A multik megfojtják a hazai műszakicikk-kereskedőket

Újabb műszakicikk-kereskedő tűnik el a magyar piacról. A Herta felszámolásával az egykori nagyok közül mindenki becsukja a boltot. Az egyre izmosodó multikkal szembeni árversenyt csak azok a magyar kereskedő élték túl, akik nagy európai társra lelve olcsóbb beszerzési forrásokat tudtak találni maguknak – írja a Népszabadság.

MNO
2005. 09. 28. 7:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műszakicikkpiacon az elmúlt évtizedben gyökeres változások mentek végbe. Az egykor piacvezető cégek sorra húzták le redőnyeiket az egyre erősödő verseny következtében.
Most a 17 éve működő Herta Kereskedelmi Kft. felszámolását jelentették be, miután megállapították fizetésképtelenségét. A cég felszámolásával lezárult a magyarországi műszakicikk-kereskedelem földrengésszerű átalakulásának egy fontos fejezete.

A Herta 1993-ban nyitotta meg első kiskereskedelmi egységeit, miután korábban csupán nagykereskedőként működött. Legszebb éveiben tíz, egyenként 600–1500 négyzetméter alapterületű üzletet működtetett különböző fővárosi bevásárlóközpontokban 260 alkalmazottal, s árbevétele meghaladta a nettó tízmilliárd forintot. A magyar piacra betörő multinacionális vállalatok azonban viszonylag gyorsan megfojtották a szépen induló céget.

Az 1997-től hazánkban is gőzerővel terjeszkedő Média Markt, a 2002-ben Budaörsön piacra lépő Electro World és a hipermarketek műszakicikk-részlegei egymás árai alá kínálva versengenek a vásárlókért, s ezt az árversenyt a kisebb tőkeerejű vállalkozások, így a Herta sem bírta sokáig. A Herta vezetése először még abban reménykedett, hogy a kiskereskedelmi egységek bezárásával, csupán a nagykereskedelmi tevékenységgel átvészelheti a mostani nehéz időszakot. Idén tavasszal bezárta utolsó üzletét is a cég, alkalmazottainak száma hetven főre csökkent, árbevétele pedig hétmilliárd körülire. Hamar kiderült azonban: a vállalkozásnak így sincs esélye a fennmaradásra.

A Hertához hasonló sorsú volt a magyar műszakicikk-kereskedelmi vállalkozások jelentős része. Az 1993-ban alakult Murányi-csoport vesztét is a multik okozták, de ugyanígy járt a Fotex-csoporthoz tartozó Keravill is. Az ötvenhat éves múlttal rendelkező cégnél is annyi veszteség halmozódott fel a kíméletlen árverseny következtében, hogy azt még a legtehetősebb magyar vállalkozók egyike, Várszegi Gábor, a Fotex tulajdonosa sem tudta vállalni, így a cég felszámolása mellett döntött.

A multinacionális cégekkel szemben néhány magyar cég azonban még így is talpon tudott maradni. Legfőképpen azok bírják a versenyt, amelyek másokkal összefogva, nagy európai társra lelve olcsóbb beszerzési forrásokat tudtak találni maguknak. Jó példa erre az Euronics- vagy az Elektropont-hálózatok sikere. Ez utóbbi már külföldi nagybefektetők érdeklődését is felkeltette. Idén júniusban jelentették be, hogy a német Electronic Partner Gmbh 25 százalékos részesedést szerzett az országszerte ötvennégy üzletet működtető, 28 milliárdos forgalmú cégben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.