Trükk vagy „törvényes” csalás

A Magyar Nemzet szakértői szerint a kormány célja nem az, hogy a jövőben megépülő autópályákat magántőkéből finanszírozza, hanem hogy a költségvetési forrásból korábban már megépült autópályákat magántőke bevonásával „megvásároltassa” az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-vel. A privatizációgyanús ügylet kamatát az állampolgárok fogják kifizetni, a „vételárat” pedig, a hiány lyukainak betömködése érdekében, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-n keresztül fizetteti be a kormány a költségvetésbe. • Járai: Reménytelen az euró 2010-es bevezetése• A jegybank figyelmeztetett a sztrádatrükkre

Magyar Nemzet
2005. 09. 19. 11:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány 178 milliárd forintot biztosított autópálya-építésre 2003-ban és 2004-ben; a pénzt a központi költségvetés ki is fizette az NA Rt.-nek. A cég megépítette belőle az M3-as Polgár–Görbeháza, az M30-as Emőd–Miskolc, az M7-es Becsehely–Letenye, az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós közötti autópálya-szakaszokat, amelyeket 2004-ben forgalomba is helyeztek. Már 2004 elején körvonalazódott azonban, hogy a költségvetési hiány óriási méretűvé kezd dagadni, így nemhogy autópálya-építésre, de más alapvető szükségletek finanszírozására sincs költségvetési forrás. Ekkor született az az ötlet, hogy a kormány valamilyen módon fizettesse vissza az NA Rt.-vel a 2004-ben neki kifizetett pénzeket annak érdekében, hogy a költségvetés hiánya ne növekedjen. Az ötlet lényege, hogy az autópályákat a jövőben magántőke bevonásával fogják építeni.

Ezt lázas jogszabály-módosítások követték, amelynek eredményeképpen kormányhatározatok sora, valamint az autópálya-törvénynek két módosítása született meg. A 2005-ben módosított autópálya-törvény mellékletében rögzítették azon autópálya-szakaszokat, amelyeket – mint folyamatban lévő befejezetlen beruházásokat – magántőke bevonásával az ÁAK Rt. fog finanszírozni. A törvény szerint a befejezetlen beruházásokat az NA Rt.-nek ellenérték fejében át kell majd adnia az ÁAK Rt.-nek, amely magántőke bevonásával fogja befejezni azokat.

A törvénymódosítással kötelezték az NA Rt.-t arra is, hogy – függetlenül attól, hogy a mellékletben szereplő utakat még nem adta át az ÁAK Rt.-nek, és az ellenértéket még nem kapta meg – 2005. március 31-ig (a korábban a költségvetésből kapott) 125 milliárd, 2005. június 30-ig pedig további 53 milliárd költségvetési forintot fizessen vissza az államnak. Az NA Rt.-nek azonban erre nem volt forrása, ezért kormányhatározatban kötelezték arra, hogy vegyen fel kereskedelmi banki hitelt, és abból fizessen vissza a költségvetésnek. A hitelek mögött az állam vállalt kezességet. Az Na Rt. a nem csekély kamatokkal felvett hitelből visszafizette a 178 milliárd forintot a központi költségvetésbe, törlesztenie pedig 2005 végéig kell a bankoknak. A kormány elképzelése szerint az NA Rt. 178 milliárdos hitel és kamatának összegét az ÁAK Rt.-től kapná meg oly módon, hogy a még épülő, befejezetlen autópályákat ennyi pénzért adja majd át az ÁAK Rt.-nek. Az ÁAK Rt. pedig a befejezetlen beruházásokat kötvénykibocsátásból származó „magántőke bevonásával” fejezné be.

