A műszakicikkpiacon az elmúlt évtizedben gyökeres változások mentek végbe. Az egykor piacvezető cégek sorra húzták le redőnyeiket az egyre erősödő verseny következtében.
Most a 17 éve működő Herta Kereskedelmi Kft. felszámolását jelentették be, miután megállapították fizetésképtelenségét. A cég felszámolásával lezárult a magyarországi műszakicikk-kereskedelem földrengésszerű átalakulásának egy fontos fejezete.
A Herta 1993-ban nyitotta meg első kiskereskedelmi egységeit, miután korábban csupán nagykereskedőként működött. Legszebb éveiben tíz, egyenként 600–1500 négyzetméter alapterületű üzletet működtetett különböző fővárosi bevásárlóközpontokban 260 alkalmazottal, s árbevétele meghaladta a nettó tízmilliárd forintot. A magyar piacra betörő multinacionális vállalatok azonban viszonylag gyorsan megfojtották a szépen induló céget.
Az 1997-től hazánkban is gőzerővel terjeszkedő Média Markt, a 2002-ben Budaörsön piacra lépő Electro World és a hipermarketek műszakicikk-részlegei egymás árai alá kínálva versengenek a vásárlókért, s ezt az árversenyt a kisebb tőkeerejű vállalkozások, így a Herta sem bírta sokáig. A Herta vezetése először még abban reménykedett, hogy a kiskereskedelmi egységek bezárásával, csupán a nagykereskedelmi tevékenységgel átvészelheti a mostani nehéz időszakot. Idén tavasszal bezárta utolsó üzletét is a cég, alkalmazottainak száma hetven főre csökkent, árbevétele pedig hétmilliárd körülire. Hamar kiderült azonban: a vállalkozásnak így sincs esélye a fennmaradásra.
A Hertához hasonló sorsú volt a magyar műszakicikk-kereskedelmi vállalkozások jelentős része. Az 1993-ban alakult Murányi-csoport vesztét is a multik okozták, de ugyanígy járt a Fotex-csoporthoz tartozó Keravill is. Az ötvenhat éves múlttal rendelkező cégnél is annyi veszteség halmozódott fel a kíméletlen árverseny következtében, hogy azt még a legtehetősebb magyar vállalkozók egyike, Várszegi Gábor, a Fotex tulajdonosa sem tudta vállalni, így a cég felszámolása mellett döntött.
A multinacionális cégekkel szemben néhány magyar cég azonban még így is talpon tudott maradni. Legfőképpen azok bírják a versenyt, amelyek másokkal összefogva, nagy európai társra lelve olcsóbb beszerzési forrásokat tudtak találni maguknak. Jó példa erre az Euronics- vagy az Elektropont-hálózatok sikere. Ez utóbbi már külföldi nagybefektetők érdeklődését is felkeltette. Idén júniusban jelentették be, hogy a német Electronic Partner Gmbh 25 százalékos részesedést szerzett az országszerte ötvennégy üzletet működtető, 28 milliárdos forgalmú cégben.
Lemondta a fellépését a Sziget egyik legnagyobb sztárja
