Piackutatók: 12 milliárdos részesedés

A Piackutatók Magyarországi Szövetségét majdnem pontosan nyolc évvel ezelőtt a közvélemény- és piackutató szakma akkor legjelentősebb tíz cége alapította, és mára a 23 tagcég a magyar piac elsöprő többségét képviseli.

MNO
2005. 06. 14. 13:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számszerűen: a 2004. évi becsült piacnagyság 13,3 milliárd forint, ebből a PMSZ tagszervezetek részesedése 12 milliárd. A növekedés mértéke meghaladja a GDP növekedését, ám ha az inflációval is számolunk, talán nem indokolatlan stagnálásról beszélnünk.

A szövetség évről évre a hazai piac- és közvélemény-kutatási piac 80-90 százalékát tudhatja a magáénak, a tagcégek többsége nemzetközi hálózat tagja, így közvetlenül is kapcsolódik a világpiachoz. A piackutatók lehetőségeit egyébként jelentős mértékben meghatározza a világgazdaság általános állapota, amelyet ugyancsak mérsékelt növekedés vagy stagnálás jellemez. Ráadásul a többségében multinacionális megbízók az utóbbi években azért is fogják vissza megrendeléseiket, mert a magyar fogyasztói szokások egyre inkább megegyeznek a folyamatosan vizsgált nyugat-európaiakkal.

Természetesen azt is tudomásul kell venni, hogy Magyarország kis piac, érthető, ha például Lengyelországban a piackutatás összes árbevétele csaknem kétszerese a magyarországinak. Ugyanakkor a piac viszonylagos fejlettségét jelzi, hogy az egy főre vetített piackutatási költség tekintetében Magyarország igen előkelő helyet foglal el a világranglistán.

A piackutatás a 90-es évek közepétől fokozatosan teret nyer a közepes magyar cégek fegyvertárában is – korábban inkább a nemzetközi cégek alkalmaztak szisztematikus piackutatási eszközöket, az utóbbi évtizedben már jellemzően a magyar tulajdonú, hazai cégek is empirikus adatgyűjtések, tudományosan megalapozott elemzések alapján hozzák döntéseiket. Mivel ráadásul a nagy nemzetközi vállalatok szinte teljes köre jelen van a magyar piacon, a piackutatási megbízások túlnyomó többsége hazai forrásokból származik.

Az alkalmazott módszertant illetően a magyar piac nagymértékben hasonlít a nyugat-európai adatfelvételi eljárások szerkezetéhez. Egyedül az on-line piackutatás terjed egyelőre nagyon lassan: forgalmi részesedése 1 százalék alatt van. Az internet várható rohamos terjedése ezen a téren is jelentős növekedést tesz valószínűvé.

A piackutatás – mint gazdasági ágazat – munkaerő-piaci szempontból is fontos, mert messze a nemzeti átlag feletti átlagjövedelmet biztosítva, ezres nagyságrendű foglalkoztatottnak biztosít munkát. A piackutató szakma jelentős vonzerőt gyakorol a frissen kikerült diplomásokra már csak azért is, mert a rendszerváltást követően a piackutatási ágazat rekrutációs bázisa viszonylag szűk volt, másrészt a piackutatás – dinamikusan fejlődő technikáival – a modern piacgazdaság egyik fontos tényezője.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.