VW: milliós végkielégítés a korrupt vezetőnek?

Milliós végkielégítésre számíthat a német sajtóhírek szerint az a Peter Hartz, aki a minap mondott le a Volkswagennél betöltött tisztségéről, miután belekeveredett a korrupciós botrányba. Schröder kancellár jó barátjának ügyét kedden tárgyalja a felügyelőbizottság. A német sajtó szerint a Volkswagennél nem a jelenlegi az első korrupciós botrány.

2005. 07. 11. 10:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német sajtó kiemelten foglalkozik a Volkswagen-botrány legújabb fejleményeivel. Mint ismert, a VW leányvállalata, a Skoda volt személyzeti főnöke, Helmuth Schuster több más vezetővel – köztük Klaus Volkerttel, az üzemi tanács lemondott elnökével – együtt hat fedőcégből álló, az egész világra kiterjedő láncot hozott létre, hogy sápot húzzanak a VW-hez kötődő beszállítói szerződésekből. A botrány mostanra elérte Peter Hartzot, a Volkswagen személyzeti vezetőjét, Schröder kancellár jó barátját is, aki pénteken lemondott tisztségéről – ügyét kedden tárgyalja a felügyelőbizottság.

Luxusutak és fedőcégek

Schuster 2001-ben Hartz közeli munkatársaként főnökével közösen dolgozta ki azt a Volkswagen munkaidőmodellt, mely annyira népszerűvé tette őket. Schuster más „projekten” is dolgozott: Hartz személyzeti osztályának egy másik munkatársával, a szintén hűtlen kezeléssel vádolt Klaus-Joachim Gebauerrel fedőcégek egész hálózatát hozta létre, hogy azokkal azután a Skodánál megbízásokra pályázzon. Az egyik ilyen prágai cégben Volkert is részesedéssel bírt – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

A fenti vádpontok mellett felmerült, hogy a VW üzemi tanácsa igen költséges „kéjutazásokat” is finanszírozott. E tekintetben állítólag Gebauer mozgatta a szálakat, ő volt illetékes a szakszervezeti funkcionáriusok kéjutazásaiért. Volkertről úgy tartják, hogy brazil barátnőjét a vállalat költségén hozta el Németországba – írja a FAZ. A Bild am Sonntag bulvárlap vasárnapi kiadása szerint Hartz a VW belső vizsgálatai szerint minden német Volkswagen gyár üzemi tanácsának elnökét luxusutakra hívta meg. A cég magánrepülőgépeivel szállították a vezető funkcionáriusok feleségeit „Európa legdrágább ötcsillagos szállodáiba”, legutóbb 2003 augusztusában Írországba. A szakszervezeti vezetők feleségei 1000 és 2000 euró közötti költőpénzt kaptak bevásárló körútjaikra. A zöld utat ezen bevásárló utakra a Focus hírmagazin információi szerint a Peter Hartz adta meg.

Számos prominens személy húzott hasznot a Hartz által mozgatott kapcsolati rendszerből. Többek között Wolfsburg főpolgármestere, Rolf Schnellecke (CDU), aki többek között „a VW szolgálatában álló legnagyobb szállítmányozási vállalkozó” – írja a Süddeutsche Zeitung. Schnellecke éppen ott rendelkezik külföldön „szállítmányozási társaságokkal, ahol a VW-nek üzemei vannak“.

A felügyelőbizottságot 1993 és 2002 között vezető elnökségi tag, az osztrák születésű Ferdinand Piëch rokonsága is remekül keresett a VW-nél. Piëch családtagjai kezében található az osztrák Porsche Holding 60 százaléka, mely a konszern autóit árusítja az alpesi köztársaságban. A Süddeutsche Zeitung információi szerint Piëch vállalkozásai „vastagon érintettek” a kelet-európai üzletekben is.

Milliós végkielégítés Hartznak?

Schustert június közepén tartóztatták le. Volkert kúnius 30-án „dobta be a törölközőt”, ettől a naptól került Volkert barátja, Peter Hartz a botrány sodrásába. Az SPD-tag Hartz kezdetben kategorikusan visszautasította, hogy lemondjon tisztségéről. Ebben számíthatott Ferdinand Piëchre is – írja a FAZ. A VW elnökségi tagjának támogatási nyilatkozata kifejezetten felbőszítette a cég elnökségében szintén képviselt alsó-szászországi miniszterelnököt, a kereszténydemokrata Christian Wulffot, aki szerint mindazoknak, akik előre felmentést adnak az érintetteknek, számolniuk kell azzal: ha tévednek, maguknak is le kell vonniuk a szükséges következtetéseket.

A Bild am Sonntag szerint bár Wulff szeretné, ha Hartz szerződését azonnal felmondanák, az IG-Metall szakszervezet vezetője, Jürgen Peters elvárja, hogy Hartzot, aki csúcsmenedzserként is a vasas szakszervezet tagja, egyelőre szabadságolják, és legalább 2005. szeptember 30-ig posztján maradjon. A lap által megkérdezett szakértő szerint Hartz milliós végkielégítéssel számolhat lemondását követően – az elnökség tagjai ilyen esetekben általában megkapják a szerződésük lejártáig járó teljes fizetésüket. Ami a 2007 közepéig tartó szerződés esetében annyit, jelentene – tekintettel Hartz évi 1,5 millió euróra becsült éves jövedelmére – hogy lelépéséért legalább 3 millió euróra számíthat.

Mások szerint a fenti becslés csak a minimumot jelentheti, hiszen amennyiben Hartznak le kell mondania a saját titkárnőről, a szolgálati villáról és a gépkocsi használatról, akkor eme kedvezmények elvesztéséért is számíthat kárpótlásra. Valamint a 63 esztendős szakszervezeti vezető szerződésének végéig járó nyugdíjjárulékát is továbbfizetik, vagy ennek megváltására is igényt tarthat.

Nem ez az első eset...

A Volkswagen nem először került korrupciós botrány kellős közepébe – emlékeztet a FAZ. 1993-ban a General Motors leányvállalatától, az Opeltől átcsábított VW csúcsmenedzsert, Jose Ignacio Lopezt egykori munkahelye ipari kémkedéssel vádolta meg. 1997-ben a német-svéd gépipari konszern, az ABB tett büntető feljelentést amiatt, hogy egy festőüzem építésekor a VW munkatársai állítólag kenőpénzeket kasszíroztak. 2004 decemberében, hat, az SPD frakcióhoz tartozó Bundestag- és tartományi gyűlési képviselőről – akik egykor a VW-nél álltak munkaviszonyban – derült ki: komoly fizetést kapnak még mindig a cégtől. Egy tartományi képviselő 343.519 eurónyi, másikuk 422.954 eurós illegális jövedelemre tett szert az elmúlt években. (Az alsó-szászországi törvények tiltják, hogy ellenszolgáltatás nélkül fizetést vegyen fel egy képviselő.)

Már ez a botrány is jelezte, milyen közel áll egymáshoz a politika és a gazdaság. Most vezető funkcionáriusok attól tartanak, hogy a közelgő választási kampányban majd – felhasználva a Volskwagen botrányt – támadást indul a szakszervezeti egyetértési jog ellen. Ezt megelőzendő a vasas szakszervezet, az IG Metall, valamint a Német Szakszervezeti Szövetség (DGB) vezetése mát megelőző támadásba kezdett. Számos interjúban sorolják a német modell eredményeit – kevés sztrájk, megbízható termelés –, és egyúttal felemelik szavukat az ellen, hogy egyes kiragadott példák alapján az egész modellt elítéljék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.