Botrány Indianapolisban

Nem álltak rajthoz a Michelin-abroncsokat használó csapatok Indianapolisban, miután a gumigyártó arra kérte őket, hogy ne vegyenek részt a mai versenyen. A futamon hat autó indult, a nézők elégedetlenkedtek: palackokat dobáltak be, emberek futkostak a pályán. A versenyt Michael Schumacher nyerte.

MNO
2005. 06. 19. 19:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki elindult, pontot szerzett

Nem álltak a rajtrácsra, hanem a felvezető kör után visszamentek a boxba a Michelin partnercsapatai, miután a gumigyártó azt kérte tőlük, hogy biztonsági okok miatt ne vegyenek részt a Forma-1 indianapolisi futamán. Így hat autó (a Ferrari, a Jordan-Toyota és a Minardi-Cosworth istállóiból) „háziversenyét” láthatták a nézők Indianapolisban, az Egyesült Államok nagydíján – a kialakult helyzettel pedig korántsem elégedettek: palackokat dobáltak be, emberek futkostak a pályán. Többen elindultak haza – mint ahogy a versenyben részt nem vevő pilóták, illetve Bernie Ecclestone, a Forma-1 irányítója is.

Az FIA elutasította a Michelint

Az ügy előzménye, hogy Ralf Schumacher autója súlyos balesetet szenvedett az egyik szabadedzésen (helyette ma Zonta indul). A Michelin, mivel nem találta Schumacher defektjének okát, arra gyanakodott, hogy sorozathibás gumiszettet hozott Indianapolisba, így arra kérte a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), engedélyezze, hogy új abroncsokat használhassanak csapatai az Egyesült Államok nagydíján. (Ha a verseny előtt gumit cserél valamelyik csapat, azt súlyosan megbüntetik.) Az FIA elutasította a Michelin kérését. Ezt követően a gumigyártó azzal a javaslattal állt elő, hogy a célegyenes előtti oválkanyart egy sikánnal lassítsák le a biztonság érdekében. „Nem tudunk teljes biztonságot garantálni a csapataink számára. Úgy döntöttünk, hogy a jelenlegi gumijainkkal nem versenyzünk ezen a pályán. Ezért megismételjük a kérésünket, hogy lényegesen csökkentsék le a sebességet a 12. és 13. kanyar között.” – áll közleményükben. Az FIA azonban tartja magát eddigi álláspontjához: a Michelinnek lehetősége van arra, hogy utasítsa csapatait a 12-es és 13-as kanyar között a lassításra, illetve arra, hogy új gumikat tegyenek fel, amelyeket nem használtak az időmérő edzésen (ami büntetést vonna maga után), vagy arra, hogy a verseny során többször kereket cseréljenek (amennyiben ez biztonsági okokból indokolt). A csapatok döntik el, hogy el akarnak-e indulni Indianapolisban, vagy sem – reagált írásban Charlie Whiting versenyigazgató,hozzátéve: „megváltoztatni egy pályát azért, hogy néhány csapat szereplését segítsük, az a szabályok megszegése lenne, és igazságtalan azokkal szemben, akik megfelelő abroncsokkal érkeztek Indianapolisba”. A döntéshez hozzátartozik az is: a verseny előtt összehívták a csapatfőnököket, hogy engednék-e a lassító beiktatását. Egy csapat mondott nemet: a Ferrari, mely egyébként korábban kerékgondokkal küszködött.

A Michelin partnercsapatai: Renault, McLaren-Mercedes, Toyota, a BAR-Honda, Williams-BMW, Sauber-Petronas és a Red Bull-Cosworth. Bridgeston-gumit használ a Ferrari, a Jordan-Toyota és a Minardi-Cosworth.

A nézőket sajnálják

Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke nyilatkozatában hangsúlyozta: nagyon komoly ok miatt kellett visszalépniük. – Versenyezni akartunk, ki szerettük volna szolgálni a szurkolókat és a nézőket. Sajnálom a drukkereket és a tévé előtt ülő rajongókat – mondta, hozzátéve: a pilótái biztonsága az első számú szempont, és nem volt hajlandó vállalni a felelősséget egy esetleges gumihibából történö baleset miatt.

Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke elmondta: azért döntöttek a csapatok a verseny feladása mellett, mert a Michelin írásba adta, hogy a gumik nem biztonságosak.

Paul Stoddart, a Minardi-Cosworth csapatfőnöke arról beszélt: ők sem akartak részt venni a verrsenyen, de a Jordan lépése miatt végül nem állhattak ki. Ez nem verseny, hanem bohózat – minősítette a versenyt.

Luca Colajanni, a Ferrari sajtófőnöke azonban kijelentette: fel sem merült a csapat visszalépése. – Egész hétvégén készültünk a versenyre, nem tehettük meg, hogy ne induljunk. Sajnáljuk a szurkolók ezreit, de egyértelmű, hogy ez a Michelin hibája miatt történt – vélekedett.

Schumacher nyert

Egyesült Államok Nagydíját Michael Schumacher nyerte (Ferrari), a második helyen Barrichello (Ferrari) végzett. 3. Monteiro (Jordan-Toyota), 4. Karhikeyan (Jordan-Toyota), 5. Albers (Minardi-Cosworth), 6. Friesacher (Minardi-Cosworth).

(Forrás: NSO, formula.hu, f1hirek.hu, hirado.hu, RTL Klub)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.