Századmásodperceken múlt több száz ember élete, amikor egy Airbus és egy Challenger CL-600-as repülőgép száz méterre közelítette meg egymást Sárvár fölött július 4-én, a délutáni órákban – tájékoztatott a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSzSz) sajtóközleményben. A HungaroControl által eltitkolt légieseményt jelenleg is vizsgálja a Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet és a Polgári Légiközlekedési Hatóság. A tőlük július 13-án megszerzett információk szerint az LTU és az Aerodienst légitársaságok gépei tízezer méteres magasságban egymás felé repültek. A szerencsétlenséget az LTU repülőgépén üzemelő, úgynevezett forgalmi konfliktuskutató berendezés segítségével előzték meg, ekkor a két gép közötti távolság az előírt minimális háromszáz méter helyett mindössze száz méter volt – adta hírül a HavariaPress.
Nem volt vészhelyzet – nyilatkozta a Színes Bulvár Lapnak Hackl Mónika, a HungaroControl kommunikációs osztályvezetője. Hozzátette: adataik szerint valóban megsérült a két gép közötti úgynevezett elkülönítési minimum, de a gépen levő TCAS-rendszer nem utasította a pilótákat elkerülő manőverre.
Szakértők szerint mindez a május 12-én bevezetett új „légtér-kresz” kidolgozatlanságára vezethető vissza, amelynek nyomán ugrásszerűen megnövekedtek a légikereszteződések. Az MLSzSz szerint a július 4-i eset is azt bizonyítja, hogy az új rendszerben a korábbinál jóval többször keresztezik egymás útját a repülőgépek. – Az új légtérfelosztási rendszer következtében már eddig is húsz hasonlóan veszélyes helyzet alakult ki a magyar légtérben – állítja Metes György, a szakszervezet elnöke.
Emlékezetes: a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke május 17-én fordult nyílt levélben panasszal Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterhez, melyben annak a véleményének adott hangot, miszerint a május 12-én életbe léptetett új légtérstruktúra továbbra is veszélyhelyzetet teremt. Az átállást a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat belső repülésbiztonsági szolgálata is elkapkodottnak, bevezetésre alkalmatlannak találta – hívta fel a figyelmet levelében Metes György. Súlyos hiányosság, hogy a légiforgalmi irányítókat a munkáltató nem képezte ki az új feladatok ellátására. Metes György úgy fogalmazott: a HungaroControl vezetése nem merte vállalni azt a kockázatot, hogy tisztességes vizsgán felméri az irányítók tudását, ezért csaltak.
Május 7-én reggel 8 órától Tormási Péter osztályvezető az akkor éppen szolgálatban lévő légiforgalmi irányítókat egyenként az irodájába rendelte, és közölte velük, hogy munkatechnológiából vizsgát kell tenniük, mert csak az eredményes vizsga után dolgozhatnak az új légtérstruktúrában. Ezt követően átadott egy vizsgatesztlapot, majd minden egyes irányítónak lediktálta a válaszokat – írja levelében a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke.
Bóka János: Magyarország nem vállal Ukrajna felé olyan pénzügyi vagy jogi kötelezettséget, amely terhet róna a magyar emberekre















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!