Elkészült az M7-es új szakasza

Ma hivatalosan átadták az M7-es új, Balatonszárszó és Ordacsehi közötti, mintegy 20 kilométeres szakaszát, melynek építése 65,1 milliárd forintba került. A kormány így is távol áll az eredetileg ígért 800 kilométernyi, majd a módosított 400 kilométernyi autópálya elkészültétől. A Fidesz szerint drágán épít sztrádát a kabinet.

MNO
2005. 07. 15. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János gazdasági miniszter és Kiss Péter kancelláriaminiszter hivatalosan átadta az M7-es új, Balatonszárszó és Ordacsehi közötti, mintegy 20 kilométeres szakaszát. A szakasz építése 65,1 milliárd forintba került. A sztrádát délután nyitották meg a forgalom előtt. A déli part menti forgalmat jelentősen enyhítő új szakaszt az autósok matricával vehetik majd igénybe.

Kóka János hangsúlyozta, hogy ebben a kormányzati ciklusban 511 kilométer autópálya épül, míg Kiss Péter azt emelte ki, hogy a 2002 előtti 530 kilométer helyett 2006 végére 1040 kilométernyi gyorsforgalmi út lesz Magyarországon.

Az M7-es autópálya Zamárdi és Szárszó közötti 14,2 km-es, Ordacsehi és Balatonkersztúr közötti 25,7-es és a Nagykanizsa ls Becsehely közötti 17,3 km-es szakaszát 2006-ban adják át a tervek szerint, míg 2007-ben további két szakasszal bővül a sztráda.

Manninger Jenő fideszes politikus szerint jó, hogy a jelenlegi kabinet folytatja az M7-es autópálya felújítását és továbbépítését, ám túl sokba kerül a program. Az Orbán-kormány államtitkára közölte: nem lehet elmenni amellett, hogy a a 20 kilométeres szakasz 65 milliárd forintba kerül, ami sokkal drágább, mint ahogy ígérték. Manninger szerint ennek az összegnek a kifizetése nincs megoldva, több mint ezermilliárd forint lesz az államadósság, és a környékbeli utak rendbehozatalára is gondolni kell.

A fideszes politikus kiemelte: az inflációval is számolva legalább 40 százalékkal drágább ez az autópálya, mint a korábbi szakaszok voltak. Manninger szerint bebizonyosodott, hogy a közbeszerzési eljárás automatikusan nem hoz olcsóbb építést egy ilyen kis országban, ha nincs igazi verseny.

Mint ismert, az MSZP a 2002-es választási kampányban 800 kilométernyi autópálya építését ígérte. Szakértők ennek kivitelezését képtelenségnek tartották az ország anyagi lehetőségeit tekintve, és azt nézve is, hogy mennyi autópályára van szüksége Magyaroszádnak rövid távon. A szocialista ígéret később módosult: Kovács László, az MSZP volt elnöke az önkormányzati választások előtt 400 kilométer új autópályáról beszélt. A módosítás egyik magyarázataként felmerült, hogy 400 kilométer új autópálya építésével a ciklus végére 800 kilométeres lesz a sztrádahálózat, majd elterjedt az az érvelés is, miszerint a 800 kilométer az autópályák és autóutak összességére vonatkozik.

2003 őszén született meg a sztrádatörvény, mely kilométerre bontva foglalta törvénybe azt, hogy mely szakaszokat kell és mikor átadni, másrészt ezek költségvetési finanszírozását is biztosította, azáltal, hogy előre meghatározott százmilliárdokat rendelt a következő évek büdzséjében az építkezésekre elkülöníteni. A kormányváltást követően a gazdasági tárca új vezetője a ppp-modellel, az állami és magántőke együttműködésében épülő autópályákkal rukkolt elő. A konstrukció előnyeként a kabinet azt emelte ki, hogy hosszabb fizetési időszakra elnyújtva, a költségvetést pillanatnyilag kevésbé terhelve lehet építkezni, ám a Fidesz a jövő eladósításáról beszélt, és felvetette a kérdést is: mitől mondja a kormány, hogy ő építi az autópályákat, ha majd a következő kabineteknek kell ténylegesen kifizetnie az árat.

A kormány 2004-ben 37 kilométernyi autópályát adott át, az idén összesen 95 kilométert, ám a ciklusban átadott sztrádák hossza nem éri el a választási kampányban ígért, majd módosított adatot, hiszen a 2006 végéig 328 kilométer új autópályánk lesz. 2006-ban a választások előtt 110, a második fél évben 119 kilométer autópálya átadását tervezi a kormány.

(Forrás: radio.hu, index.hu, Info Rádió)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.