A megnövekedett üzemanyagköltségek miatt tíz százalékos áremelést terveznek a fuvarozócégek. Mint Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke elmondta: a magyar fuvarozók elértek tűrőképességük határára. A fuvarozással foglalkozó vállalkozások tartalékaikat élik fel, és egyre több az olyan cég, amely kénytelen halasztott fizetést kérni az adóhatóságtól és partnereitől. Fél év alatt a gázolaj áfa nélküli ára 161 forintról 211 forintra nőtt literenként, és ez a drágulás mintegy 17 forint többletköltséget jelent a fuvarozóknak kilométerenként, ami a jelenlegi közel 170 forintos átlagos kilométerdíjjal számolva 10 százalékos emelést tesz szükségessé, és ezt hamarosan végre is hajtják a vállalkozások. A nemzetközi fuvarozók is nehéz helyzetben vannak, mivel a magyarországi díjak átlagosan több mint tíz százalékkal magasabbak a régió más szolgáltatói által alkalmazott áraknál, így a többletköltség továbbterheléséről szó sem lehet rövid távon.
Drágulnak a taxtitarifák is
Növekednek a taxitarifák is: tíz százalékkal emeli viteldíjait a Buda és a Tele5 taxitársaság augusztus közepéig – tájékoztatott Dudás Zoltán, a két céget tömörítő Buda Kft. igazgatója, és véleménye szerint áremelések várhatók a többi társaságnál is. Mint elmondta, az üzemanyag ára 30–35 százalékkal befolyásolja a költségeket, a szokásos év eleji (inflációhoz igazított) áremelés óta pedig 25 forinttal drágult a benzin, így az újabb tarifaemelés szükségszerű lett. A Napi Gazdaság információja szerint a Fővárosi Önkormányzat kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke, Rusznák Imre által javasolt fix taxitarifa rendelettervezetének módosított formája újra a közgyűlés elé kerül ősszel. A tervezet 240 forintban határozná meg a viteldíjat, míg telefonos rendelés esetén plusz 300 forintot szabna ki, a későbbi viteldíjakat pedig az előző évi üzemanyag-átlagár alapján határozná meg. Dudás Zoltán szerint a tervezet kifogásolható része az is, hogy a mostanihoz hasonló üzemanyagár-drágulási tendencia mellett nem lehetne évközben az árhoz nyúlni.
A legfelső áfakulcs jövő évre tervezett 5 százalékpontos csökkentése a 95-ös benzin jelenlegi 275 forintos ára mellett mintegy 11 forintos mérséklést jelentene, ám ez az idén még nem jelent gyógyírt. A kabinet ígérete szerint ezt a csökkenést nem pótolják vissza az üzemanyagokat terhelő egyéb adótételek emelésével.
A GVH nem indít újabb vizsgálatot
A Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 1997 és 2000 I. féléves árképzését vizsgáló Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának eredménye jelenleg bíróság előtt van, az eljárás újab fordulója jövő év januárjában várható, addig a GVH nem indít újabb vizsgálatot a Mollal szemben. Mint ismert, a GVH szerint ebben az időszakban magasabb volt a nagykereskedelmi ár, mint a Mol befektetett tőkehozama, ám mivel a nagykereskedelmi ár a Mol esetében immár versenyárnak minősül, a GVH úgy ítélte, hogy lezárja az újbóli vizsgálatot, mivel a versenyár alkalmazása nem ütközik a versenyjogba. A hatóság az eljárást 2001 decemberében megszüntette, ám ezt az Magyar Autóklub a Fővárosi Bíróságon megtámadta és a hivatalt arra kötelezte, hogy vizsgálja tovább a Mol nagykereskedelmi árképzését és állapítsa meg, hogy a nagykereskedelmi árképzés alkalmas volt-e a gazdasági erőfölénnyel való visszaélésre.
(Forrás: Napi Gazdaság)
A háborúpárti nyugati vezetők hatpontos tervükkel akadályoznák a békét















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!