Számszerűen: a 2004. évi becsült piacnagyság 13,3 milliárd forint, ebből a PMSZ tagszervezetek részesedése 12 milliárd. A növekedés mértéke meghaladja a GDP növekedését, ám ha az inflációval is számolunk, talán nem indokolatlan stagnálásról beszélnünk.
A szövetség évről évre a hazai piac- és közvélemény-kutatási piac 80-90 százalékát tudhatja a magáénak, a tagcégek többsége nemzetközi hálózat tagja, így közvetlenül is kapcsolódik a világpiachoz. A piackutatók lehetőségeit egyébként jelentős mértékben meghatározza a világgazdaság általános állapota, amelyet ugyancsak mérsékelt növekedés vagy stagnálás jellemez. Ráadásul a többségében multinacionális megbízók az utóbbi években azért is fogják vissza megrendeléseiket, mert a magyar fogyasztói szokások egyre inkább megegyeznek a folyamatosan vizsgált nyugat-európaiakkal.
Természetesen azt is tudomásul kell venni, hogy Magyarország kis piac, érthető, ha például Lengyelországban a piackutatás összes árbevétele csaknem kétszerese a magyarországinak. Ugyanakkor a piac viszonylagos fejlettségét jelzi, hogy az egy főre vetített piackutatási költség tekintetében Magyarország igen előkelő helyet foglal el a világranglistán.
A piackutatás a 90-es évek közepétől fokozatosan teret nyer a közepes magyar cégek fegyvertárában is – korábban inkább a nemzetközi cégek alkalmaztak szisztematikus piackutatási eszközöket, az utóbbi évtizedben már jellemzően a magyar tulajdonú, hazai cégek is empirikus adatgyűjtések, tudományosan megalapozott elemzések alapján hozzák döntéseiket. Mivel ráadásul a nagy nemzetközi vállalatok szinte teljes köre jelen van a magyar piacon, a piackutatási megbízások túlnyomó többsége hazai forrásokból származik.
Az alkalmazott módszertant illetően a magyar piac nagymértékben hasonlít a nyugat-európai adatfelvételi eljárások szerkezetéhez. Egyedül az on-line piackutatás terjed egyelőre nagyon lassan: forgalmi részesedése 1 százalék alatt van. Az internet várható rohamos terjedése ezen a téren is jelentős növekedést tesz valószínűvé.
A piackutatás – mint gazdasági ágazat – munkaerő-piaci szempontból is fontos, mert messze a nemzeti átlag feletti átlagjövedelmet biztosítva, ezres nagyságrendű foglalkoztatottnak biztosít munkát. A piackutató szakma jelentős vonzerőt gyakorol a frissen kikerült diplomásokra már csak azért is, mert a rendszerváltást követően a piackutatási ágazat rekrutációs bázisa viszonylag szűk volt, másrészt a piackutatás – dinamikusan fejlődő technikáival – a modern piacgazdaság egyik fontos tényezője.
,,Péter megdolgozik az újabb Fidesz-kétharmadért!" – Hatalmas öngólt lőtt a Tisza párt elnöke















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!