jutott egy-egy „falat”.

Ha elfogadják a törvényt, akkor a pénzügyminiszter jóváhagyásától függ a megállapodás hatálybalépése; a törvény egyébként a kihirdetés napját követő 15. napon lép hatályba, vagyis a idei üzleti terveket is befolyásolhatja. Erről szerette volna a lap megkérdezni a korábbi pályázatokon nyertes cégeket; lapzártáig a Hungaroholding illetékesét nem sikerült elérniük, míg Rosenthal Zoltán, az MKK vezérigazgatója korainak tartotta, hogy nyilatkozzon az ügyben. Az OTP kommunikációs osztálya a következő üzenetet juttatta el a Napi Gazdasághoz: „amennyiben olyan törvényjavaslat kerül elfogadásra, amely szerint az APEH közvetlenül a Magyar Követeléskezelő Rt.-nek értékesítené követeléseit, egy korábban már alkalmazott gyakorlat térne vissza. Ennek oka feltételezhetően az, hogy információ hiányában a nyilvános értékesítés során a pályázók számos esetben nem voltak képesek kedvező ajánlatot tenni”.

A koalíciós párti beterjesztők, Bőhm András (SZDSZ) és Szabó Lajos (MSZP) képviselők indoklása szerint az MKK hatékonyabban tudja elvégezni ezt a munkát: a kizárólagosságot biztosító időszakban a tőkeérték 2,55 százaléka körüli megtérülést tudott a cég felmutatni, a jelenlegi, piaci alapú modellben viszont csak átlagosan 1,25 százalékos a megtérülés. A különbséget a többszörös állami, hatósági kontroll eredményességével magyarázzák, illetve azzal, hogy a pályázati rendszerben meghosszabbodott az az idő, mire a felszámolás megindításától a nyertes cégekhez eljutottak a követelések.

Valamelyest másképp emlékszik Várszeghi György, az adóhivatal felszámolási és végrehajtási főosztályának vezetője, aki szerint igaz, hogy kezdetben az átvett tőkekövetelések 4 százalékáról szólt a megállapodás – vagyis ennyit fizetett papíron az MKK az APEH-nek –, ám 1 százalékot költségbeszámítás címén levágtak. Később, a tapasztalatok birtokában leszállították 2 százalékra a tőkearányos elszámolást, de közben megmaradt az 1 százalékos költséghányad. Ez nagyjából megfelel a mostani állapotoknak, a pályázati rendszerben a tőke legalább 1 százalékát kell megfizetnie a nyertesnek, viszont nincs költségelszámolás. A negatív tendencia itt is megfigyelhető: míg korábban volt, hogy 2 vagy 1,5 százalék jutott az APEH-nek, az utóbbi időben meg kellett elégednie az 1 százalékkal, sőt a legutolsó pályázat eredménytelenül zárult. A mi szempontunkból végeredményben mindegy, hogy ki az engedményes, az viszont hasznos volna, ha nem kellene újra a költségelszámolással bajlódnunk – mondta Várszeghi György.

A tartozások iránt tehát megcsappant az érdeklődés, ezen azonban változtathat a javaslat azon pontja, amelyik lehetővé tenné, hogy az – APEH által csak a törvény hatálybalépését követően – engedményezett követelések érvényesítésére az engedményes polgári peres vagy nem peres eljárást indítson. Ez az eszköz jelenleg kizárólag az adóhivatalnak áll rendelkezésére. A képviselők ezzel a javaslattal egyébként szembehelyezkednek a Legfelsőbb Bíróság 2/2004. polgári jogegységi határozatában foglalt értelmezéssel: eszerint az adóhivatal hitelezői követeléseinek enedményese az anyagi jogi szabályok szerint helytállni köteles (mögöttesen felelős) személytől polgári peres eljárásban nem követelheti a tartozás megfizetését. Várszeghi szerint viszont egy régi probléma oldódna meg ezzel, s valószínűleg kelendőbbé válhatnának az APEH követeléscsomagjai is. A megtérülési mutatókon azonban nem javítana nagyságrendileg az esetleges változás, a főosztályvezető szerint a jelenlegi, 0,8–0,9 százalékos eredmény ezzel együtt sem múlná felül jelentősen az 1 százalékot. A képviselők szerint több száz millió forint bevételt hozna ez a módosítás a költségvetésnek.

A törvényjavaslat előterjesztői arról is gondoskodnak, hogy jogszabályi szinten alaposan körülbástyázva, az uniós jogharmonizációs – különösen a versenyjogi – követelményeknek megfelelően történhessen a követelések továbbengedményezése.

Az adóhivatal által nyilvántartott kinnlévőség-állomány meghaladja a 400 milliárd forintot, tavaly a működő gazdálkodó szervezetek és a magánszemélyek esetében a 350 milliárdot. Mintegy 70 milliárd forint tartozást törölnek a nyilvántartásból.

Forrás: Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.