Drágulhat a fuvarozás a növekvő üzemanyagárak miatt

Az üzemanyagárak megnövekedése miatt tíz százalékos emelést terveznek a fuvarozócégek, és hasonló mértékben emeli tarifáit néhány taxitársaság is.

MNO
2005. 07. 15. 7:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megnövekedett üzemanyagköltségek miatt tíz százalékos áremelést terveznek a fuvarozócégek. Mint Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke elmondta: a magyar fuvarozók elértek tűrőképességük határára. A fuvarozással foglalkozó vállalkozások tartalékaikat élik fel, és egyre több az olyan cég, amely kénytelen halasztott fizetést kérni az adóhatóságtól és partnereitől. Fél év alatt a gázolaj áfa nélküli ára 161 forintról 211 forintra nőtt literenként, és ez a drágulás mintegy 17 forint többletköltséget jelent a fuvarozóknak kilométerenként, ami a jelenlegi közel 170 forintos átlagos kilométerdíjjal számolva 10 százalékos emelést tesz szükségessé, és ezt hamarosan végre is hajtják a vállalkozások. A nemzetközi fuvarozók is nehéz helyzetben vannak, mivel a magyarországi díjak átlagosan több mint tíz százalékkal magasabbak a régió más szolgáltatói által alkalmazott áraknál, így a többletköltség továbbterheléséről szó sem lehet rövid távon.

Drágulnak a taxtitarifák is

Növekednek a taxitarifák is: tíz százalékkal emeli viteldíjait a Buda és a Tele5 taxitársaság augusztus közepéig – tájékoztatott Dudás Zoltán, a két céget tömörítő Buda Kft. igazgatója, és véleménye szerint áremelések várhatók a többi társaságnál is. Mint elmondta, az üzemanyag ára 30–35 százalékkal befolyásolja a költségeket, a szokásos év eleji (inflációhoz igazított) áremelés óta pedig 25 forinttal drágult a benzin, így az újabb tarifaemelés szükségszerű lett. A Napi Gazdaság információja szerint a Fővárosi Önkormányzat kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke, Rusznák Imre által javasolt fix taxitarifa rendelettervezetének módosított formája újra a közgyűlés elé kerül ősszel. A tervezet 240 forintban határozná meg a viteldíjat, míg telefonos rendelés esetén plusz 300 forintot szabna ki, a későbbi viteldíjakat pedig az előző évi üzemanyag-átlagár alapján határozná meg. Dudás Zoltán szerint a tervezet kifogásolható része az is, hogy a mostanihoz hasonló üzemanyagár-drágulási tendencia mellett nem lehetne évközben az árhoz nyúlni.

A legfelső áfakulcs jövő évre tervezett 5 százalékpontos csökkentése a 95-ös benzin jelenlegi 275 forintos ára mellett mintegy 11 forintos mérséklést jelentene, ám ez az idén még nem jelent gyógyírt. A kabinet ígérete szerint ezt a csökkenést nem pótolják vissza az üzemanyagokat terhelő egyéb adótételek emelésével.

A GVH nem indít újabb vizsgálatot

A Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 1997 és 2000 I. féléves árképzését vizsgáló Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának eredménye jelenleg bíróság előtt van, az eljárás újab fordulója jövő év januárjában várható, addig a GVH nem indít újabb vizsgálatot a Mollal szemben. Mint ismert, a GVH szerint ebben az időszakban magasabb volt a nagykereskedelmi ár, mint a Mol befektetett tőkehozama, ám mivel a nagykereskedelmi ár a Mol esetében immár versenyárnak minősül, a GVH úgy ítélte, hogy lezárja az újbóli vizsgálatot, mivel a versenyár alkalmazása nem ütközik a versenyjogba. A hatóság az eljárást 2001 decemberében megszüntette, ám ezt az Magyar Autóklub a Fővárosi Bíróságon megtámadta és a hivatalt arra kötelezte, hogy vizsgálja tovább a Mol nagykereskedelmi árképzését és állapítsa meg, hogy a nagykereskedelmi árképzés alkalmas volt-e a gazdasági erőfölénnyel való visszaélésre.

(Forrás: Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.