Magyarország és a Galileo-program

A Galileo műholdas navigálási rendszer kiépítésének és üzemeltetésének jogszabályi hátteréről szavaz ma az Európai Parlament, azonban Magyarország nem vehet részt a technológiai megtervezésében, mivel az ország – a borsos tagdíj miatt – nem tagja az Európai Űrügynökségnek (ESA).

MNO
2005. 09. 06. 7:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma szavaz az Európai Parlament arról a rendelettervezetről, amely a Galileo műholdas navigálási rendszer kiépítésének és üzemeltetésének jogszabályi hátterét hivatott megteremteni. A tervezet Barsiné Pataky Etelka néppárti képviselő jelentésén alapul, aki elmondta: az eredetileg tervezett 2008-as időponttól legfeljebb részlegesen kezdheti meg működését a rendszer, mivel a koncessziós szerződés megszövegezése – az új technológiával járó bizonytalanságok miatt – nagyon lassan halad.

Az illetékes uniós ügynökség, a Galileo Joint Undertaking június végi döntése értelmében a két, utolsó fordulóba jutott rivális – az iNavSat és az Eurely – közösen valósíthatja meg a projektet, mivel ajánlatukat teljesen egyformának találták. Barsiné Pataky Etelka úgy véli, hogy 2010–2012 körül válhat teljes körűvé a gazdaság számos területét forradalmasító műholdas helymeghatározó szolgáltatás.

Magyarország azért nem vehet részt a Galileo technológiai megtervezésében, mivel az ország – a borsos tagdíj miatt – nem tagja az Európai Űrügynökségnek (ESA). A néppárti képviselő asszony mindazonáltal úgy véli, a hazai cégek számára is nagy lehetőségeket kínál a műholdas navigációs technológia, hiszen annak alapján számos, nagy hozzáadott értékű szolgáltatás indítható. A politikai vezetésnek is fel kellene ismernie a Galileóban rejlő lehetőségeket, és azokat aktívan propagálnia kellene az üzleti szféra felé – teszi hozzá Barsiné Pataky Etelka.

A jogalkotással párhuzamosan egyébként a technikai előkészületek is gőzerővel haladnak. Tegnap vált ismertté, hogy a Galileo földi kiszolgáló központjának prototípusát a LogicaCMG fogja elkészíteni, az Európai Bizottság pedig a múlt héten bejelentette, hogy még az idén pályára állítják a rendszer első műholdját. A Galileo összesen harminc szatellitből, továbbá átjátszóállomások hálózatából, és egy vagy több irányító központból fog állni; ezek segítségével lehetőség lesz arra, hogy a rendszerhez (mobiltelefonjuk vagy más eszköz segítségével) kapcsolódó földi felhasználók egyméteres pontossággal meghatározzák földrajzi helyzetüket.

A Galileo az első olyan nagyszabású uniós beruházás, amely a köz- és a magánszféra együttműködésében fog megvalósulni. A beruházás költségét Brüsszel 3,2 milliárd euróra becsüli, és nagyjából ekkora (3,4 milliárdos) összeget számolt a PricewaterhouseCoopers (PwC) is, amely 2003-ban adott ki megvalósíthatósági tanulmányt. Ez nagyjából 150 kilométer autópálya építésének költségével egyenlő, tehát a műholdas rendszer egyáltalán nem tekinthető drágának – vélik Brüsszelben.

A koncessziótulajdonos várható bevétele a beruházási költség 4,6-szorosát is elérheti, ez kiemelkedően magas jövedelmezőséget jelent az infrastrukturális projektek viszonylatában. A működés harmadik évében, 2010-ben 66 millió, 2020-ban viszont már 500 millió eurós bevételre számíthat a magánberuházó, akinek pénzforgalmi egyenlege legkésőbb 2011-től pozitívvá válik – számítja a PwC. Az igazi haszon azonban nem egy cégnél, hanem a gazdaság számos szereplőjénél jelenik majd meg. A Galileo legalább 100 ezer álláshelyet teremthet. A földi központ helyéről még nem született döntés; a legesélyesebb pályázók között a franciaországi Toulouse-t és a walesi Cardiffot emlegetik.

Elfogadta az EP Barsiné jelentését

Megszavazták az Európai Parlament képviselői a hétfői strasbourgi plenáris ülésen Barsiné Pataky Etelka (Fidesz-MPSZ) jelentését, amely a Galileo európai műholdas navigációs rendszerről, annak kiépítéséről és kereskedelmi üzemeltetési fázisairól szól, és egyebek között az EP erőteljes jelenlétét tartja indokoltnak a jogszabályi kereteket meghatározó, továbbá az uniós pénzek sorsát érintő folyamatban – közölte az MTI.

Mire lehet jó a Galileo?

– A közúti közlekedésben: útvonaltervezés, folyamatos helymeghatározás, a dugók elkerülése, optimális flottamozgatás, információszolgáltatás az utazóknak
– A légi közlekedésben: a repülőgépek mozgásának és landolásának optimális és biztonságos irányítása, földi irányítás
– A hajózásban: nyílt tengeri helymeghatározás, part menti és folyami navigálás, kikötői manőverezés
– A vasúti közlekedésben: a szállítmányok útvonalának optimalizálása és nyomon követése, utastájékoztatás, a szerelvények helyzetének ellenőrzése, és ezáltal a biztonság növelése
– A tömegközlekedésben: a buszok, villamosok, metrókocsik helyzetének ellenőrzése, ezáltal a járatsűrűség optimalizálása és a biztonság fokozása, az utasok tájékoztatása a járművek várható érkezéséről
– Az energetikában: villamosáram-, gáz- és egyéb hálózatok optimális tervezése, megépítése és üzemeltetése, a kapacitások maximális kihasználása, az olajfúrások biztonságának javítása
– A távközlésben: a segélyhívásoknál a hívó helyzetének azonosítása, a helytől függő kommunikációs szolgáltatások (LBS) biztosítása
– A pénzügyek és biztosítások területén: az elektronikus aláírások és egyéb szolgáltatások biztonságához szükséges tökéletes időszinkronizálás megteremtése, a készpénzszállítmányok és a nagy értékű vagyontárgyak (aranyrudak, műkincsek) nyomon követése, különböző autó- és vagyonbiztosítási szolgáltatások
– Az út- és hídépítésben, vízügyben: hidak, gátak terhelésének mérése, az építkezéseknél a gépek pontos navigálása, logisztikai tervezés
– A mezőgazdaságban: a megművelt földterületek pontos kiterjedésének és az egyes növényfajták területének követése, a permetezési szükségletek optimalizálása és a repülőgépek navigálása, az állatállomány követése
– A környezetvédelemben és a tudományban: szennyező anyagok (például olajfoltok) lokalizálása, óceánok, jéghegyek, áramlások stb. helyzetének követése, a vadon élő állatok mozgásának követése, időjárási tényezők figyelése
– A fogyatékkal élők segítésére: speciális navigációs segédeszközök vakok, Alzheimer-kórban szenvedők, illetve mozgáskorlátozottak számára
– A katasztrófavédelemben: az áldozatok, illetve a mentőcsapatok helyzetének pontos meghatározása, az erőfeszítések összehangolása.

Forrás: Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.