A francia Le Figaro tájékoztatása szerint a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) 30 országban, köztük Magyarországon biztonsági hiányosságokat tapasztalt. A szervezet – mely a nemzetközi légi közlekedést szabályozó Chicagói Egyezmény aláíróit fogja össze – jelöli ki a biztonságos üzemelés normáit, amelyeket minden tagországnak alkalmaznia kell a szabályozásban.
Az ICAO most kiadott listájához nem fűztek részletes magyarázatot, csak annyi derül ki, hogy a szervezet „nem látja biztosítottnak az előírt normák teljesítésének ellenőrzését” az alábbi országokban: Magyarország, Albánia, Mali, Belize, Mongólia, Fehéroroszország, Mozambik, Botswana, Mianmar, Burkina-Faso, Niger, Kambodzsa, Uganda, Kamerun, Palau, Ciprus, Pápua Új-Guinea, Horvátország, Portugália, Ghána, Oroszország, Guyana, Szamoa, Szenegál, Kenya, Togo, Laosz, Tonga, Macedónia és Vanuatu.
Erkölcsi és gazdasági kár is származhat abból, hogy megalapozatlan feketelisták látnak napvilágot bizonyos országokról a repülés biztonságával kapcsolatban – nyilatkozta a Világgazdaság megkeresésére Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője az említett nem hivatalos listát illetően. Hozzátette: az ügy szépséghibája, hogy a tekintélyes sajtóorgánum semmilyen konkrétumot nem jelölt meg, így nem lehet tudni, hogy mire utalhattak. A szóvivő közötle: az ICAO tanácsában tavaly óta Magyarországnak is van képviselője, és ő sem tudott arról, hogy bármilyen hivatalos lista készült volna a ICAO-nál.
A PLH most tanulmányozza a jogorvoslat lehetőségét, mert azt sérelmezi, hogy a félreinformálás nyomán hátrányba kerülhet a magyar légügyi ágazat és a hozzá kapcsolódó gazdasági területek.
Bajkó Erika közölte: a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet utoljára 2001-ben végzett auditot Magyarországon, a szükséges intézkedések megtételét pedig 2003-ban ellenőrizték, s az észrevételekre tett intézkedések kétharmadát elfogadták. Ezek közül azonban egyik sem olyan fajsúlyú, amely indokolná Magyarország szerepeltetését egy ilyen, hazánkat rossz színben feltüntető felsorolásban. A listaállítás egyébként ellentétes az ICAO elfogadott elveivel.
A szóvivő hangsúlyozta: létezik egy, a szakértők számára nyilvános, a repülés biztonságával összefüggő adatbázis, a Safety Audit Foreign Aircraft program, melybe az egységes ellenőrzési és értékelési elvek alapján kerülnek be adatok légitársaságokról, hatóságokról és más szervezetekről, azonban az adatbázisban egyetlen olyan észrevétel sem szerepel, amely hátrányos lenne Magyarország számára.
(Forrás: hvg.hu, MTV Híradó, Világgazdaság)
Szijjártó Péter: Magyarország támogatja egy tűzszünet és egy túszmegállapodás létrejöttét