A Magyar Nemzet szakértői szerint az ügylet egyik alapvető problémája az, hogy a 178 milliárd forint és kamataiért az ÁAK Rt. nem befejezetlen autópályákat vesz át az NA Rt.-től, hanem a költségvetési forrásból már régen elkészült, forgalomba helyezett utakat, függetlenül attól, hogy az autópálya-törvény mellékletében is mint átadásra kerülő befejezetlen beruházásokat tünteti fel a kormány a már forgalomba helyezett utakat. A törvények szerint az autópályák forgalomba helyezésükkor közútként állami tulajdonba kerülnek. Vagyis az NA Rt. nem kezelheti tovább befejezetlen beruházásként a 2004-ben forgalomba helyezett autópályákat, hanem ki kell vezetnie a könyveléséből, és át kell adnia a közútkezelésre jogosult állami szervnek mint befejezett beruházást. Ebből pedig az következik, hogy a már megépült autópályák forgalomba helyezésük időpontjától, vagyis 2004-től befejezett, elkészült beruházások, tehát befejezetlen beruházásként nem adhatók át az ÁAK Rt. részére, amelyik azokat be sem fejezheti magántőke bevonásával, mert már elkészültek.
Mivel a megépült autópályákat még senkinek sem adta át az NA Rt., feltehetően mindeddig a könyveléséből sem vezette ki azokat, hanem befejezetlen beruházásként tartja nyilván, azért, hogy teljesíteni tudja a kormány elvárását. Ha ugyanis már megépült utakként venné át az ÁAK Rt. ezeket a létesítményeket, felmerülne a kérdés: egy már megépült autópálya „befejezéséhez” miért szükséges magántőkét bevonni? Ráadásul a Gyurcsány-kormány konstrukciója szerint – a kötvénykibocsátás útján – bevont magántőke kamatát a költségvetésen keresztül az állampolgárokkal fizettetnék meg oly módon, hogy az állam a költségvetésből rendelkezésre állási díjként fizetné ki az ÁAK Rt.-nek azt a kamatot, ami a kötvénytulajdonosoknak a 178 milliárd forint értékű kötvény lejegyzése után járna. Szakértőink szerint teljesen világossá vált: a kormány elsődleges célja valójában nem az, hogy jövőben megépülő autópályákat magántőkéből finanszírozzon, hanem hogy a költségvetési forrásból korábban már megépült autópályákat magántőke bevonásával „megvásároltassa” az ÁAK Rt.-vel, a „vásárlás” kamatát pedig az állampolgárokkal fizettesse ki. Az így keletkezett „vételár” az NA Rt.-n keresztül a büdzsébe kerül a költségvetési hiány lyukainak betömködése érdekében. Mivel a kormány a „vételár” befizettetésével még a kötvény kibocsátását sem tudta kivárni, az NA Rt.-t 178 milliárd forintos hitelfelvételre kényszerítette, hogy a költségvetés mielőbb pénzhez juthasson. Ráadásul a kormány ugyanezt a módszert akarja alkalmazni az idén megvalósult 158 milliárdos autópálya-beruházások esetében is.

Az ötletet azonban nem sikerült megvalósítani. A lapok szombati híradásából ismertté vált: az EU felelősei felismerték a konstrukció lényegét, és megakadályozták az unió átverését. Az Eurostat álláspontja szerint a visszafizetett 336 milliárdot privatizációs bevételként kell feltüntetni, ami viszont nem csökkenti a hiányt. Az EU ezen döntése alapján a tényleges hiány jóval magasabb lesz a tervezettnél, ez pedig alapjaiban kérdőjelezi meg a most benyújtandó 2006. évi költségvetés valódiságát és realitását.

A Magyar Nemzet szakértői leszögezték: a kormány által kitalált ügyletet trükközésnek csak nagyon nagy jóindulattal lehet nevezni. Az üzleti életben ugyanis egészen máshogy nevezik azt, aki a partnerét – jelen esetben az Európai Uniót, a magyar parlamentet és az állampolgárokat – megpróbálja megtéveszteni, becsapni. Megválaszolatlan az a kérdés, hogy ki felel azért a kárért, amelyet a már megépített autópályákra teljesen indokolatlan 178 milliárdos hitelfelvétel kamatainak visszafizetésével végső soron az állampolgároknak okoztak. Egyelőre csak annyi bizonyos: a hitelt és kamatait 2005 végéig valakinek vissza kell fizetnie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.